Fake, replika eller kopi?
Til tider diskuterer vi hvem der efterligner hvem, om det er en kopi eller andet. Jeg læste denne artikel som giver det hele en meget god vinkel... Icon_study

http://wornandwound.com/2013/04/02/homag...unterfeit/

Støtte endda på en gut som godt kan "klare" det at have et Rolex GMT Master II og samtidig have købt et Steinhart Ocean One Vintage ( hyldest til old Rolex ref.6200 model fra ´50'erne ).
https://www.youtube.com/watch?v=V0JMt6luj5I

Så hvis man ikke har omkring 200.000 $ til et Rolex, er det så ok at købe et Steinhart til små 500 Euro?

http://professionalwatches.com/2014/03/r...-200k.html

For satan, det Rolex er fedt. Faktisk det første jeg syntes om. Men det kommer ALDRIG på tale med disse priser. NEVER.
http://100percent-rolex.blogspot.dk/2011...great.html

Så jeg er én af dem som godt kan finde på at købe ovennævnte Steinhart O1V. I min verden er det ikke i nærheden af at være en kopi. Blot en model som henleder tankerne på 1953.....Men vigtigst af alt, jeg syntes designet er FEDT!!!!

http://forums.watchuseek.com/f67/steinha...60683.html
Svar
Jeg har haft en del ure, som kaldes "hyldest ure" til diverse mærker gennem tiden og prisen har passet fint til kvaliteten. På ikke noget tidspunkt har jeg været i tvivl om hvad jeg havde købt og på ingen måde var det i stedet for det originale, men det passede fint ind i hvad jeg havde lyst til at prøve.

Hvis det kommer til at sammenligne med et Steinhart vs. Rolex giver det ikke nogen mening for mig, da jeg ikke har søgt en billig erstatning, men i en del videoer gives der bud på hvor meget ur man får for en brøkdel af prisen osv. osv.

Til alle de af jer der køber et ur med en vis lighed på kasse eller visere, så er det set før og vigtigst er det at man er fornøjet over sit køb, mere end at det skal vægtes op i mod noget.

For tiden har jeg "fænomenet" helt tæt ind på kroppen, hvor jeg har et af de ure der er lavet som hyldest til et gammelt Omega 200 fra 1969 og her lige det omtalte ur i billede.

İmage

Jeg går ikke rundt og forestiller mig et Omega på nogen måde, men glæder mig over dette skønne ure som falder i min smag og mere er der ikke i den sag.

Havde jeg fundet et gammelt ur fra dengang, ville det formodentlig ikke passe i størrelse og jeg havde gået det forbi, men her har jeg 44mm og købte uret med hjertet og først senere fandt jeg ud af den historie der ligger bag.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • whoa
Svar
PS. der sidder mange som aldrig kunne drømme om at købe disse ure og fred være med det, men der er også en del der køber dem og har glæde af dem i en periode og det store spørgsmål er så bare om de lever op til forventningens glæde.

Her kommer lige en lille kavalkade af den slags ure jeg har ejet og de er kommet videre, men det har ikke noget at gøre med at de har skuffet mig på nogen måde...det er bare mig som er crazy Icon_head

İmage

İmage

İmage

İmage

Svar
Jeg ønsker ikke at går med noget der lever af noget andre har skabt,
Derfor går jeg heller ikke i hyldest (Kært barn har mange navne  Icon_e_confused ) sko eller bukser.

Hvad andre så gør er deres sag, Jeg bliver bare aldrig en del af koret.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
Jeg personligt har det lidt ambivalent med det må jeg indrømme! Men det er rent for mig selv, generer mig ikke om andre gør det! Hvis det er for meget bare en "kopi" så tror jeg ikke jeg vil! Men omvendt er det så noget der læner sig op af en gammel model som ikke er til at få fat i. . så generer det mig nok ikke! Men man skal jo også være realistisk mit budget osv.. Så hvis man syntes uret er pænt så er det da og købe det! Var det ikke "lovligt" med feks steinhart så var de sku nok lukket af Rolex!
Det heldige for mig er så at jeg absolut ikke kan klare Mercedes hænder! Og det er trods alt det som de fleste låner af! Men har intet problem i at andre gør det.. Er bare ikke sikker på hvad jeg selv syntes om det 😎

-whoa-
Svar
Her er et lille udvalg af ægte Bond-biler og -ure.
İmage
Jeg er heller ikke meget for Mercedes-hænder.
Men Mercedes-fødder! De går godt - ligesom bilerne!
/
Kristen
[-]
  • whoa
Svar
De to biler bringer minder frem fra barndommen Icon_Up

Det eneste jeg har fra dengang er en gammel batmobil..hehe!

Svar
(27-01-2016, 12:15 AM)Miwes Skrev: De to biler bringer minder frem fra barndommen  Icon_Up

Det eneste jeg har fra dengang er en gammel batmobil..hehe!

Det skal man ikke kimse af. Den er fed Icon_Up
Svar
Direkte fakes har jeg det meget anstrengt med. De fleste er så dårligt lavet så det springer meget i øjnene og jeg kan generelt ikke klare det der med at bære noget der udgiver sig for at være noget det ikke er. Derudover er kopi industrien en ekstremt vammel branche med alt hvad det indebærer af børnearbejde og arbejde under kummerlige forhold og til en løn der er nærmest ikke eksisterende. Det er ikke en industri jeg vil støtte, uanset om det er ure, tasker, medicin eller andet.

”Hommager” kan jeg slet heller ikke…Igen fordi det udgiver sig for at være noget det ikke er. Det er en ”lovlig” måde at lave en kopi på og jeg kan ikke fordrage det der med at man undskylder det med at det er fordi menigmand ikke har råd til originalen. Ikke andet end et forsøg på at legitimisere at man laver en kopi som bare ikke er har originalens brand på skiven

Steinhart er ikke energien værd. Simpelthen rædselsfuldt på alle måder
Svar
(27-01-2016, 09:22 AM)Krüger Skrev: Direkte fakes har jeg det meget anstrengt med. De fleste er så dårligt lavet så det springer meget i øjnene og jeg kan generelt ikke klare det der med at bære noget der udgiver sig for at være noget det ikke er. Derudover er kopi industrien en ekstremt vammel branche med alt hvad det indebærer af børnearbejde og arbejde under kummerlige forhold og til en løn der er nærmest ikke eksisterende. Det er ikke en industri jeg vil støtte, uanset om det er ure, tasker, medicin eller andet.

”Hommager” kan jeg slet heller ikke…Igen fordi det udgiver sig for at være noget det ikke er. Det er en ”lovlig” måde at lave en kopi på og jeg kan ikke fordrage det der med at man undskylder det med at det er fordi menigmand ikke har råd til originalen. Ikke andet end et forsøg på at legitimisere at man laver en kopi som bare ikke er har originalens brand på skiven

Steinhart er ikke energien værd. Simpelthen rædselsfuldt på alle måder

Icon_Up   Kunne ikke være mere enig.

Har ofte tænkt på hvad får producenterne af diverse "hommages" at hylde den kopierede produkt ? Så de uret i udstillingsvinduet når de var seks år gamle og på gåtur med far og har siden været besat af modellen ? Eller, kunne det være at de her svindlere bare generelt falder på halen når de tænker på det kopierede originaludgave... ?
Næppe.
Styrken at handle kommer fra det bly ønske om at tjene penge ved at sælge kopier til dem som ikke har råd til eller vil ikke købe originalen. Og når man legitimerer projektet ved at kalde det "hyldest", sælger man lidt mere end ved kun at stemple produktet med dets originalnavn / mærke.

@ whoa: Hvorvidt det at kopiere registrerede varemærker og designs er ulovligt eller lovligt er lidt kringlet og man kan svare "både og". Designbeskyttelse har forskellige varigheder beroende på landet. Alle kan sikkert huske hulabaloon omkring kopimøbler. I al enkelthed havde sagen med det at gøre at i UK frafalder al modelbeskyttelse mod kopiering efter 20 år. Derfor var - og er stadigvæk - det 100% lovligt at importere og videresælge kopier af danske designmøbler i England. I Danmark er det samme absolut ulovligt, derunder erhvervsmæssig import - tidsmæssig ramme af kopibeskyttelsen er meget længere her.
Så at "Rolex ville stoppe Steinhart hvis det var ulovligt" stemmer ikke. Desværre, Rolex kan ikke stoppe dem (men ville sikkert gerne).

Når det er sagt, synes jeg at hvis nogen har lyst til at gøre grin af sig selv ved at gå med et kopiur - med eller uden den kopieredes navn på skiven, skal man have lov til det. Det at mime på Strøget og gå rundt i klovnekostyme er ikke heller ulovligt. La de tusinder blomster at blomstre som en afdøde kinesisk diktator så rammende sagde  Icon_blink

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: