Svar: 33
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 1
Hej alle,
Jeg er i forvejen ejer af et Seiko Velatura, som jeg er ret glad for. Mit eneste ur.
http://www.ure-smykker.dk/shop/seiko-vel...59-64.html
Men op til nytårs aften slog det mig at jeg virkelig mangler et "dress" ur - ét, der komplementerer mit jakkesæt, frem for nærmest at ruinere det.
Jeg har indtil videre kig på følgende:
Tissot Visodate, nyt, ca kr. 3.200,-
http://m.goldentime.dk/tissot-heritage-v...16-031-01/
Tissot Couturier, nyt, ca 3.200,-
http://www.klockia.se/tissot-couturier-t....16.031.00
Cortina DS, brugt, fx her 3.500,-
http://www.dba.dk/herreur-certina-ds-pow...021013027/
(Jeg skal måske lige nævne at jeg personligt har lidt dårlige erfaringer med automatic ure, og egentlig mest stoler på quartz).
Men - hvad er jeres anbefalinger, hver især?
•
Du skriver at du helst vil have quarts, men to af de 3 ure, du nævner, er da mekaniske?
Det første, du nævner har brun rem. Det er for mig ikke rigtig et dress-ur. Brun er altid casual. Det kan selvfølgelig være fordi jeg er gammeldags, men øh... du går vel heller ikke i brune sko til fest?
Det næste, du nævner er endnu værre. Sikkert et dejligt ur, men det har både brun rem og tachymeter. Det kalder jeg casual og sporty - ikke dress.
Men det brugte Certina fra Den Blå Avis er helt perfekt. Sort rem og hvid skive. Og så har det et moderne mekanisk værk med 80 timers gangsreserve.
Jeg er ikke helt upartisk her. Jeg har selv netop det Certina ;-) Godt nok ikke som dress-ur, men i casual-udgave med brun rem og grå skive.
Jeg synes ikke, du behøver at være bekymret ved at købe det brugt, hvis det er så pænt, som han skriver. Men hvis du vil have et nyt og det skal være quartz, kan du også overveje Certinaen på linket nedenfor.
http://www.hvelplund.dk/certina-ds-4-big-size
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Jeg er meget enig i dine gode svar Gert.
Certina giver rigtig meget ur for pengene
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 36
Tråde: 4
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Jeg kan bedst lide det Tissot visodate du henviser til, jeg har selv nogle tissot ure (dog alle automatiske), og jeg syntes at man får meget for pengene.
Jeg har også couturieren (men i den automatisk udgave med eta 7750 (valjoux) værket) og det er et stort flot ur, men vil næppe falde under kategorien "dress ur", her ses det i selskab med en gammel parker 51 fyldepen.
•
Svar: 475
Tråde: 15
Modtaget Likes: 25 i 23 svar
Givet Likes: 4
Citat:Jeg skal måske lige nævne at jeg personligt har lidt dårlige erfaringer med automatic ure, og egentlig mest stoler på quartz
Jeg kender ikke så meget til quartz-ure. Faktisk intet som helst.
Dog vil jeg stadig give et lille råd, og det er at anskaffe dig et quartz, når det er i den prisklasse. Man får næsten altid, hvad man betaler for, når vi taler ure, og kvaliteten af de mekaniske er ikke altid den bedste i den prisklasse med nogle undtagelser. Seiko laver eksempelvis en ganske habil diver, som mange herinde ejer eler har ejet uden problemer (SKX007/9)
Visodate'n er et godt bud, det konvekse safirglas & det lidt underspillede design gør utrolig meget for indtrykket
•
Svar: 8,471
Tråde: 469
Modtaget Likes: 60 i 31 svar
Givet Likes: 18
Mht at stole på mekaniske ure. Jeg er jo ikke helt sikker på hvad du mener. De går jo ikke så præcist som quarts ure, men stabilitetet og pålideligheden mener jeg er fin for billigere ure med ERA værker.
Du kunne også vælge at kigge efter vintage ure. Der er mange fine og fede ure i den prisklasse. Og de er ofte i en særdeles komfortabel størrelse, som man nærmest ikke mærker på armen. Perfekte som dress ure.
Mht. farver og stil, skal det bare passe sammen. Går man til et afslapper selskab i dagtiden passer brune sko og bælte fint - og et guldur med brun reptil eller aligatorrem understrejer at man har styr på at matche assesories til tøjet.
Om aftenen og især til middagsselskaber er sorte sko og bælte mere almindeligt og derfor bør urremmen følge, men ellers er lænke svaret uanset om det er stål eller guld.
•
Svar: 33
Tråde: 3
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 1
Tak for de mange gode svar og brugbare kommentarer!
Jeg er på mobil platform og kan derfor ikke citere jer alle, hver især - men lad mig tilføje lidt info;
Jeg har muligvis misforstået begrebet "dress ur" - eller også prøver jeg faktisk at dække 2 behøv med samme køb:
Jeg har et sports ur, som passer til mit dagligdags job.
Så det ur jeg vil indkøbe skal dække 1) pænere møder, kursusdage, foredrag osv på jobbet, samt..
2) bryllup, begravelser, nytår, julefrokost osv.
Jeg kunne sagtens have nævnt at jeg har set mig varm på lys/hvid skive - brun rem - og så supplerer jeg med en sort rem, til når det skal være rigtig pænt. Jeg beklager.
Min allergi mod automatik ure stammer fra mit første automatic (Seiko 5) som gik død og kunne kasseres efter blot 2-3 år.
Det var et stort, tungt og flot sports ur, og jeg var meget skuffet over upræcisheden (tabte/vandt 25 sekunder/dagen), samt den korte levetid.
Mit quarts Velatura jeg har nu, går så præcist at jeg intet bemærker.
Når 2 af 3 ure jeg nævner alligevel er automatic ure, er det a) i håb om bedre værker end Seikos 7S36, b) udelukkende på baggrund af deres visuelle indtryk - jeg syntes de alle 3 stilmæssigt (med alternativ rem) kan dække hvad jeg søger!
Andre input?
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Hvis man er til de meget præcise ure, så er det fint med quartz synes jeg, men det er jo for nogen vigtigt at dyrke den mekanik der historisk set kommer med uret og her er der normalt mange år i sådant et mekanisk ur, som jo ligefrem kan gå i arv fra far til søn.
Hvor præcis et ur holder tiden er rigtig nok meget forskelligt, men de mekaniske ure holder sig indenfor 5 sek i døgnet når det er rigtig godt og ellers 10 til 20 sek., hvor quartz holder 5 til 10 sek. om måneden og finere løsninger 10 sek. på et år. Ikke at forglemme er jo de radio-styrede.
En faktor du ikke må glemme er at et mekanisk ur har lidt mere "sjæl" end et ur der har fået et batteri skubbet op i røven
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Det lyder som om du er blevet dårligt vejledt hvis en urmager kasserer den omtalte kaliber. Jeg vil betragte uret som et særdeles robust og sikkert arbejdsur.
Det er som om nogle urmagere får røde knopper når de får japanske ure i hænderne og som om de personligt skal sørge for at den schweiziske urindustri overlever. Lidt underligt at folk vil bruge tid og kræfter på at tale ting ned. Jeg tror det gælder alle brancher hvor en mærkevare- problematik er gældende.
Mvh.
P.N.
•
|