Et smartwatch, der giver mening (lille anmeldelse)
#1
Jeg har egentlig længe gået og har haft lyst til at prøve et smartwatch, men jeg har afholdt mig fra det - primært af to årsager. 

For det første så konflikter det jo mildest talt med mine mekaniske ure (som jeg af åbenlyse årsager selvfølgelig klart foretrækker), og dernæst at smartwatch'ne simpelthen ikke er fuldente nok endnu (kluntede, dårlig batteritid, ustabilt software, etc.).

Det der tiltaler mig, er mere af praktisk værdi end af "gadget-heden" - nemlig muligheden for at se notifikationer (sms, mails, indgående opkald, mv.) på sin telefon - uden at skulle have den op af lommen. Jeg får mange mails hver dag. De fleste behøver jeg ikke at reagere på med det samme, men nogle af dem giver god mening at få reageret på hurtigt. Desværre har det jo den konsekvens at jeg er nødt til at tjekke min telefon hver gang jeg får en mail... (Peter og ulven..)

Og i min søgen mellem utallige smartwatches stødte jeg således på Garmins "VivoSmart", som giver rigtig god mening (for mig)!

For det første, så er det slet ikke et smartwatch, men et "smartband". Dvs. et gummiarmbånd, som sidder ganske fint på den hånd hvor uret ikke bæres - uden at det ser ud som om man "dobbelt-wrister". Når det er inaktivt (altså når man ikke interagere med det), så ligner det bare et sort gummiarmbånd, i en lidt (men ikke meget) tykkere udgave end de gode gamle "Livestrong"-armbånd.

Det optimale for mig er at det giver en kort orientering når man modtager en notifikation på sin mobil. Det kan være afsender og de to første linjer af en mail eller sms, eller man kan se hvem der ringer. Man kan også få kalenderadviseringer, og via "Google Now" kan man få vejrmeldinger, trafikmeldinger, besked om TV-udsendelser, sportsresultater, nærliggende seværdigheder, osv. osv. osv.

Når der sker noget nyt, så vibrerer armbåndet, og der står en kort tekst jf. ovenstående. Med den trykfølsomme skærm, kan man læse så meget man gider (swipe), og dernæst cancellere beskeden igen (og se resten på telefonen, hvor man også reagerer på evt. svar af mail, sms, tlf.opkald, mv.).

Foruden notifikationer, kan armbånden bruges som fjernbetjening til musikafspilleren på mobilen (i mit tilfælde Spotify). Og sidst - men bestemt ikke mindst - så fungerer armbåndet som "fitness-gadget", hvor det kan holde øje med ens aktivitetsniveau, hvad enten det blot et en gåtur via skridttælleren, eller noget mere aktivt som løb eller cykling. Via nettet, kan man så følge sin aktivitet i løbet af dagen, sætte mål, dele resultaterne via sociale medier osv. Det kan også måle ens søvn (hvis man sover med det) og om morgenen kan man se ens søvnrytme.

Det fås i flere farver og to størrelser (jeg valgte et sort, i den lille størrelse). Det sidder fantastisk rent ergonomisk, det har en mat og modstandsdygtig finish, det er vandtæt, og batteritiden er 4-7 dage. Prisen er pt. 910.- i ComputerCity.

En KÆMPE anbefaling herfra, som jeg lige ender med et par billeder jeg har nappet fra nettet  Icon_Up

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage


Flere billeder her => Google
Svar
#2
Jeg kan give en stor anbefaling til Apple Watch herfra. Det er IKKE need-to-have men utrolig lækker og brugbar elektronik.
Svar
#3
Givetvis - men heldigvis er pladsen hvor et (Apple) Smartwatch skulle sidde, allerede er optaget af et mekanisk ur hos mig Icon_Up
Svar
#4
Icon_+1 Icon_+1 Icon_+1

Fint review. Og dejligt at nogen tager sig tid til at goere os andre klogere. Om vi saa er enige eller ej spiller ingen rolle. Men det er den her slags indlaeg der goer vores forum spaendende.
Svar
#5
Icon_+1 Icon_+1 Icon_+1

Jeg kan også herfra give Garmin Vivosmart de bedste anbefalinger - det funker bare !! Jeg har anskaffet det af nøjagtig de samme grunde som ClausK, idet jeg gerne ville have noget, der ikke konfliktede med mine andre ure.

Jeg har også det Garmin Fenix 3, der kan det samme + en million-milliard mere, men når jeg har det på, så "spærrer" det desværre for at man kan have et "rigtigt" ur på.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: