Svar: 231
Tråde: 28
Modtaget Likes: 138 i 52 svar
Givet Likes: 122
Hej folkens
Er der nogen, som har helt styr på, hvordan ejere af ikke swatch-group ure med ETA værker er stillet på den lange bane?
Synes ikke jeg har kunne finde fyldestgørende tråde.
Et klassisk eksempel, jeg synes man læser tit, er ved anmeldelser af ikke Swatch-group (SG) ure, som er udstyret med ETA-værk (typisk 2824-2) er: "Nem at servicere i mange år frem" (Det gælder lige fra Tudor til mikromærker)
Er det rigtigt? Er det kun hele værker SG/ETA ikke vil sælge længere, eller kommer det også til at gælde reservedele? Hvordan ser det i så fald ud for urmagerne?
Håber på gode bud.
M.v.h. Thomas
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
(08-02-2016, 03:59 PM)TH Skrev: Hej folkens
Er der nogen, som har helt styr på, hvordan ejere af ikke swatch-group ure med ETA værker er stillet på den lange bane?
Synes ikke jeg har kunne finde fyldestgørende tråde.
Et klassisk eksempel, jeg synes man læser tit, er ved anmeldelser af ikke Swatch-group (SG) ure, som er udstyret med ETA-værk (typisk 2824-2) er: "Nem at servicere i mange år frem" (Det gælder lige fra Tudor til mikromærker)
Er det rigtigt? Er det kun hele værker SG/ETA ikke vil sælge længere, eller kommer det også til at gælde reservedele? Hvordan ser det i så fald ud for urmagerne?
Håber på gode bud.
M.v.h. Thomas
Jeg er ikke urmager men ville ikke bekymre mig om Tudor; værkerne er heftigt modificeret fra ETA basisværker og en stor del af stumperne er erstattet af Rolex-Tudor´s egenproducerede. De som ikke er, har Tudor stadset sikkert et pænt lager op med.
Generelt, ETA salgsstop burde ramme værst en del micromærker men IMHO kun i teori. ETA stumper kommer der at være nok af, både nye og brugte. De kan muligvis i fremtiden ikke købes gennem urbranchens traditionelle kanaler, men kommer at være at findes på eBay og andre store on-line salgsplatforme. Måske dukker der noget nyt op ang. salg af "restrictede" reservedeler ? For højere priser dog end i dag, vil jeg tro.
Alt dette er dog noget som sker i fremtiden. Er "fremtiden" så om 5 eller 10 år ved ingen om.
Indtil videre - hvis jeg forstår rigtigt rygterne og meldingerne - får mange urproducenter netop leveret dele til deres værker men salget af hele værker er stoppet.
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
Mange producenter laver aftaler med Seiko, Sophod, Selitta og Suagull om at få lavet værker og reservedele.
Problemet er bare at bl.a Sophod og muligvis også Seiko får mange ordre ind på værker og ventetiden kan være 6 - 9 måneder før en større produktion går igang. Det vil sige at populære modeller kommer i restordre en del tid for nogens producenters vedkommende.
Men der vil nok stadig være helt nye ETA dele på nettet et stykke tid endnu, men om det er 1 år eller 2 år ved jeg ikke. Efterhånden blider det nok mindre og mindre hvis.
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Køber man et seriøst mærke mener jeg ikke man generelt har noget at frygte,
Da de altid vil have den økonomiske pondus og know how til at kunne servicere deres kunder.
Dem jeg ser der kan blive hårdest ramt er Micro mærkerne,
Da de generelt ikke er bygget op som et almindeligt ur mærke.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
•
Tak John og Nicholas for jeres bud og tanker. (EDIT: og Stensbjerg :-) )
Jeg synes det er temmelig interessant, for hvis der er lukket helt for reservedele, så er det jo på sigt uden betydning, hvordan lagerbeholdningen ser ud rundt omkring.
10 år er ingen tid for et godt ur. Hvis ikke SG/ETA bliver ved med at levere reservedele, så er der vel et alvorligt problem, når stumperne slipper op, oder was?
Når jeg tænker på brands som Tudor, Breitling og Panerai (m.fl.), som gør / har gjort stort brug af ETA-værker, spekulerer jeg på, hvad de siger og tænker.
Som sagt agerbeholdninger vil potentielt slippe op. Altså kunne jeg også formulere mit spørgsmål sådan her:
- Fortsætter SG / ETA med at levere reservedele fremadrettet?
- Er der andre producenter (f.eks. Sellita eller måske en af de store brands selv), der kan levere reservedele, som kan anvendes i ETA-værkerne?
Måske er det mig der maler fanden på væggen eller bare er naiv, men er det ikke en potentiel kæmpe bombe under brugtursmarkedet?
M.v.h. Thomas
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Katastrofen lurer ikke bag hjørnet.
Det, jeg ikke nævnte før er at jeg ved at kineserne laver allerede nu, men i større grad når de er de eneste leverandører i fremtiden, kvalitets stumper til samtlige ETA værker.
Og kineserne kan. Problemet med og begrebet om "billigt kinaskrammel" er skabt af de vestlige indkøbere som vil i stedet for kvalitet have kvantitet, dvs. masser af billige vare. Og det har vi så fået.
Men de kan der og bare vent - når efterspørgsel er stor nok, laver de 1:1 kopier af alle de urværker man ikke kan købe stumper for frit fra schweiziske urproducenter.
Surf lige bland kinesiske urværksproducenter og prøv at bestille en vareprøve hjem. Vil du betale mere en $ 0.99 / værk, måske hele det fem eller tidobbelte, bliver du overrasket.
Nu ved jeg at denne holdning er ikke specielt populær bland urnørdter. Ingen behov derfor at modargumentere mig og fortælle hvor elendig kvaliteten er i kinesiske urværker.
Tiden viser...
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
Svar: 2,629
Tråde: 33
Modtaget Likes: 5,080 i 1,567 svar
Givet Likes: 1,221
Jeg er faktisk enig John.
Kina producerer både Iphones og macbook pro.
Man kan sagtens få kvalitet fra kina, hvis man er villig til at betale prisen.
•
(08-02-2016, 08:37 PM)TioMalo Skrev: Katastrofen lurer ikke bag hjørnet.
Det, jeg ikke nævnte før er at jeg ved at kineserne laver allerede nu, men i større grad når de er de eneste leverandører i fremtiden, kvalitets stumper til samtlige ETA værker.
Og kineserne kan. Problemet med og begrebet om "billigt kinaskrammel" er skabt af de vestlige indkøbere som vil i stedet for kvalitet have kvantitet, dvs. masser af billige vare. Og det har vi så fået.
Men de kan der og bare vent - når efterspørgsel er stor nok, laver de 1:1 kopier af alle de urværker man ikke kan købe stumper for frit fra schweiziske urproducenter.
Surf lige bland kinesiske urværksproducenter og prøv at bestille en vareprøve hjem. Vil du betale mere en $ 0.99 / værk, måske hele det fem eller tidobbelte, bliver du overrasket.
Nu ved jeg at denne holdning er ikke specielt populær bland urnørdter. Ingen behov derfor at modargumentere mig og fortælle hvor elendig kvaliteten er i kinesiske urværker.
Tiden viser...
Mvh. John
Super og betryggende. Så er håbet bare at finde gode uafhængige urmagere. Jeg har fuld tillid til kvaliteten øst fra, man køber jo sælger / importør først og fremmest. Det bliver dog spændende at se et fuld fabriksservice fra f.eks. Breitling, for de store brands slipper nok ikke afsted med at sætte kinesiske reservedele i Schweiziske ure
•
Svar: 916
Tråde: 168
Modtaget Likes: 81 i 49 svar
Givet Likes: 11
(08-02-2016, 08:37 PM)TioMalo Skrev: Og kineserne kan. Problemet med og begrebet om "billigt kinaskrammel" er skabt af de vestlige indkøbere som vil i stedet for kvalitet have kvantitet, dvs. masser af billige vare. Og det har vi så fået.
Tiden viser...
Mvh. John
Jeg er helt enig her, de vil helt sikkert kunne fremstille del fuldt på højde med de originale….
Som samler skal man bare nok på sigt vænne sig til at dele kan være uoriginale i et ur og måske sluge et par kameler og acceptere at uret ikke er et "franken" af den grund, men nærmere en overlever...
•
Svar: 7,823
Tråde: 363
Modtaget Likes: 2,356 i 1,337 svar
Givet Likes: 1,828
Europa prøvede at underminere japanske biler da de første gang landede hos os,
De er stoppede med at grine.
Det sjove er kun at mange intet har lært så historien gentager sig med kineserne,
De kan sagtens lave en kvalitet der matcher det vi praler af.
Og det faktum at der er en hel nation der vil arbejde så blodet sprænger for at øge deres
Og deres børns leve standard mens vi er total selvfede, gør det til en ekstra farlig
Cocktail for vores del af verden.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
|