Hvornår bør et Rolex til service?
Jeg ved emnet har været oppe mange gange og min holdning so far har været at "går det præcist, så skal det ikke til service".

For nylig var jeg ved Klarlund for at få spændt skruerne i lænken på mo 116710LN. Jeg fik ham til at tjekke hvordan det gik, resultatet var +0 med front op og -1 på siden. Jvf. min egen definition trænger det altså ikke til service.

Han sagde dog noget der fik mig til at tænke. Den svingede 300 grader hvilket han mente var lige i overkanten og tydede på manglende smøring. Hans anbefaling var service inden for et år.

Hvad er jeres holdning, er det fordi han også er sælger eller bør det få et service?

Uret er fra 2010 og købt brugt af en af de anerkendte danske brugthandlere i Juni i år, og er i ganske nydelig stand.

Sent from my iPad using Tapatalk

Tudor Heritage Chrono Blue (70330B)
Tudor Pelagos (25500TN)
Revue Thommen Moon Phase (16066.2537)
Certina DS Podium
Svar
Hvordan skal svingningstallet tolkes?
Jeg troede, at tallet skulle være så tæt på 360 som muligt.
Så noget dårligt skulle være noget med "i underkanten".
Mit Datejust kørte upåklageligt i 21 år inden service.
Og var måske bare fortsat....?
/
Kristen
Svar
(12-11-2015, 05:33 PM)Rune B Skrev: Jeg ved emnet har været oppe mange gange og min holdning so far har været at "går det præcist, så skal det ikke til service".

For nylig var jeg ved Klarlund for at få spændt skruerne i lænken på mo 116710LN. Jeg fik ham til at tjekke hvordan det gik, resultatet var +0 med front op og -1 på siden. Jvf. min egen definition trænger det altså ikke til service.

Han sagde dog noget der fik mig til at tænke. Den svingede 300 grader hvilket han mente var lige i overkanten og tydede på manglende smøring. Hans anbefaling var service inden for et år.

Hvad er jeres holdning, er det fordi han også er sælger eller bør det få et service?

Uret er fra 2010 og købt brugt af en af de anerkendte danske brugthandlere i Juni i år, og er i ganske nydelig stand.

Sent from my iPad using Tapatalk
I like to treat a watch just like anything else that runs on oil.I have heard of Rolex watches that have run for twenty years without a service.But not being a watchmaker,i do not know how much wear to the components this causes.I personally always get any mechanical watch i own,serviced at least within 7 years.And this time interval is of course dependent on how much i use the watch.
                                This question pops up all the time.And we get lots of opinions.The opinions i respect the most,are from the people who service our watches.Ask several watchmakers,and get a few opinions.In the end it is down to finding a watchmaker who is not just in it for the money.Just like a car mechanic its a matter of trust.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
300 i amp. Er ifølge mig max, Mere end det synes jeg er for meget. Men om det skal servicere skal det åbens og ses efter om der er slitage. Og så vil urmageren normalt give dig svar om det bør bliver serviceret eller ikke.

(12-11-2015, 06:02 PM)khbk Skrev: Hvordan skal svingningstallet tolkes?
Jeg troede, at tallet skulle være så tæt på 360 som muligt.
Så noget dårligt skulle være noget med "i underkanten".
Mit Datejust kørte upåklageligt i 21 år inden service.
Og var måske bare fortsat....?
/
Kristen

360 amp. Må det bestemt ikke. Det vil give en praler tendens
Svar
Tak for jeres mening. Rart at du misiu som urmager har samme holdning. Så er der ihvertfald to der har forstand på det med samme mening :) Det ender nok med at det ryger til service i foråret. Synes bare 5.100 kr er dyrt - men hvad fanden, det koster at fyre med mahogni ;)

Tudor Heritage Chrono Blue (70330B)
Tudor Pelagos (25500TN)
Revue Thommen Moon Phase (16066.2537)
Certina DS Podium
Svar
Det kan godt være billigere ved at gå uden om klarlund. Men hvis det er klarlund  du er mest tryg  ved. Så er det bare go for it  Icon_smil
Svar
Hej Rune - som folk forsigtigt insinuerer her fejler dit ur vist nok ikke noget.
At man fortolker et optimalt målingsresultat af amplituden som noget som peger mod eftersyn er jo.... Icon_head
En bilmekaniker kunne gøre det samme for (uvidende) kunde: Tage en prøvetur i kundens bil, pege på omdrejningstælleren og sige "se nu, vi kører på 3. gear og motoren kører på 4.000 omdrejninger... bilen skal snarest til det store eftersyn".

Jeg vil sige at det rette tidspunkt er når uret forandrer gangsmønster, begynder at tabe mere eller går ujævnt (og demagnetisering af uret hjælper ikke) og når gangsreservet er kortere end før / hvad det burde være i flg. producentens data.

Hvis eftersynsfrekvensen så er otte eller 16 år beror på så meget.

Et Rolex Sub kan efterses for omkring kr. 1.500 - 2.000 og det så helt uden guldrandede forbindelser til urmagere. Prøv sitets egen urmager, har kun hørt godt om ham.

In old days sagde man at brug af kokain var Guds måde at fortælle at man havde for mange penge. Nu når den fornævnte substansens pris er faldet væsentligt, kunne man måske sige at et eftersyn hos en AD er Guds måde at fortælle én at man har for mange penge... ?

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(13-11-2015, 01:23 PM)TioMalo Skrev: In old days sagde man at brug af kokain var Guds måde at fortælle at man havde for mange penge. Nu når den fornævnte substansens pris er faldet væsentligt, kunne man måske sige at et eftersyn hos en AD er Guds måde at fortælle én at man har for mange penge... ?

That was a good one John Icon_lol Icon_lol Icon_lol Icon_lol .Should make that a sticky.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Hej John.
Må jeg "låne" den....... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Eftersyn hos en AD er Guds måde at fortælle én at man har for mange penge...
Uha, så bliver man "populær"....
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
(15-11-2015, 12:22 PM)Lars Skrev: Hej John.
Må jeg "låne" den....... Icon_lol  Icon_lol  Icon_lol
Eftersyn hos en AD er Guds måde at fortælle én at man har for mange penge...
Uha, så bliver man "populær"....
Mvh
Lars

Ja der passer denne også meget godt….

İmage
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)