Debate on what it takes to make a high end watch.
(09-11-2015, 10:33 AM)jk Skrev: Du mener vist: Land of the Rising Sun  Icon_blink
JK
Yes indeed,but write the opposite for fun Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
http://www.timezone.com/2002/09/24/the-i...mechanism/
http://www.timezone.com/2002/09/16/from-...iber-1-96/

Would you call the IWC High End watchmaking or not? Walt calls the LUC caliber maybe the best Swiss caliber of the present day.But how many know about it Icon_blink

Pictures of the caliber parts you see through a glass backcase,do not tell how well a caliber is made or how it is finished.You have to look at the keyless works as well.And not many if any do this today,when they review a watch.Most opinions about calibers are made by self appointed experts,without watchmaking experiece.And i include myself in their number. Icon_smil

I just wish we had more of the real experts today,who could dissect watches and tell us the true story.Walt was one of the few who did this.And he caused a veritable shit storm,when he took a good look at a Rolex caliber a few years ago.

But to be fair,we have to remember that a lot of what he wrote is a few years old.And many of the brands have changed their quality up or down in the present day.Rolex definitely upwards i hope.http://www.timezone.com/2002/09/16/the-a-b-cs-of-watch-finish/

http://www.timezone.com/2002/09/16/the-r...70-part-2/ Not really in the Seiko GS class in my opinion.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Den er meget svær, for vores syn på hvad der er High-end og hvad det kræver vil altid svinge meget….
I min verden er High-end toppen af kransekagen og så er der vel kun et par håndfuld der der møder de kriterier i mit hoved.
De film jeg lister herunder tror jeg nogenlunde beskriver hvad jeg forstår ved High-end:

Jeg mener naturligvis ikke at det kun der de i filmene viste urmagere der kan fremstille hvad jeg forstår ved High-end, det er blot eksempler.
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Willy jeg synes nu der er mange der har rost Chopard meget og også over de seneste år. For mig er det ikke en hidden secret at de laver high-end. Men bare fordi man laver high-end er det desværre ikke ens betydende med at man sælger ure i DK Icon_mad

İmage

İmage

Dæleme sprøde værker Icon_not

Mht. det Explorer som Walt adskilte fik det en masse tæsk og dette med god grund. Der var mange svipsere i finishen på det. Der er senere lavet reviews på andre som afkræfter disse svipsere. Det er en speget sag hvor kun de mest religiøse lovers/haters tager parti til den ene eller anden fløj.

Men ingen tvivl om at Walt er en af de skarpeste. Desværre ser vi ikke mange af denne type urmager-reviews mere. Det handler mere om at promovere urene via Champagne-"se-mig-jeg-er-lidt-kendt"-arrangementer og flotte billeder i rette omgivelser. MEN det er jo forbrugerne der bestemmer og der må vi nok bare erkende vi lader os forføre mere af de sociale medier end dybdegående urmager-reviews desværre.

/Mads
İmage
Nyheder fra urverden via Facebook: http://www.facebook.com/timetowatch.dk
Svar
Super tråd og diskussion

Siden tråden startede jeg jeg tænkt over hvad der er High-End, eller rettere hvem skabte high end som et begreb, for jeg tror det lidt er noget samlere og producenterne har skabt i fællesskab indenfor de sidste 20-30 år. Jeg ejer ikke et High End og har ikke empirisk dokumentation for nedenstående, men hvor var de blå skruer og (overdrevne) dekorationer for lets say 30 år siden?

jeg kiggede i min JLC referencebog hvor de yngste værker er fra 1980, og indrømmet JLC er ikke High End i den gængse forstand, men de laver dog værker selv og der er blå skruer og dekorationer på de fleste af deres værker idag. Jeg kiggede på Patek Henry Graves og yes - det er fra 1933 - men de blå skruer var ikke over det hele. Er det som om at dekorationerne bliver mere benyttet efter at glas bagkassen blev standard? Dekorationerne og de blå skruer er pludselig blivet synonym med høj kvalitet, og man skal være urmager eller urnørd med god hukommelse hvis man skal fange de svipsere der bliver lavet. Dekorationerne kom vel fordi vi ønskede at se noget smukt - ikke 100% fordi det er krævet for at lave et godt ur. Hvis det var tilfældet ville det vel kunne ses som funktion af service-hyppigheden, er en nyere PP sjældnere til service end en vintage PP/IWC/Rolex/Heuer

Jeg er glad for at Walt Odet igen blev nævnt - Willy og jeg har jo før diskuteret hans reviews. I denne kontekst vil jeg henlede opmærksomheden på hans review af Lange 1815 hvor tradtion og dekoration efter min mening hindre Lange i at være High End med denne model:

WO: http://people.timezone.com/library/horol...4735281822
8ohms: http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/1815/

Hvorfor lave "Swan neck" hvis man ikke gør det ordentligt, hvorfor have vægtskruer på balancen hvis de ikke benyttes 100%? For mig er der for meget "show" på denne Lange og måske er der det også div PP AP osv. Ikke at der er noget galt med "show" hvis man kan lide det, men i High End ligger der implicit et kvalitetsstempel som jeg ikke nødvendigvis mener eksisterer. High End er for mig en "stil" der inkluderer disse dekorationer samt historie plus evnen/viljen til at kunne lave "alle" komplications. Det er selvfølgelig et signal om kvalitet hvis man mestre de af Mads nævnte komplikationer in-house - selvfølgelig.

Men er High End husene innovative, var det ikke innovation der i hid tid skilte fårene fra bukkene? Lange får i de to reviews smæk for at hænge fast i historien, og jeg kan på ingen måde vurderer hvad de andre HE-huse gør, men innovation burde være en del af de meget subjektive kvalitetsparametre. Igen - jeg følger måske ikke nok med i High End segmentet til at vurderer innovationen, men jeg er en sucker for computer animationer og film, og MB&F har på een eller andet måde fanget mig med deres nytolkning af det klassiske ur. Ikke alle er lige smukke men dér er et opgør med traditionerne, som jeg designmæssigt kun kunne tænke at se mig fra nogle af de andre "store".

/L
Svar
(07-11-2015, 06:58 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Jeg vil ikke vurdere IWC's aktuelle finish på deres 7-days værker ud fra et tegnet presse-kit billede. Her synes jeg faktiske billeder af værket er en bedre kilde.

HEr et bar billeder der viser hvor svært det er at spotte uden at komme helt tæt på:

İmage
Ser jo umiddelbart ganske lækkert ud.

İmage
Men dykker vi helt ned i detaljen så mangler de lidt for at nå high-end klassen.

Når det så er sagt har jeg aldrig anset IWC som high-end, så det er vel ikke uventet finishen er som den er. Det er bestemt ikke dårlig finish. Bare ikke helt oppe at ringe.

/Mads

Ja, den ser godt nok "crude" ud inde bag balancen omkring kl 2.
Lever i min egen lille dykkerklokke..
Svar
(09-11-2015, 05:34 PM)willy Skrev: http://www.timezone.com/2002/09/24/the-i...mechanism/
http://www.timezone.com/2002/09/16/from-...iber-1-96/

Would you call the IWC High End watchmaking or not? Walt calls the LUC caliber maybe the best Swiss caliber of the present day.But how many know about it Icon_blink

Pictures of the caliber parts you see through a glass backcase,do not tell how well a caliber is made or how it is finished.You have to look at the keyless works as well.And not many if any do this today,when they review a watch.Most opinions about calibers are made by self appointed experts,without watchmaking experiece.And i include myself in their number. Icon_smil

I just wish we had more of the real experts today,who could dissect watches and tell us the true story.Walt was one of the few who did this.And he caused a veritable shit storm,when he took a good look at a Rolex caliber a few years ago.

But to be fair,we have to remember that a lot of what he wrote is a few years old.And many of the brands have changed their quality up or down in the present day.Rolex definitely upwards i hope.http://www.timezone.com/2002/09/16/the-a-b-cs-of-watch-finish/

http://www.timezone.com/2002/09/16/the-r...70-part-2/ Not really in the Seiko GS class in my opinion.

Den "rigtige" og eneste beslutning om et ur er high-end findes kun i ens eget hoved Willy Icon_blink 

Hilsen
Per

(10-11-2015, 01:08 AM)peterkaa Skrev:
(07-11-2015, 06:58 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Jeg vil ikke vurdere IWC's aktuelle finish på deres 7-days værker ud fra et tegnet presse-kit billede. Her synes jeg faktiske billeder af værket er en bedre kilde.

HEr et bar billeder der viser hvor svært det er at spotte uden at komme helt tæt på:

İmage
Ser jo umiddelbart ganske lækkert ud.

İmage
Men dykker vi helt ned i detaljen så mangler de lidt for at nå high-end klassen.

Når det så er sagt har jeg aldrig anset IWC som high-end, så det er vel ikke uventet finishen er som den er. Det er bestemt ikke dårlig finish. Bare ikke helt oppe at ringe.

/Mads

Ja, den ser godt nok "crude" ud inde bag balancen omkring kl 2.

Den urmager der har skruet i det ur bør holde sit værktøj bedre i orden. Finishen er sådan set ligegyldig hvis ikke uret behandles med respekt.
P.N.
Svar
(09-11-2015, 10:16 PM)TimeToWatch.dk Skrev: Willy jeg synes nu der er mange der har rost Chopard meget og også over de seneste år. For mig er det ikke en hidden secret at de laver high-end. Men bare fordi man laver high-end er det desværre ikke ens betydende med at man sælger ure i DK Icon_mad

İmage

İmage

Dæleme sprøde værker Icon_not

Mht. det Explorer som Walt adskilte fik det en masse tæsk og dette med god grund. Der var mange svipsere i finishen på det. Der er senere lavet reviews på andre som afkræfter disse svipsere. Det er en speget sag hvor kun de mest religiøse lovers/haters tager parti til den ene eller anden fløj.

Men ingen tvivl om at Walt er en af de skarpeste. Desværre ser vi ikke mange af denne type urmager-reviews mere. Det handler mere om at promovere urene via Champagne-"se-mig-jeg-er-lidt-kendt"-arrangementer og flotte billeder i rette omgivelser. MEN det er jo forbrugerne der bestemmer og der må vi nok bare erkende vi lader os forføre mere af de sociale medier end dybdegående urmager-reviews desværre.

/Mads
Could not agree more Mads Icon_smil And i also should have mentioned that Walt was in many other experts eyes,unfair in his judgement of the Rolex.It is a pity that Chopard do not get the recognition they deserve,but in the eyes of the general public they lack the branding.But it is nice to see a brand like Chopard trying to break into a difficult market.I think it takes years and years to even begin to get close to the classic high end brands.Just look at the money and effort Lange had to use to get closer to PP or AP.And Lange produce watches like the Datograph,Chopard have to do the same if they want to reach the top level.
Svar
(10-11-2015, 01:07 AM)longbear Skrev: Super tråd og diskussion

Siden tråden startede jeg jeg tænkt over hvad der er High-End, eller rettere hvem skabte high end som et begreb, for jeg tror det lidt er noget samlere og producenterne har skabt i fællesskab indenfor de sidste 20-30 år. Jeg ejer ikke et High End og har ikke empirisk dokumentation for nedenstående, men hvor var de blå skruer og (overdrevne) dekorationer for lets say 30 år siden?

jeg kiggede i min JLC referencebog hvor de yngste værker er fra 1980, og indrømmet JLC er ikke High End i den gængse forstand, men de laver dog værker selv og der er blå skruer og dekorationer på de fleste af deres værker idag. Jeg kiggede på Patek  Henry Graves og yes - det er fra 1933 - men de blå skruer var ikke over det hele. Er det som om at dekorationerne bliver mere benyttet efter at glas bagkassen blev standard? Dekorationerne og de blå skruer er pludselig blivet synonym med høj kvalitet, og man skal være urmager eller urnørd med god hukommelse hvis man skal fange de svipsere der bliver lavet. Dekorationerne kom vel fordi vi ønskede at se noget smukt - ikke 100% fordi det er krævet for at lave et godt ur. Hvis det var tilfældet ville det vel kunne ses som funktion af service-hyppigheden, er en nyere PP sjældnere til service end en vintage PP/IWC/Rolex/Heuer

Jeg er glad for at Walt Odet igen blev nævnt - Willy og jeg har jo før diskuteret hans reviews. I denne kontekst vil jeg henlede opmærksomheden på hans review af Lange 1815 hvor tradtion og dekoration efter min mening hindre Lange i at være High End med denne model:

WO: http://people.timezone.com/library/horol...4735281822
8ohms: http://www.thepurists.com/watch/features/8ohms/1815/

Hvorfor lave "Swan neck" hvis man ikke gør det ordentligt, hvorfor have vægtskruer på balancen hvis de ikke benyttes 100%? For mig er der for meget "show" på denne Lange og måske er der det også div PP AP osv. Ikke at der er noget galt med "show" hvis man kan lide det, men i High End ligger der implicit et kvalitetsstempel som jeg ikke nødvendigvis mener eksisterer. High End er for mig en "stil" der inkluderer disse dekorationer samt historie plus evnen/viljen til at kunne lave "alle" komplications. Det er selvfølgelig et signal om kvalitet hvis man mestre de af Mads nævnte komplikationer in-house - selvfølgelig.

Men er High End husene innovative, var det ikke innovation der i hid tid skilte fårene fra bukkene? Lange får i de to reviews smæk for at hænge fast i historien, og jeg kan på ingen måde vurderer hvad de andre HE-huse gør, men innovation burde være en del af de meget subjektive kvalitetsparametre. Igen - jeg følger måske ikke nok med i High End segmentet til at vurderer innovationen, men jeg er en sucker for computer animationer og film, og MB&F har på een eller andet måde fanget mig med deres nytolkning af det klassiske ur. Ikke alle er lige smukke men dér er et opgør med traditionerne, som jeg designmæssigt kun kunne tænke at se mig fra nogle af de andre "store".

/L

Hr. Langskæg hvor er det godt formuleret og jeg tror du er så tæt på at nagle den spot on  Icon_not
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
Jeg er lidt uenig med ham walt. Det han viser er et dårligt  serviceret urværk fra en uafhængig urmager og ikke fra rolex .  De spåner  som er i lejer stammer sandsynligvis fra rotoren  som blevet slidt og har kørt på broerne og har fjernet  materiale. Med hensyn til olien så har urmageren ikke været hensyn fuld med sin oliegiver. Mange af de her fejl og slitage stemmer fra en urmager som ikke har gjort sit arbejde ordentligt og ikke fra rolex selv. Og så det med rolex balance system er billigere end normalt rokker system er helt forkert. Rolex måde at gøre det på er både dyre og mere præcist end normalt rokke system. Men jeg vil give ham ret i nogle punkter angående finish. Men rolex som sagt lave en million om  året, så det påvirker vel også den finish der er på ure der kommer ud.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)