Tissot Seastar 1000 eller...?
Det ser ud til, at det store slag om Lange vs. Patek er ved at ebbe ud, så måske ur-nørderne herinde har tid til at hjælpe mig med en købsbeslutning i den stik modsatte ende af markedet.

Jeg har i lang tid googlet løs på dykker-ure, og det ser ud til, at det helt optimale valg for mig er et Tissot Seastar 1000 med Powermatic 80. Det kan købes for 5.000 kr. Jeg kunne godt finde på at ofre helt op til 30.000 kr for et nyt eller et brugt dykkerur. Men hvad er det lige, jeg får for de ekstra 25.000?

Når vi snakker sprit-nye ure, er det for mig ret ligegyldigt med navnet. I hvert fald er "Tissot" godt nok for mig (og godt nok for de ikke-nørder, som jeg har behov for at imponere).

Designet ER vigtigt for mig. Men jeg kan ikke se, at hverken Tag Heur eller Longines eller Omega er smukkere. Den slags er selvfølgelig meget smag og behag, men lige netop på simple dykkerure er det meget små forskelle, vi taler om, og jeg selv synes faktisk, at Tissot'en er det smukkeste på markedet.

Finish er der vist heller ikke meget forskel på? Det er godt nok ikke lykkedes mig endnu at finde en urmager, som har Tissot'en på lager, så jeg har ikke set det IRL endnu...

Rent teknisk kan jeg ikke se, at Tissot'en mangler noget i forhold til de 4-5 gange dyrere alternativer. Vi taler 30 atm., en ligegyldig heliumventil og safirglas. Det bliver vist ikke meget bedre?

Den største forskel, jeg kan læse mig til, er caliberen. Og her ser det for mit ukyndige øje ud til, at Tissot'en er bedre end alternativerne! Tissot'en kommer med et ETA-værk med 80 timers gangreserve (C07.111, se http://www.watch-insider.com/news/tissot...movements/). Den enorme gangreserve er ikke i sig selv så vigtig for mig,  men ETA har også lavet noget andet hokus-pokus med high-tech-produktions-teknik, som tiltaler mig (det er en videreudvikling af 2824).

Og endeligt: Er der nogen specielle traditioner omkring farven på urskiven og lynetten? Eller valget mellem gummirem og lænke? Tissot'en fås i blå med lænke eller med sort gummi og rød lynette. Jeg skal ikke bruge uret til dykning, så det er kun et spørgsmål om stil.
Svar
Du beskriver dit valg ret perfekt, som svaret på dit ønske.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Hvis du ikke kan konstatere kvalitetsforskelle er det jo bare - go for it. Hvad andre kan se - eller mener at de kan se er jo ligegyldigt for dig. Icon_party
Svar
(01-01-2016, 08:30 PM)baun Skrev: Hvis du ikke kan konstatere kvalitetsforskelle er det jo bare - go for it. Hvad andre kan se - eller mener at de kan se er jo ligegyldigt for dig. Icon_party

Well, helt ligegyldigt er det ikke. Hvis man ender som ur-nørd, SKAL man jo leve med, hvad de andre mener ;-)

Forresten glemte jeg: Tissot'en har keramisk bezel  -  fuldstændig som alle de dyrere alternativer (er bezel helt det samme som lynette?)
Svar
Jeg roder altid rundt i lunette og drejekrans, men en lunette er vel den faste ramme rundt om glasset og drejekransen ser vi ofte på dykkerure, hvor den er i 60 eller 120 klik.

Så er der kvaliteten og den rigtige feel, der afhænger af teknikken under i form af bladfjeder eller låse-krølle.

Svar
Fint ur.

Det bliver et go herfra  Icon_Up
Mvh Kim 
Svar
Jeg har prøvet så mange dykkerure og det uden et reelt behov, så for mig er det rigeligt med et Tissot, Certina, Seiko i pris-klassen 4-5000, kr.

Det vildeste ur kunne gå ned til 20.000 feet og mit dyreste et Pam 243 og 87 og så ikke at glemme et Oris professionel dykker, som nogle få fra samlingen.

Lige nu sidder jeg med et Certina der har taget mig med storm som et fantastisk dykker ur.

Svar
(01-01-2016, 08:43 PM)Miwes Skrev: Jeg roder altid rundt i lunette og drejekrans, men en lunette er vel den faste ramme rundt om glasset og drejekransen ser vi ofte på dykkerure, hvor den er i 60 eller 120 klik.

Så er der kvaliteten og den rigtige feel, der afhænger af teknikken under i form af bladfjeder eller låse-krølle.

Ja, drejekrans lyder mere præcist, når vi taler om dykker-urenes "drejelige minut-inddelte ring". Men hvordan er det på engelsk? På nettet ser det ud til, at de kun bruger "bezel".

Kvaliteten af drejekransens mekanisme er vel noget som er utroligt svært at bedømme? For det vigtige er jo ikke, hvordan det virker i butikken, men hvordan det virker efter et par år med dykker- eller svømme-ture i saltvand. Jeg har bare svært ved at tro, at de dyre mærker skulle være  bedre på det punkt. 

Forresten plejer jeg alligevel at bade HELT nøgen, når jeg hopper i havet  Icon_diver
Svar
(01-01-2016, 08:43 PM)Miwes Skrev: Jeg roder altid rundt i lunette og drejekrans, men en lunette er vel den faste ramme rundt om glasset og drejekransen ser vi ofte på dykkerure, hvor den er i 60 eller 120 klik.

Drejekrans er et fordansket udtryk.

Lünette er ordet, også på dykkerure hvor den kan drejes Icon_e_wink
Svar
(01-01-2016, 08:38 PM)Gert Skrev:
(01-01-2016, 08:30 PM)baun Skrev: Hvis du ikke kan konstatere kvalitetsforskelle er det jo bare - go for it. Hvad andre kan se - eller mener at de kan se er jo ligegyldigt for dig. Icon_party

Well, helt ligegyldigt er det ikke. Hvis man ender som ur-nørd, SKAL man jo leve med, hvad de andre mener ;-)

Forresten glemte jeg: Tissot'en har keramisk bezel  -  fuldstændig som alle de dyrere alternativer (er bezel helt det samme som lynette?)

Ha ha, jeg tror den helt primære forskel er at Tissot ikke signalere lækkert luksus og dyrt. Omega, IWC, Breitling, Tudor og selvfølgelig især Rolex sender dissse signaler - ellers er der såmænd ikke den store forskel. Men man kan jo altid købe et ur med in house værk - eller stærkt modificeret værk, så kan man jo forklare prisforskellen med det, selvom vi nok er nogen der mener at Omega 8500 ikke kan koste mere end 2 K mere at lave end ETA værket i det Tissot du kigger på.

Jeg betaler selv glædeligt for navnet og det sus af lukssus der følger med, men bilder mig ikke ind at jeg får så meget mere end det, når jeg betaler merprisen for et Omega ifht et Certina. 

Skal jeg nævne en ting der tæller er det at man kun kan bære et ur, så livet er for kort til uinteressante ure på armen. Men jeg finder bunker af ure til under 5 K interessante.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)