Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
Jeg kommer ofte på nogle spørgsmål af mere teknisk art vedr. ure, derfor denne tråd.
Jeg håber nogen af de "lærde" og andre med teknisk viden om ure vil deltage ...
Jeg lægger selv ud med et spørgsmål jeg har tænkt over…
Lad os antage optræksfjederen, anker og ganghjul vendes 180 grader på deres respektive aksler, vil uret så ikke gå baglæns ??
Jeg er med på at "låsen" eller hvad den hedder på optræksfjederen skal låse i den anden retning også!
Svar: 1,636
Tråde: 46
Modtaget Likes: 21 i 10 svar
Givet Likes: 1
Indsæt billede af øde landevej med en passerende vindheks.
Dette ER bare det "poppede" forum af de tidligere to danske urfora.
Men vi har dog visse kapaciteter så jeg håber at du får svar.
•
(14-02-2016, 07:57 PM)Stinger Skrev: Indsæt billede af øde landevej med en passerende vindheks.
Dette ER bare det "poppede" forum af de tidligere to danske urfora.
Men vi har dog visse kapaciteter så jeg håber at du får svar.
Jo jo, men der dog en håndfuld urmagere der ofte læser med. Flere af dem er også aktive her i forum…
Spørgsmålet er skam ment helt seriøst!!!
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
I første omgang vil jeg læne mig tilbage og glæde mig til hvilke teorier der afsløres. Jeg vil dog sige at det ikke er anbefalelsesværdigt at gøre forsøget, det kan sommetider være befriende at vende tingene på hovedet man ikke i dette tilfælde.
P.N.
•
(14-02-2016, 10:38 PM)P.N. Skrev: I første omgang vil jeg læne mig tilbage og glæde mig til hvilke teorier der afsløres. Jeg vil dog sige at det ikke er anbefalelsesværdigt at gøre forsøget, det kan sommetider være befriende at vende tingene på hovedet man ikke i dette tilfælde.
P.N.
Lad os så antage at det rent praktisk vil kunne lade sig gøre, vil det så ikke gå baglæns?
•
Hvis omløbsretningen på hjulene vendes så vil det i teorien være rigtigt. Det kan blot ikke lade sig gøre af flere forskellige tekniske årsager. Jeg har for år tilbage ombygget et synkronur til at gå baglæns og fremstillet en urskive der passede til funktionen.
Hilsen
P.N.
(14-02-2016, 10:52 PM)maclerche Skrev: (14-02-2016, 10:38 PM)P.N. Skrev: I første omgang vil jeg læne mig tilbage og glæde mig til hvilke teorier der afsløres. Jeg vil dog sige at det ikke er anbefalelsesværdigt at gøre forsøget, det kan sommetider være befriende at vende tingene på hovedet man ikke i dette tilfælde.
P.N.
Lad os så antage at det rent praktisk vil kunne lade sig gøre, vil det så ikke gå baglæns?
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
Det kunne ellers være et fint Århus ur. Bare lav skiven om :)
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
OK - de var så quartzklokker men min gamle kammi, Walter Glück, aka Victor baksede sammen i Amsterdam i 80´ene, men de (de fleste af dem, anyhow) gik baglæns - eller rettere, spejlvendt.
Og ja, jeg forstår godt at vi taler om noget andet når et mekanisk ur skulle geares at gå mod uret.
Og så et spørgsmål: Henry,
hvorfor er du interesseret af at få uret gå på bakgear ?
Hent inspiration af den salige Victors ure
http://www.viktoriv.nl/en/bulgar-time.html
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
(15-02-2016, 12:40 PM)TioMalo Skrev: Og så et spørgsmål: Henry, hvorfor er du interesseret af at få uret gå på bakgear ?
Hent inspiration af den salige Victors ure
http://www.viktoriv.nl/en/bulgar-time.html
Mvh. John
Jeg finder en masse Diy. stof rundt omkring, værkplader bliver skeletteret til næsten ingen ting osv. osv. Mange nye ure har jo også glas i bagkassen så man kan se værket.
Det jeg går og fundere over er hvor stort indgreb det ville være at modificere f.eks. et lommeursværk så så viserne blev flyttet om på " bagsiden" af værket. Således kunne uret man slå to fluer med et smæk. Og undgå glasbagkasse...
Sent from my iPhone using Tapatalk
•
Nu hoppede min kæde af Henry. Hvis du flytter viserne til bagsiden skal der vel også være glas der? altså glas på begge sider ?. Vil du så have viserne til at gå baglæns på den ene side af uret. Det vil være meget nemmere at ændre konstruktionen ved at modificere viserværket hvis blot man er ude efter et ur der går baglæns. Vi er ude i nogle vilde teorier
P.N.
•