North Flag
(11-02-2016, 12:47 PM)jacobzimmer Skrev: Og angående dykning, så er min onkel også ihærdig fritidsdykker, og flere af hans venner. Da jeg spurgte ham om der var nogen der dykkede med mekaniske ure, svarede han nej. Han har i de 8 år han har dykket, aldrig set et mekanisk ur. Så det gør sig vidst ikke kun gældende for Panerai ;)

For det første: En undskyldning til Clock om kapring af hans tråd og ondsindet spredning af OT materiale Icon_blink  

@ jacobzimmer: Spørgsmålet er, Jacob, kender din onkel et mekanisk ur fra de digi- & quartzede versioner af begrebet undervandstidsmåler... Icon_blink

Jeg har en teori om at den urbærendes procentuelle del bland sportsdykkere er i dag ca. lige så stor som den var i 80´ene, i "pre dykkercomputer æra". Ca. 98 - 99% af sportsdyk gennemføres i ikke dybere end maks. 10 meter vand. Ved at dykke dybere sker der kun det at man er nødt til at tage hensyn til decompressonings tider og de følgende stoppe på vej op, og at vandet bliver koldere (også i troperne) og at farverne forsvinder (pga. lysets bøjning i vandet). Drengerøvshistorier om at dykke bare "helt enormt dybt" er netop kun usande drengerøvshistorier. Man havde jo i 80´ene som standardudstyr en måler for luftrykket i flasken og dybdemåler - så længe man holdte sig i maks. 10 meters dybte var tidsmålinger unødvendige. En lille håndfuld brugte diverse dykkerure. Ligesom i dag.
Det interessante er at de "ikke dykkerur brugende dykkere" altid påstår at de ikke har set nogen at have en dykkerklokke på håndleden. Noget som ikke betyder noget for mennesket, noteres ikke heller. Derfor, her tror jeg så mere på de "dykkerur brugende dykkere" alene pga. at de altid lurer og noterer de andres brug af tidsmålere.
Jeg kan ikke daske op her med en videnskabelig undersøgelse, men i grov træk var det Seiko og Rolex, der blev brugt i 80´ene bland sportsdykkere. Fra ca. medio 90´ene kommer so Citizen Promaster Aqualand JP2000 og antallet af dykkerure bland sportsdykkere stiger en anelse og falder så til det, det altid har været når man skifter til den nye årtusinde.
Jo mere eksklusiv dykkerstedet var (f. eks. i flere Caribiske dykker-feriesteder), desto mere Rolex Subs.
En kuriositet er Eilat, feriebyen i Israel ved Rødehavets nordspids; der har jeg set rigtigt mange Eterna KonTiki dykkerure. IDF, den Israelske forsvar brugte dem som en del af deres standardudstyr i forskellige versioner. Fra luftvåben til frømandskorpset.
Jo, der er de måske 5 - 10% af sportsdykkere som bruger et dykkerur.
Og mange erhvervsdykkere som har et ur som backup og her er Citizen Pingo meget populært. Kan huske et gruppefoto af Nordjysk Dykkerservice (eller var det fra Rune Staals Dykkerstaal A/S ?) personale hvor knap halvdelen af de prof dykkere havde et Citizen Pingo på armen. Bossen gik med et S/S Sub med dato.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
[-]
  • whoa
Svar
Jeg har lige taget open water certifikat i efteråret, og jeg var da af den opfattelse at stort set alle dykker med computere i dag.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(11-02-2016, 05:22 PM)Batman Skrev: Jeg har lige taget open water certifikat i efteråret, og jeg var da af den opfattelse at stort set alle dykker med computere i dag.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja, netop "stort set alle". Man bærer uret - stort set - kun som en pyntegenstand eller backup.
Hos prof dykkere som backup. Det sker meget sjældent men et dykkercomputer kan gå i sort ved f. eks. svejsning under vandet. Sub´erman (brugernavnet her) som prof dykker kan sikkert skrive mere om den sag.

Jeg er instruktør (dog ikke aktiv for tiden) men ejer ikke en gang en dykkercomputer. Når jeg plasker i varm vand dvs. dykker kun i steder hvor det er nok med en T-shirt under PC-vesten, på ferie, bruger jeg kun mekanisk dybdemåler. Trykmåler for luftflaske er standard.
Det kaldes vist "classic" (eller "old fashioned"). Fint med mig  Icon_blink !

Mvh. John
Svar
Jeg har også lige taget mit Open water certifikat. og ALLE havde deres egen computer eller lånte en af skolen. Så er ret sikker på det er blevet standard. Altså vi lærte ikke engang ordenligt hvordan man bruger en tabel, for dykkercomputerne logger jo alle ens dyk. Mekanisk ur + tabel er so last year.
Svar
(11-02-2016, 05:58 PM)Kristofferj Skrev: Jeg har også lige taget mit Open water certifikat. og ALLE havde deres egen computer eller lånte en af skolen. Så er ret sikker på det er blevet standard. Altså vi lærte ikke engang ordenligt hvordan man bruger en tabel, for dykkercomputerne logger jo alle ens dyk. Mekanisk ur + tabel er so last year.

"So last year" ? Not.
Hvis du ikke kender den tabel (uden at nødvendigvis kende den udenad) har du keine Ahnung hvorfor man skal holde ligningspauser.  Icon_diver  Og at erstatte den sag 100% med computer svarer til at man skrotter sprogundervisningen ved at referere til Google Translate.  Icon_head Helt i harmoni med ex-minister Helge Sanders famøse "Fra forskning til faktura"  Icon_head
Sikke udtalelse fra en mand som er i gang med akademiske uddannelse (gætter jeg)... Icon_blink

Mvh. John
[-]
  • whoa
Svar
Vi blev nu sat ind i hvorfor der skulle holdes pauser under opstigning. Men for det meste sagde instruktørerne bare: din computer fortæller dig alt du skal vide.
Nu er det vist også først når man dykker under de 18m vi var nede på at, der skal holdes andre stop end det ved 5m i 3min.
Det smarte ved sådan en computer er, at den udregner den tid du kan være på en given dybde uden stop i real time. Det er meget praktisk hvis man ikke bliver på den samme dybde under hele dykket. Med tabellen skal man udregne sin tid efter det dybeste man kommer ned, og dykket bliver derved unødigt kort hvis man ikke bliver på den dybde hele dykket.
Hvor om alting er, havde jeg mit IWC med på alle mine dyk, og det gav lidt ekstra tilfredsstillelse at have den med som backup.
Svar
(11-02-2016, 07:07 PM)Kristofferj Skrev: Vi blev nu sat ind i hvorfor der skulle holdes pauser under opstigning. Men for det meste sagde instruktørerne bare: din computer fortæller dig alt du skal vide.

Det er bare ikke OK... Men jeg ved godt at der findes instruktører som slet ikke burde være det.
Sikkert en PADI operation ?

Mvh. John
Svar
Ja, padi. De var nu virkeligt søde og gode. Men det er begrænset hvad man kan nå på de få dage det tager. Jeg har stærkt overvejet at tage open water advanced for at få noget mere teori med.
Svar
(11-02-2016, 05:21 PM)TioMalo Skrev: For det første: En undskyldning til Clock om kapring af hans tråd og ondsindet spredning af OT materiale Icon_blink  

Helt ok, sjovt at se hvad en tråd nogen gange kan udvikle sig til Icon_smil
For at afslutte denne tråd, er jeg nu 99% sikker på at North Flag kommer til at sidde på mit håndled meget snart Icon_e_biggrin1

Bedste hilsner
Clock
[-]
  • whoa
Svar
Jeg glæder mig til at se og læse om lidt førstehånds erfaringer Icon_Up
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)