Investment or not
Jeg kan ikke spå om fremtiden, men hvis man kigger på prisudviklingen de sidste 5 år er PP's handelspriser steget procentvis mere end L&S. Hvad der fremover er klogest at sætte sine penge i vil jeg lade være op til den enkelte. Men personligt vælger jeg PP frem for L&S. Jeg købte mit PP 3710 i 2007 og gav godt 80.000 kr. for det dengang. Et Lange 1 kunne fås til ca. samme pris dengang. Lange 1 ligger i dag i ca. 120-125 k mens mit 3710 ligger i 155-160 k, så rent investeringsmæssigt var det jo ikke dumt. Jeg købte for nyligt et PP 5980, hvor jeg for samme pris kunne få et Datograph. For et år siden kostede 5980 ca. 220-230 k og i dag 280-300 k. Datograph lå for 1-2 år siden i 220-230 k og i dag i 260-270 k. Allerede på de 2-3 mdr jeg har haft 5980 er priserne steget små 10 %, mens Datograph'en ligger stille eller kun ganske svagt stigende i takt med at de hæver listeprisen.

Jeg ved godt jeg plukker i modellerne og at enkeltstående tilfælde ikke kan danne baggrund for en generalisering, samme kunne sikkert findes hvor L&S var steget vs. PP stagneret, men det billede af at PP's modeller er faldende i priser aner jeg ikke hvor du har fra Willy?! Kan du komme med konkrete tal fra verdens førende auktionshuse, der beviser disse tendenser frem for bare et postulat? Alle de auktioner jeg har fulgt vidner om generelle stigninger på PP. L&S er også godt med, men jeg har ikke observeret samme %-stigninger. Jeg er enig i at der er store differentieringer i PP, hvor specifikke modeller procentvis er stukket af, mens andre står stille. Men det samme billede ses hos L&S.

Det er også værd at tage i betragtning at L&S primært har nyere ure fra 1994 og frem at tage afsæt i. Dermed er deres modeller generelt mere tidssvarende (str. + design), hvor PP har en lang række 34-36 mm (1940-60'erne) som samlerne ikke afterspørger i så høj grad som +36 mm modellerne.

Nyere modeller som PP 5960, 5070, 3700 er andre jeg har fulgt lidt med i og særligt 3700 er eksploderet i pris. De er steget fra 150-160 k til +250-280 k på blot 1-2 år. Der findes ikke lignende tilfælde hos L&S, hvor der ses fordoblinger i prisen på så kort tid.

Men skal man sætte pengene i i PP skal man placere dem i de rigtige modeller. Der er stor forskel i trenden og hvad samlere efterspørger. Men det samme gælder L&S. Jeg vil ikke ind på hvad der objektivt er mest værd, da det er en HELT anden diskussion vi har diskuteret det i en anden tråd tidligere, og hvis der er én ting historien har lært mig er det at den objektive kvalitet vs. samleværdighed/efterspørgsel/pris ikke hænger sammen.

For mig er L&S lidt en investerings-joker, der kan vise sig at rykke, mens PP er et mere sikkert kort. Det er Vestas vs. Novo (uden jeg vil starte en aktie debat). Hvor man vælger at sætte sine penge er så individuelt. Jeg vælger PP, da jeg ved det ikke går helt galt, og at jeg er sikret en pæn stigning, men ikke mindst har jeg et par ure jeg ved jeg får fornøjelse af at bære mens jeg ejer dem, og det er nu stadig for mig nr. 1 Icon_smil Handlede det kun om profit røg de i aktier...

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
[-]
  • Lars
Svar
Yes i agree we can only guess at the future Icon_smil And i think you are right about 34mm PP watches.I get my information the same place you do Mads,on the net.Even Hodinkee wrote recently about a disapointing auction for Patek.You will of course lean towards Patek,like many others that believe all good things have no end.I will stay with the reality, that rarity always governs the price of watches now and in the future.The whole point with this thread was to show just how many PP watches are for sale today.And it is also true that you can buy new PP watches with big discounts today.This would have been unthinkable 10 years ago.All the sales guf about waiting lists etc etc,may be true for a few select watches.But most Pateks are easy to get.Lange do not have to give rebates, just like Rolex.The times they are a changing.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Den betragtning er jeg ikke enig i og heller ikke det billede jeg ser, hvis man kigger på alverdens større auktionshuses hammerslagspriser.

Logger man ind på feks. antiquorum kan man søge på Patek hammerslagspriser, og her er det ganske tydeligt at langt de fleste ure sælges og også i et prisleje i den gode ende af vurderingen.

Har du links til de artikler på feks Hodinkee der skriver det generelle prisniveau på PP er faldende?

Jeg TROR såmænd ikke at vi fremover vil se disse stigninger fortsætte i samme omfang som vi har de sidste 10 år, men jeg TROR bare ikke at L&S vil rykke op og overtage 1. pladsen fra PP de næste mange år. Dertil er L&S's produktionsperiode/alder (af high-end) og manglende historie ret og slet for mangelfuld til. PP har så stort et vintage bagkatalog af komplicerede og sjældne ure, at de helt tunge samlere vil finde disse langt mere attraktive end L&S's nye og knap så sjældne ure. Dette er ikke noget faktum men blot mine spådomme.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Jeg tror at det er vigtigt at vi får delt diskussionen op i nogle delelementer :

Vintageure med og uden komplikationer

"Nye" ure med og uden komplikationer.

ALS er ikke spændende hvad vintageure angår! Her findes der som Mads skriver PP ure med komplikationer der er så spændende i samlerkredse at jeg har svært ved at se at de ikke skulle kunne stige endnu mere i værdi. Fordelen ved dem er også at de holder en vis størrelse. De alm bread and butter PP ure ( fx Calatrava uden komplikationer ) er generelt små og de kommer ikke til at løbe med nogen pris som værende gode investeringer. Der vil dog ALTID være et marked for disse ure.

Hvad angår nye ure tror jeg ikke at der på den lange bane vil være den store forskel. Jeg vil tro at de kommer til at stige støt og roligt fremover. Sjældne ure med komplikationer lidt mere end fx time only.

Så er der selvfølgelig den faktor i spil om smart watches overtager hele markedet. Tja...... Jeg tror det ikke men vi må se
Svar
(26-12-2015, 08:23 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Den betragtning er jeg ikke enig i og heller ikke det billede jeg ser, hvis man kigger på alverdens større auktionshuses hammerslagspriser.

Logger man ind på feks. antiquorum kan man søge på Patek hammerslagspriser, og her er det ganske tydeligt at langt de fleste ure sælges og også i et prisleje i den gode ende af vurderingen.

Har du links til de artikler på feks Hodinkee der skriver det generelle prisniveau på PP er faldende?

Jeg TROR såmænd ikke at vi fremover vil se disse stigninger fortsætte i samme omfang som vi har de sidste 10 år, men jeg TROR bare ikke at L&S vil rykke op og overtage 1. pladsen fra PP de næste mange år. Dertil er L&S's produktionsperiode/alder (af high-end) og manglende historie ret og slet for mangelfuld til. PP har så stort et vintage bagkatalog af komplicerede og sjældne ure, at de helt tunge samlere vil finde disse langt mere attraktive end L&S's nye og knap så sjældne ure. Dette er ikke noget faktum men blot mine spådomme.  

/Mads
Like you say,we can only guess.Hodinkee did not say the general price was falling for PP,just on the latest auction.Like i said Mads,i have no dispute with the fact that at this time.PP will because of their older models,still reach the highest auction prices.You cannot change history over night.But if you read what most international experts mean about Lange,they think PP have fallen behind Lange in terms of finish and inventions.Lange make the best high end factory produced watches you can buy today.And i cannot rate your opinion from little Denmark higher than people like Phillipe Dufour and others.
                                      I believe PP will continue to break world records with some of their watches.Especially when they buy them,and manipulate the market.VC used to be the no 1 prestige brand in the world and PP were no 2 for years.So you see history does change.And the begining of the end for VC,started when PP started to build better watches.Its really that simple.People who have money want the best,and that is no longer PP.The only field they beat Lange in this moment of time,is in auction prices.And as you know auction prices dictate the used price of watches.
                                        Anyone who cannot see the achievment of a brand like Lange,who only really started in 1994,must have their head buried in the sand.In this relative short time,they have left the other high end brands in the shade.Who would have even dreamed that any brand could compete or beat Patek?I know you did not Mads Icon_smil But i did,because i read a article about Lange years ago.They stated that they intended to make the best high end factory produced watches you could buy.And with their German background,and the fact that they were a prestige brand not just for Richmont,but for Germany.And having almost unlimited funds,i thought how can anyone compete with this.PP have no where near the resources of Lange,it is a uneven contest.It takes time to change the way that consumers think,especially in the luxury segment.

So this is my prediction for the future.Patek will continue to be the no1 auction price brand for many years to come,because of their history and their back catalogue of historic watches.Lange will take the position as the no 1 high end brand making factory produced watches.Over the next 30-40 years older Lange watches will get closer and closer to Patek auction prices,and eventually beat them.The biggest problem i can see for PP,is the effect of not being considered the best.Only a fool would underestimate the effect this can have.Just ask Vacheron Icon_blink But if Patek are sold to a big watch group,this picture could change.In the end its all down to resources,and this is why Lange can keep spitting out new calibers and new inventions.Patek cannot do this to the same degree.I predict a fall in prices for used Patek watches over the next few years,because there are just to many of them for sale.And everyone with a bit of common sense knows this effects prices.Rich people tend to want the best,and this alone will dictate a winner of this contest.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Er der en kort konklusion?
/
Kristen
Svar
(27-12-2015, 11:23 AM)khbk Skrev: Er der en kort konklusion?
/
Kristen
No one knows Icon_smil
Svar
Only time will tell.
And watches will only tell time... Icon_e_biggrin1
/
Kristen
Svar
Citat:Who would have even dreamed that any brand could compete or beat Patek?I know you did not Mads Icon_smil But i did
En lille smule ananas i egen juice skal vi da ikke være foruden Icon_blink Icon_rul
Svar
(27-12-2015, 11:33 AM)MadsA Skrev:
Citat:Who would have even dreamed that any brand could compete or beat Patek?I know you did not Mads Icon_smil But i did
En lille smule ananas i egen juice skal vi da ikke være foruden   Icon_blink  Icon_rul

Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)