Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
(11-03-2016, 06:37 PM)Bjørn H. Skrev: lad mig sige det på den måde - - hvis rolex gik tilbage til 316 burde prisen på en sub falde med en 25 -30 kr. 
Vildt, man kan undre sig over at konkurrenter, ja endda de helt små mærker ikke selv ikke går over til 904L når prisforskellen ikke er større. Det ville da som "salgsgas" være langt mere værd end de 30 kroner
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
Kan overskriften oversættes som: "Rolex skriver poesi om en synd"?
/
Kristen
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
Er enig i alt hvad Bjørn har skrevet ang. materialerne. Jeg kender ikke kilo-prisen men mit gæt er at 316 koster en 25-30 kr/kg mens 904 vel er 55-60 kr. Så kan man regne baglæns og sige en urkasse vejer en 30 gram og har lidt scrap ved bearbejdning som Rolex får 50 % af kg prisen retur for. Så går vel 50 gr. pr. kasse -> 20 kasser pr. kg., og så er vi nede i en meget lille forskel på max. et par kr. alene i materialer. Bearbejdningstiden er højere på 904, men når vi kender Rolex's ret vilde evner ud i bearbejdning og automatisering er det næppe mange sekunder det giver på toppen i forskel. Laver vi en Standard Unit Cost beregning på hele pisset tror jeg næppe forskellen på 316 vs 904 for en færdig kasse er mere end max en flad 10'er.
Men uanset om det er 10 eller 30 kr. så er det jo uendeligt lidt i den endelige pris på uret. Jeg er enig med Bjørn i at din leverandør af stålet er mere afgørende end legeringens kvalitet. Jeg ville hellere have 316 fra en velrenommeret leverandør, der leverer ens batches i samme høje kvalitet gang på gang, frem for en Kina/Indien leverandør der leverer i svingende kvalitet som kun lige holder sig indenfor spec. Stål kan sagtens købes for billigt...
Så alt i alt er det 904 mere salgsgøgl end egentlig kvalitetsdifferentiering.
/Mads
•