Isterningeleg
(11-01-2016, 05:14 PM)Bjørn H. Skrev: lav en tørrespand, en ren 10l plastspand med låg, læg en lille matas fugtsluger i, og så uret, uden bagkasse, gi' det et døgn med låget på,
og let låget dagen efter, fang gevindet på bagkassen og skru det til med fingrene. SÅ kan du spænde med rigtigt moment henne på arbejdsbordet.
bingo - lav - meget lav luftfugtighed inde i kassen - og ingen kondens ved isterning prøven.

Sjovt nok får jeg ikke heller fugtplet på glasset ved isterningsprøve.
De testede ure er hvad jeg havde liggende her hjemme:
- 2 Datejusts med plexiglas (et fra 1969 og et fra 77)
- Et NoDateSub fra 2002
- Et Explorer med safirglas fra 1992

Ingen kondens. Alle ure har været åbnet under forskellige atmosfæriske forhold.
Og hvorfor så det ?

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Prøv med Whiskey testen i stedet for…
En god whiskey i et passende glas, smid 3-4 isterninger i. Nyd Whiskey'en stille og roligt. Se på dit ur…. Ingen dug på glasset, så
tager du blot et glas mere for at fejre det!
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
[-]
  • stenstrupigen
Svar
Fedeste test ever  Icon_sign
Mvh Kim 
Svar
(11-01-2016, 06:25 PM)maclerche Skrev: Prøv med Whiskey testen i stedet for…
En god whiskey i et passende glas, smid 3-4 isterninger i. Nyd Whiskey'en stille og roligt. Se på dit ur…. Ingen dug på glasset, så
tager du blot et glas mere for at fejre det!

Icon_+1 Icon_+1
Svar
Rolex er så fantastisk lavet at naturlovene bliver sat ud af kraft Icon_lol

Kan selvfølgelig sker ved alle mærker. Jeg ved at Halse opvarmer urkassen før de samler uret igen. Dette skulle fjerne en del af den luftfugtighed der måtte være i luften.
[-]
  • whoa
Svar
(11-01-2016, 08:49 PM)Claus Tukjær Skrev: Rolex er så fantastisk lavet at naturlovene bliver sat ud af kraft  Icon_lol

Kan selvfølgelig sker ved alle mærker. Jeg ved at Halse opvarmer urkassen før de samler uret igen. Dette skulle fjerne en del af den luftfugtighed der måtte være i luften.

Det lyder farligt at skabe et undertryk i kassen.
Naturlovene har aldrig været relevant for Rolex-folket Icon_lol

P.N.
Svar
Det er vel den smule undertryk der giver resultatet med dug fri glas.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
(11-01-2016, 08:49 PM)Claus Tukjær Skrev: Jeg ved at Halse opvarmer urkassen før de samler uret igen. Dette skulle fjerne en del af den luftfugtighed der måtte være i luften.

Er det ikke sådan, at selv det tætteste dykker-ur bliver utæt, når kronen (og den aksel, som kronen sidder på) trækkes ud af kassen? 

Jeg ved ikke, om der på moderne ure altid sidder en effektiv pakning, men det lille undertryk, som opstår, når akslen trækkes ud, må jo føre til, at en smule almindelig stue-luft bliver suget ind i uret, hver gang man hiver kronen/akslen ud.

Hvor meget fugt, der så kommer ind på den måde, vil afhænge af det klima, man har derhjemme i stuen (eller hvor man nu gør det). Og så afhænger det selvfølgelig også af, hvor tit man har kronen ude, og hvor tæt pakningen er (hvis der overhovedet er en pakning?).

Hvis mine spekulationer er rigtige, så er det kun et spørgsmål om tid, før den tørre luft, som Klarlund eller Halse har sørget for, er skiftet ud.
Svar
First world problems. Jeg har heldigvis aldrig haft disse problemer.

Jeg har endda haft mit gamle Certina 100 mtr på direkte fra den kolde svømme hal og direkte ind i den 90 grader varme sauna... 

Og så ud igen under den iskolde bruser.

Mine ure er 100 % vandtætte. Der er aldrig kommet en dråbe ud  Icon_lol
Mvh Kim 
[-]
  • Stensbjerg
Svar
Pakningen i kronen bør stadig være i kontakt med kronerøret selvom kronen er i viserstilling.
P.N.

(11-01-2016, 09:30 PM)Gert Skrev:
(11-01-2016, 08:49 PM)Claus Tukjær Skrev: Jeg ved at Halse opvarmer urkassen før de samler uret igen. Dette skulle fjerne en del af den luftfugtighed der måtte være i luften.

Er det ikke sådan, at selv det tætteste dykker-ur bliver utæt, når kronen (og den aksel, som kronen sidder på) trækkes ud af kassen? 

Jeg ved ikke, om der på moderne ure altid sidder en effektiv pakning, men det lille undertryk, som opstår, når akslen trækkes ud, må jo føre til, at en smule almindelig stue-luft bliver suget ind i uret, hver gang man hiver kronen/akslen ud.

Hvor meget fugt, der så kommer ind på den måde, vil afhænge af det klima, man har derhjemme i stuen (eller hvor man nu gør det). Og så afhænger det selvfølgelig også af, hvor tit man har kronen ude, og hvor tæt pakningen er (hvis der overhovedet er en pakning?).

Hvis mine spekulationer er rigtige, så er det kun et spørgsmål om tid, før den tørre luft, som Klarlund eller Halse har sørget for, er skiftet ud.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)