Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(11-02-2016, 11:59 AM)ultoman Skrev: Om Rolex ure er i en bobble?
Ja det vil jeg i en høj grad mene.
Grunden til dette er IMHO at en stor del af det man betaler for er brandværdi, mere end det er kvalitet, i sammenligning med andre ur-mærker, hvilket vel er kendetegnet på en bubble.
Når det så er sagt, så tror jeg ikke vi skal frygte at den brister i nær fremtid, men kigger vi 50 år ud i fremtiden, vil billedet garanteret være et andet. Bare tag i kig rundt hvor du/I sidder, hvis ikke kigger på high-end ting, så var det for 50 år siden, andre mærker der lå i top end dem idag. (selvfølgelig er der undtagelser)
Når jeg ser 50 år ud i tiden er vi, for en stor dels vedkommende, nok døde og borte (med blæsten).
•
Svar: 1,094
Tråde: 62
Modtaget Likes: 122 i 95 svar
Givet Likes: 126
Svar: 2,792
Tråde: 143
Modtaget Likes: 126 i 62 svar
Givet Likes: 22
Bestemt! Men det gør dem stadig ikke high end. Rolex er god value i mellemklassen, men ikke mere end det.
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Om Rolex eksisterer i en boble ved jeg såmænd ikke, om Rolex entusiaster lever i en boble tør jeg ikke udtale mig om
P.N.
•
Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
(11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil)
Rolex er nok mere at betragte som en folkevogn (VW). De snyder dog næppe for at nå den rette ydelse...
•
Svar: 502
Tråde: 32
Modtaget Likes: 289 i 141 svar
Givet Likes: 121
(12-02-2016, 06:47 AM)maclerche Skrev: (11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil)
Rolex er nok mere at betragte som en folkevogn (VW). De snyder dog næppe for at nå den rette ydelse...
Det tror jeg meget få vil være enige med dig i (jeg er dog), udover andre urtosser, og da vi udgør så lille en del af befolkningen, så ender det bare med ikke at være sandt.
Jo flere der siger Rolex er high-end jo mere high-end bliver det, og pt er der ganske mange der siger det er high-end, ergo Rolex er high-end.
Hvis ikke du/I allerede har, så prøv at teste udtrykket Rolex er VW, jeg fremkom selv med selv samme postulat til et selskab (var dog venlig og kaldte Rolex for en passat), og det fik ingen gang på jord.
Ligesom min frue heller ikke vil mene at Gucci, Channel mv er high-end, hvilket jeg derimod tror mange af os herinde vil mene, inkl undertegnet.
Det som jeg prøver at sige er.
Hvis vi herinde skulle rate de forskellige urmærker, så er jeg helt enig i at Rolex er en VW. I denne tråd er emnet dog om Rolex er inde i en bobble, og i den sammenhæng så mener jeg det er meget relevant at se på hvordan størstedelen af Rolex kunder ser på Rolex, og her vil jeg mene at det er som et high-end mærke.
Tvivl på at os urtosser udgøre en særlig stor del af Rolex afsætning af ure, hvilket gør vores mening om hvorhenne Rolex ligger, og om det er high end eller ej irrelevant.
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(12-02-2016, 09:12 AM)ultoman Skrev: (12-02-2016, 06:47 AM)maclerche Skrev: (11-02-2016, 08:16 PM)ultoman Skrev: Tror at langt størstedelen af befolkningen ville nævne Rolex hvis de skulle nævne toppen af poppen når det kommer til ure, hvilket vel gør det til high-end. (derudover kan noget godt være high-end uden at være det bedste af det bedste, jeg ville fx kalde en Porsche for en high end bil)
Det tror jeg meget få vil være enige med dig i (jeg er dog), udover andre urtosser, og da vi udgør så lille en del af befolkningen, så ender det bare med ikke at være sandt.
Jo flere der siger Rolex er high-end jo mere high-end bliver det, og pt er der ganske mange der siger det er high-end, ergo Rolex er high-end.
Hvis ikke du/I allerede har, så prøv at teste udtrykket Rolex er VW, jeg fremkom selv med selv samme postulat til et selskab (var dog venlig og kaldte Rolex for en passat), og det fik ingen gang på jord.
Ligesom min frue heller ikke vil mene at Gucci, Channel mv er high-end, hvilket jeg derimod tror mange af os herinde vil mene, inkl undertegnet.
Det som jeg prøver at sige er.
Hvis vi herinde skulle rate de forskellige urmærker, så er jeg helt enig i at Rolex er en VW. I denne tråd er emnet dog om Rolex er inde i en bobble, og i den sammenhæng så mener jeg det er meget relevant at se på hvordan størstedelen af Rolex kunder ser på Rolex, og her vil jeg mene at det er som et high-end mærke.
Tvivl på at os urtosser udgøre en særlig stor del af Rolex afsætning af ure, hvilket gør vores mening om hvorhenne Rolex ligger, og om det er high end eller ej irrelevant.
Uanset hvad, Rolex er ikke high end (sagt som et livsvarig Rolex aficionado, bruger og ejer).
Og ja, kun en forsvindende lille procentdel af Rolex-ejere har styr på i hvilken kategori af de bedre ure deres klokke tilhører. De absolut fleste er også - vil jeg påstå - ligeglade. De ved at deres ur er meget dyrt og tilhører den bedre ende / 1. division.
Og ja, ufattelig mange repræsentanter af den fornævnte pøbel vil påstå at "Rolex er verdens dyreste og bedste armbåndsur".
Vi, som urnørdter, er dog lidt bundne til at bruge de korrekte definitioner, "noblesse oblige"
Man kan fra Mads´ side, timetowatch.dk finde en meget fin og passende list af de 100 bedste urmærker og deling mellem diverse klasser.
High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux
Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling
Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin
Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox
Og så kan man være lidt fortørnet når ens eget ur / ure ikke ligger lige der hvor man selv har tænkt, og ellers være lidt uenig ang. nogle mærker men i det store hele passer listen.
Og, apropos sammenligninger med køretøjer; mon ikke vi er i Mercedes klasse med Rollie ?
Tænker på hvor meget urmærket og bilmærkerne er spredte bland forbrugere. VW = Breitling og Audi = Omega ?
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Så kan man forestille sig hvordan listen ville se ud hvis den var lavet af folkene på diverse serviceværksteder. Hvor meget tæller kvalitet-design og smag i placering på listen, der er så mange vinkler på betegnelserne at det i.m.h. ikke giver nogen mening at forholde sig til hvad andre mener er high end eller kvalitetsmærker. Den kan måske bruges som vejledning men ellers er der kun den lange vej med personligt at søge information og finde det produkt der opfylder ens krav og forventninger.
P.N.
•
Svar: 13,391
Tråde: 960
Modtaget Likes: 3,453 i 1,522 svar
Givet Likes: 754
Ja, der er rigtig mange meninger - fuldstændig som det skal være
Uanset om man er enig med den liste Mads har lavet eller ej, så fortæller han lidt mere detaljeret om hans vurderinger og hvad han baserer dem på i denne artikel (hvor listen er fra og skrevet af ham).
http://vintageure.dk/Nyheder-Blog?recordid2=6
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Mads liste bliver nævnt igen og igen heldigvis kan man jo bruge den til hvad man vil,
At verdens 2 største producenter af ure slet ikke er nævnt på en liste om ure,
Øger ikke funktionaliteten/seriøsiteten af den hos mig.
Det er hans liste/generelle syn på mærkerne og fred med det.
Som P.N er inde på kunne en kvalitets liste hvor man listede ure efter
Ting som drift sikkerhed, robust konstruktion , service mentalitet være en sjov liste,
Som jeg ikke tror ville ligne den anden ret meget.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
|