Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Det er faktisk lidt sjovt at sammenligne med det andet ur, du også linker til, Willy, nemlig i denne tråd: http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=81029. De skal koste nogenlunde det samme, hvilket efter min mening stiller Moritz Grossman uret ualmindeligt dårligt. To pæne, stilrene ure, begge i flot finish i stål, men så hører ligheden også op. Som du selv skriver er Frederic Constant uret virkelig value for money, men det finder jeg på ingen måde i Moritz Grossman uret. Og hvad i alverdan laver en ekstra knap på et så simpelt ur?
/Bjørn.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Arrrhhh PH sikkerheden i biler var dårligere i gamle dage.
Men ellers har du helt ret.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(21-03-2016, 06:11 PM)bjorn_e58 Skrev: Det er faktisk lidt sjovt at sammenligne med det andet ur, du også linker til, Willy, nemlig i denne tråd: http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=81029. De skal koste nogenlunde det samme, hvilket efter min mening stiller Moritz Grossman uret ualmindeligt dårligt. To pæne, stilrene ure, begge i flot finish i stål, men så hører ligheden også op. Som du selv skriver er Frederic Constant uret virkelig value for money, men det finder jeg på ingen måde i Moritz Grossman uret. Og hvad i alverdan laver en ekstra knap på et så simpelt ur?
/Bjørn.
Yes when you put it that way,you are right.  But i still think it is beautifull
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 472
Tråde: 16
Modtaget Likes: 3 i 1 svar
Givet Likes: 4
(21-03-2016, 06:11 PM)bjorn_e58 Skrev: ............ Og hvad i alverdan laver en ekstra knap på et så simpelt ur?
/Bjørn.
Hm..... Ja, der står ikke direkte hvordan den knap bruges, men den bruges i forbindelse med indstilling af tiden/viserne
Citat fra deres hjemmeside :
THE WINDING CROWN AND THE PUSHER
Aestitic and functional: the circumferential groove makes it easy to pull the crown. The pusher for the new handsetting train is set directly below the winding crown.
•
Jeg synes, at det er interessant og smukt med det grå ikke-ciselerede værk. Men det er jo sådan noget, som er umuligt at vurdere ud fra et billede.
Jeg forstår godt, hvis man ud fra billedet ikke lige kan se, at det er særlig interessant. Men Hodinkee. som jo har set det IRL, skriver, at det "looks damn good".
Er der nogen, som kender den proces som fører til den grå finish? Jeg har prøvet at google det, men blev ikke meget klogere. Det har vel været anvendt i andet end ure?
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Den grå finish kommer helt af sig selv. I mit tilfælde midt i halvtredserne
P.N.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
På vej mod de 42 har jeg også startet stille og roligt op.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Listen to the Greatfull Dead singing A Touch Of Grey.
https://www.youtube.com/watch?v=nCYbRmSlW-M
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
I har en pointe. Allerede i 19-hundrede tallet, hvor i fik jeres gammelmands-kulør, var der noget, som hed "sandblæsning", og i det omfang i er vestjyder, kan i udmærket have været udsat for den proces!
Jeg forstår, at "shot-peening" er lidt det samme. Men det gøres med helt andre og meget mere fin-kulturelle partikler. Så mon ikke den nymodens version af processen giver en mere attraktiv finish?
Man kan google rundt på emnet. F.eks. wikepedia-artiklen https://en.wikipedia.org/wiki/Shot_peening
Men det afgørende er vist, hvordan det ser ud i virkeligheden (altså værket, ikke ur-tosserne ;-)
•
Helt seriøst. Wiki-artiklen beskriver en hel masse positive effekter af shot-peening. Især, at det forlænger tiden, før metal-træthed indtræder. Det er vigtigt i fly-industrien og i forbindelse med nogle særligt udsatte mekaniske dele, såsom tandhjul. Eller ventiler i bil-motorer. Men metal-træthed er vist ikke noget problem i forbindelse med ure.
Så det centrale i wiki-artiklen er nok denne korte passage: "Shot peening may be used for cosmetic effect. The surface roughness resulting from the overlapping dimples causes light to scatter upon reflection. Because peening typically produces larger surface features than sand-blasting, the resulting effect is more pronounced."
Jeg gætter på, at den slags "cosmetic effect" er noget, som er svært at vise på fotos.
•
|