Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(10-03-2016, 12:51 AM)TH Skrev: Den med Sinns knap så kraftige lume er god nok, og faktsik et bevidst valg på nogle af deres ure, bl.a. 757 og 857(piloture), samt U1 (dykker). Det skyldes, at Sinn ønsker, at deres ure (skive og visere) er så læsbare som muligt i dagslys. Derfor vælger de en anden type lume, som holder den hvide farve hvidere i dagslys.
I øvrigt kunne man spørge sig selv, om god lume er nødvendigt på et dykkerur. Hvis man dykker i mørke bruger de fleste vel en eller anden form for lys.
Sinn laver ure med god lume som f.eks. 103 og 104, samt EZM3 og EZM13, der begge bygger på EZM1, der var udviklet til indsatsbrug i politi- og militærenheder.
M.v.h. Thomas
Bevist valg ang. dårlig lume ???? For at visere var mere læsbare i dagslys ??? Sorry - det er det rene vrøvl.
Der findes masser af holdbar Super Luminova, i alle tænkelige farver og overflade (mat / glossy og alle mellemvariationerne).
Også vrøvl - eller måske bedre sagt uvidenhed - er spekulationerne om nødvendigheden af god lume på et dykkerur (sic!).
Dykker du selv  ?
Man opererer (når man dykker) i en evig tusmørke (hvis i dybte 8 - 10 meter og dybere). Dykkerure skal være nemme at læse, derfor (normalt) de sorte skiver, brede visere og ordentlig lume.
Lidt provokatorisk spørger jeg at hvorfor skal politi fra alle G-ds skabninger have stærk lume på deres ure ?? For at kunne se hvornår kaffepausen begynder når man ligger i grøften på lur af f.eks. bilister ?
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 231
Tråde: 28
Modtaget Likes: 138 i 52 svar
Givet Likes: 122
Hej John.
Ja, jeg overvejede, om jeg skulle angive en kilde til den med valg af anden lume. Jeg skrev ikke "bevidst valg af "dårlig" lume", som du anfører. Jeg har ikke en specifik kilde, men kan kun angive hvad jeg har opfanget gennem masser af Sinn-læsning og, hvis du opfatter det som vrøvl er det selvfølgelig fair nok.
Ja der findes masser af super luminova, men de har nu engang forskellig styrker og holdbarhed, og nu er det jo ikke fordi, at Sinn ingen lume har. Den er bare ikke så kraftig som Seiko, Omega mv. Dårlig er jo et relativ begreb.
I forhold til lume på et dykkerur, så var det formuleret som et spørgsmål. Den med læsbar skive og brede visere er jeg ikke i tvivl om. Men tak for belæringen.
I forhold til dit spørgsmål om, hvorfor politi og andre enheder skal have lume på deres ur? Nu er der jo mange aspekter af disse jobs, og ja kaffepausen er da helt sikkert en vigtig del. Men hvis man kigger på taktiske enheder, som opererer i mørke, der betyder lyd og lysdisciplin en hel del, og her er lume en fordel. Og ja ure udviklet til disse enheder er jo primært markedsføringsgimmicks.
M.v.h. Thomas
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(10-03-2016, 12:51 AM)TH Skrev: Den med Sinns knap så kraftige lume er god nok, og faktsik et bevidst valg på nogle af deres ure, bl.a. 757 og 857(piloture), samt U1 (dykker). Det skyldes, at Sinn ønsker, at deres ure (skive og visere) er så læsbare som muligt i dagslys. Derfor vælger de en anden type lume, som holder den hvide farve hvidere i dagslys.
I øvrigt kunne man spørge sig selv, om god lume er nødvendigt på et dykkerur. Hvis man dykker i mørke bruger de fleste vel en eller anden form for lys.
Sinn laver ure med god lume som f.eks. 103 og 104, samt EZM3 og EZM13, der begge bygger på EZM1, der var udviklet til indsatsbrug i politi- og militærenheder.
M.v.h. Thomas
Ok Thomas,that can explain the lume thanks for info.
(10-03-2016, 08:48 AM)Avantismo Skrev: Fint indlæg Rodney.
Jeg er vilde med Sinn's super tekniske tool indgangsvinkel til ure.
Jeg har i mange år kigget på et U1, som jeg betragter som en semi klassiker med bauhaus designelementer.
Om jeg får det en dag, vil tiden vise.
Det med inhouse værker er lidt svært.
For nogle betyder dette en hel del. For andre betyder det ingenting.
-
Jeg ved godt at jeg er helt ude i hegnet her, men både McLaren og Pagani byggede ikke deres egne motorer.
De kontaktede dem i branchen, som de mente lavede de allerbedste motorer, og bad dem leverer Power Unit'en.
McLaren brugte en BMW motor. Pagani brugte en Mercedes.
Tak Kim,yes inhouse can be over rated.Rolex have a great approach in my opinion.They build a caliber to fit the case,but they have loads of money
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 1,986
Tråde: 66
Modtaget Likes: 13 i 11 svar
Givet Likes: 0
Fint review. Lige et par kommentarer. Legeringen 904L er en ganske almindelig legering som alle kan indkøbe. Den er ikke eksklusiv for Rolex. De fleste foretrækker dog 316 fordi det har stort set sammen egenskaber, koster det halve og lidt lettere at arbejde med.
Er ikke helt enig i service pris betragtningen. Rolex tager selv en god sjat for at servicere deres egne ure, men går man til en uafhængig urmager vil han typisk tage samme pris for at servicere et Rolex og et ETA 2892.
/Mads
•
Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
(10-03-2016, 11:18 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Legeringen 904L er en ganske almindelig legering som alle kan indkøbe. Den er ikke eksklusiv for Rolex. De fleste foretrækker dog 316 fordi det har stort set sammen egenskaber, koster det halve og lidt lettere at arbejde med.
/Mads
Det forstår jeg ikke helt. 904L er mere syrefast men ca. dobbelt så dyr, desuden skulle den være anderledes at polere op, men hvorfor mener du den er sværere at bearbejde, den er jo ikke så hård som 316L
316L Hårdhed HRB=95 HB=217
904L Hårdhed HRB=70-90 HB=150
•
Svar: 1,094
Tråde: 62
Modtaget Likes: 122 i 95 svar
Givet Likes: 126
Et af dine bedste indlæg længe, og det siger meget. Da du efter min mening laver mange gode indlæg.
God sammenligning, der har mange gode aspekter, ift. til pris, kvalitet etc.
KEEP EM' COMING :D
If you ain't using it, you abusing it!
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Rigtig fint indspark Rodney
Sinn laver bare fede ure.
Jeg solgte kun min U1er fordi lænken gik "over led" og i mine øjne mangler diver ex,
Og så blev jeg træt af at pudse glasset.
Men kvaliteten er indiskutabel
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
(11-03-2016, 12:19 AM)maclerche Skrev: (10-03-2016, 11:18 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Legeringen 904L er en ganske almindelig legering som alle kan indkøbe. Den er ikke eksklusiv for Rolex. De fleste foretrækker dog 316 fordi det har stort set sammen egenskaber, koster det halve og lidt lettere at arbejde med.
/Mads
Det forstår jeg ikke helt. 904L er mere syrefast men ca. dobbelt så dyr, desuden skulle den være anderledes at polere op, men hvorfor mener du den er sværere at bearbejde, den er jo ikke så hård som 316L
316L Hårdhed HRB=95 HB=217
pas på med at google uden at ha' alle parametre med  du angiver hårdheden for 904 i leverings tilstand - og hårdheden for 316 i max hårdhed
(deformationshærdet)
904 er en anelse hårdere end 316, i samme tilstand - men du kører det med de samme værktøjer, du skal måske bare nedjustere dine skæredata med 5-10%
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
(10-03-2016, 11:18 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Fint review. Lige et par kommentarer. Legeringen 904L er en ganske almindelig legering som alle kan indkøbe. Den er ikke eksklusiv for Rolex. De fleste foretrækker dog 316 fordi det har stort set sammen egenskaber, koster det halve og lidt lettere at arbejde med.
Er ikke helt enig i service pris betragtningen. Rolex tager selv en god sjat for at servicere deres egne ure, men går man til en uafhængig urmager vil han typisk tage samme pris for at servicere et Rolex og et ETA 2892.
/Mads
Can agree about the price for service with a independent watchmaker Mads.I was always under the impression that Rolex were about the only manufacture that use 904,but i can see your point about it not being exclusive to Rolex.
(11-03-2016, 12:35 AM)jacobzimmer Skrev: Et af dine bedste indlæg længe, og det siger meget. Da du efter min mening laver mange gode indlæg.
God sammenligning, der har mange gode aspekter, ift. til pris, kvalitet etc.
KEEP EM' COMING :D
Thank you Jacob
(11-03-2016, 02:21 PM)Stensbjerg Skrev: Rigtig fint indspark Rodney
Sinn laver bare fede ure.
Jeg solgte kun min U1er fordi lænken gik "over led" og i mine øjne mangler diver ex,
Og så blev jeg træt af at pudse glasset.
Men kvaliteten er indiskutabel 
Thank you Jacob  There is a lot of good in many watches,but none are perfect.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
(11-03-2016, 02:55 PM)Bjørn H. Skrev: (11-03-2016, 12:19 AM)maclerche Skrev: 316L Hårdhed HRB=95 HB=217
pas på med at google uden at ha' alle parametre med du angiver hårdheden for 904 i leverings tilstand - og hårdheden for 316 i max hårdhed
(deformationshærdet)
904 er en anelse hårdere end 316, i samme tilstand - men du kører det med de samme værktøjer, du skal måske bare nedjustere dine skæredata med 5-10% 
Så lærte jeg også lidt i dag.. så altså 904L er hårdere end 316L men kræver ikke nævneværdige ændringer i værktøjer men lidt mere tid.. Tak
Hvad er forskellen mon på Priserne på de to typer stål i DKR ??
•
|