Polering af 16710
Hej! 

Overskriften kan måske vække frustrationer ved mange af jer herinde, men jeg vil selv mene, at et ur fra nyere tid ikke bliver "smadret" ved en kyndig polering. 
Og netop her kommer mit spørgsmål angående kyndig polering. 

Uret trænger som sådan ikke til service, men der er en masse ridser og det irriterer mig. 
Alt i alt ville det blive super pænt af et nyt glas og en polering. 
I forhold til nyt glas - hvor kan finde det? Chrono24? Og hvad hedder selve glasset? 

Angående polering. "Urmageren", som vintageure.dk bruger som urmager, er der nogen herinde, der har erfaringer med hans poleringer kontra Klarlund eller anden AD?

Beklager alle spørgsmålene og beklager, hvis I synes, jeg ødelægger mit ur. (Er klar på at tage kommentarerne) 
Mvh. Nicolai.
Med venlig hilsen,
Nicolai :-)
Svar
Om du skal polere eller ej, vil jeg ikke blande mig i, men find Vintageure.dk's urmager som "Urmageren" på Instagram. Der ligger han/har lagt nogen eksempler på hans arbejde op ;-)
[-]
  • nicolaitottrup
Svar
Det er jo ganske frit og op til den enkelte, om en polering er alt ødelæggende eller blot et kosmetisk løft. I min verden er en polering nu ganske okay, afhængig af urets tilstand osv...

Urmageren fra vintageure laver et rigtig flot stykke arbejde, og kan helt klart anbefales på alle punkter.

En polering hos Klarlund foregår derimod på en helt speciel "lapping maskine" som kun de har, og det medfører en nærmest fabrikslignende polering, som efter bedste overbevisning ikke kan sammenlignes med en polering udført i hånden.

Sidst men ikke mindst, så er prisen på arbejdet jo også en faktor, og uden jeg kender den eksakte forskel, så tænker jeg at der er markant forskel på A og B.

Anyway, jeg ville ikke stå tilbage for polering hvis det var nydelsen og glæden for mig :-)

Sendt fra min HTC One med Tapatalk
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
Svar
(26-04-2016, 07:33 AM)T.Hansen Skrev: Det er jo ganske frit og op til den enkelte, om en polering er alt ødelæggende eller blot et kosmetisk løft. I min verden er en polering nu ganske okay,  afhængig af urets tilstand osv...

Urmageren fra vintageure laver et rigtig flot stykke arbejde, og kan helt klart anbefales på alle punkter.

En polering hos Klarlund foregår derimod på en helt speciel "lapping maskine" som kun de har, og det medfører en nærmest fabrikslignende polering, som efter bedste overbevisning ikke kan sammenlignes med en polering udført i hånden.

Sidst men ikke mindst, så er prisen på arbejdet jo også en faktor, og uden jeg kender den eksakte forskel, så tænker jeg at der er markant forskel på A og B.

Anyway, jeg ville ikke stå tilbage for polering hvis det var nydelsen og glæden for mig :-)

Tak for svar, T.Hansen. 
Jeg har været meget i tvivl angående polering, men jeg synes nu ikke, det ødelægger uret, når det er så nyt. 
Men sådan som jeg forstår, det du skriver, så er Klarlunds arbejde med polering mere originalt end ved Urmageren, da de har noget værktøj, som Urmageren ikke har - forståeligt nok selvfølgelig. 
- Er dette rigtig forstået eller hvorledes?
Med venlig hilsen,
Svar
Jeps korrekt forestået :-) de ure "Rolex" jeg har set efter en tur hos Klarlund står knivskarpt på alle leder og kanter som kom de fabrikken.

Men en let polering på et "som i dit tilfælde" forholdsvis nyt ur ville jeg nu ikke være bange for at lade andre urmagere fixe.

Svar
Klarlund laver heller ikke altid 100% originale poleringer. Der var for et par måneder siden en der viste et nyrenoveret GMT Master af ældre dato (jeg kan ikke huske ref.) på Facebook. Det var fra Klarlund og super flot, men med anderledes kanter/facetter end oprindeligt.

Når jeg kommer til en pc senere, skal jeg prøve at se om jeg kan finde opslaget igen (hvis det stadig er der).
Svar
T.Hansen:

Jeg vil mene, at det er hairlines, der bare skal fjernes. Ønsker nemlig ikke at facetterne bliver rørt alt for meget ved.
Her i linket kan i se en video af uret.
https://www.dropbox.com/sh/jp0xlpkncd5ct...qzKda?dl=0
Der er nogle små dybere ridser, men bestemt ikke noget, der skal lappes.

Hvor kan man finde et nyt glas til et 16710?
Med venlig hilsen,
Svar
Har set billedet, og jeg ville ikke have noget problem med at overlade det til "urmageren" fra vintageure, det fikser han til UG :-)

Jeg ville kontakte en AD med henblik på køb et nyt glas. Alternativt kan du måske finde et på chrono24 eller eBay.

[-]
  • nicolaitottrup
Svar
Mange tak for svar og vejledningen, T.Hansen!
Jeg må have fat i Urmageren og få mit GMT til at spille!
Med venlig hilsen,
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)