Rolex verses a Sinn
(11-03-2016, 05:02 PM)maclerche Skrev:
(11-03-2016, 02:55 PM)Bjørn H. Skrev:
(11-03-2016, 12:19 AM)maclerche Skrev: 316L Hårdhed HRB=95  HB=217

904L Hårdhed HRB=70-90  HB=150

pas på med at google uden at ha' alle parametre med Icon_lol du angiver hårdheden for 904 i leverings tilstand - og hårdheden for 316 i max hårdhed
(deformationshærdet)

904 er en anelse hårdere end 316, i samme tilstand -   men du kører det med de samme værktøjer,  du skal måske bare nedjustere dine skæredata med 5-10%  Icon_blink

Så lærte jeg også lidt i dag.. så altså 904L er hårdere end 316L men kræver ikke nævneværdige ændringer i værktøjer men lidt mere tid.. Tak
Hvad er forskellen mon på Priserne på de to typer stål i DKR ??
lad mig sige det på den måde - - hvis rolex gik tilbage til 316 burde prisen på en sub falde med en 25 -30 kr.  Icon_blink
Svar
Bjørn i am learning a lot from you Icon_blink Some say that Rolex use the 904 because it has a higher nickle content than 316,and this allows them to give a mirror finish on the cases.Do you think this is correct?
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
(11-03-2016, 06:37 PM)Bjørn H. Skrev: lad mig sige det på den måde - - hvis rolex gik tilbage til 316 burde prisen på en sub falde med en 25 -30 kr.  Icon_blink

Vildt, man kan undre sig over at konkurrenter, ja endda de helt små mærker ikke selv ikke går over til 904L når prisforskellen ikke er større. Det ville da som "salgsgas" være langt mere værd end de 30 kroner
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
(11-03-2016, 11:46 PM)maclerche Skrev:
(11-03-2016, 06:37 PM)Bjørn H. Skrev: lad mig sige det på den måde - - hvis rolex gik tilbage til 316 burde prisen på en sub falde med en 25 -30 kr.  Icon_blink

Vildt, man kan undre sig over at konkurrenter, ja endda de helt små mærker ikke selv ikke går over til 904L når prisforskellen ikke er større. Det ville da som "salgsgas" være langt mere værd end de 30 kroner
tjah - der er egentlig ingen grund til det - 904 er mest brugt i ventiler og fittings i den kemiske industri - det er lidt overkill at vælge det til et 
armbåndsur - og skal man endelig skille sig ud på kassemateriale området, så har Sinn & Damasko vist vejen.
Det der med polerbarheden - har mest noget at gøre med renheden i materialet - gode stålværker leverer kvaliteter med meget få urenheder, 
og et indisk mickey mouse stålværk hælder tit en gammel toyota for meget i ovnen  - som man kan se som mikroskopiske slagger
når kassen er 95% færdig & man nærmer sig højgglans  Icon_head
tror mest at rolex køber en lidt dyrere kvalitet fordi der ikke er nogen overraskelser i det - produktionsmæssigt
Svar
Kan overskriften oversættes som: "Rolex skriver poesi om en synd"?
/
Kristen
Svar
Er enig i alt hvad Bjørn har skrevet ang. materialerne. Jeg kender ikke kilo-prisen men mit gæt er at 316 koster en 25-30 kr/kg mens 904 vel er 55-60 kr. Så kan man regne baglæns og sige en urkasse vejer en 30 gram og har lidt scrap ved bearbejdning som Rolex får 50 % af kg prisen retur for. Så går vel 50 gr. pr. kasse -> 20 kasser pr. kg., og så er vi nede i en meget lille forskel på max. et par kr. alene i materialer. Bearbejdningstiden er højere på 904, men når vi kender Rolex's ret vilde evner ud i bearbejdning og automatisering er det næppe mange sekunder det giver på toppen i forskel. Laver vi en Standard Unit Cost beregning på hele pisset tror jeg næppe forskellen på 316 vs 904 for en færdig kasse er mere end max en flad 10'er. 

Men uanset om det er 10 eller 30 kr. så er det jo uendeligt lidt i den endelige pris på uret. Jeg er enig med Bjørn i at din leverandør af stålet er mere afgørende end legeringens kvalitet. Jeg ville hellere have 316 fra en velrenommeret leverandør, der leverer ens batches i samme høje kvalitet gang på gang, frem for en Kina/Indien leverandør der leverer i svingende kvalitet som kun lige holder sig indenfor spec. Stål kan sagtens købes for billigt...

Så alt i alt er det 904 mere salgsgøgl end egentlig kvalitetsdifferentiering. 

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)