Vintage Seiko - hvad har jeg for noget?
Hej alle,

Skønt forum I har og hermed mit første indlæg.
Jeg har flere der følger men starter her.
Jeg er på ferie med virkelig dårlig netforbindelse så bær over med mig, hvis ikke billederne strømmer ind.

Jeg vil blot høre om nogen af jer kan hjælpe med lidt historie på mit Seiko ur.
Det har fulgt mig i næsten 35 år vil jeg tro. Det var oprindeligt min fars, men jeg fik det da han døde for år tilbage.

Jeg ved ikke hvor det stammer fra oprindeligt og har affektionsværdi men om det har reel værdi ved jeg ikke.

Kan I hjælpe?

İmage

İmage

Mvh.
Kristian
Svar
Denne klokke vidner om et "levet liv", og det er altid dejligt!

Modellen er forløberen for Seikos større shroudede PRO divere med 7C46 værk indeholdt. Dit ur indeholder forløberen for dette værk, 7C43. Det er et quartz værk, som for sin tid overkom de vanskeligheder, der var, for at skabe en stabil og tilforladelig diver: Motoren skulle kunne trække de store tunge visere med megen lume materiale, den skulle være præcis, robust og kunne klare temperaturudsving fra varme på overfladen til kulde i dybet. Seiko lancerede denne model i forlængelse af flere forsøg på både automatik og quartz fronten, og efter min mening, "brød de igennem" med denne klokke. Den står som noget vigtigt for de mange efterkomemnde år, som Seiko sidenhen har produceret fede divere.

Nyd klokken, få den efterset af en dygtig urmager, og sæt så i øvrigt pris på, at denne klokke kan gå og gå i mange år fremover, såfremt den blot tilses sporadisk af veluddannet personale Icon_party

Jeg har selv haft fingre i en lignende model for at bringe nyt liv i den. Hvis du vil nørde lidt rundt i det, kan du læse nærmere her: http://www.nordskov.it/printthread.php?tid=960

P.S.: I forhold til din seneste tråd, så vil jeg blot lige nævne, at jeg 10 gange hellere vil bære denne Seiko diver på armen, end en eller anden fake klokke fra X Y Z eller Å - historie er nemlig altid svær at slå Icon_Up
De venligste hilsner, John
[-]
  • millan renatus
Svar
Hej John,

Tak for dine kloge ord og erfaringer.
Jeg tror faktisk at jeg er faldet over den tråd for år tilbage, men så kom jeg fra det.

Jeg vil rigtig gerne have uret efterset og serviceret men har også brug for en ordentlig rem til det.

Er der noget du kan anbefale, både af forhandler/servering men også ud i remme?

Jeg må sige, at uret har gået upåklageligt altid, bortset fra når det er løbet tør for strøm ;)

Hvad ville det i øvrigt (ren nysgerrighed) prissætte til, efter servicering og ny rem?

Mvh.
Kristian

Sendt fra min SM-N910F med Tapatalk

İmage
Svar
For nogle år tilbage tog jeg chancen, og bestilte en Seiko 7549-7009 hjem. Uret havde brug for en masse "positiv opmærksomhed" (læs:urmager tid), før det blev i god stand igen. Jeg fik arbejdet lavet hos Poul Halse i Horsens, da de har stor erfaring med vintage ure, og også vintage Seiko. Peter landede fx en lynette til uret, som ellers i det store udland var fuldstændig umulig at få fat i, og via kontakter i Holland, fik jeg selv fat i en original pulverlakeret shroud til modellen. Uret blev super flot. Du kan se lidt mere her:

http://www.thewatchsite.com/21-japanese-...maker.html

Hvis dit ur går upåklageligt, har det nok kun brug for paknings- og batteriskifte hvert andet år. De fleste Seiko forhandlere vil kunne bestille en Z22 gummirem hjem til uret (prøv evt en flat-vented i stedet for den typiske wave-vented). Når du modtager remmen, sætter du den i et af hullerne, så de to ender af remmen er sat sammen, og derefter lægger du det i bunden af en bredt kaffekrus. Hæld kogende vand over, og lad det stå i et par minutter. Herefter koldt vand henover, tør remmen af, og monter den på uret. Så har du en god bøjelig rem, som passer orginalt til uret. Seiko remmene er meget robuste.

Uret har primært værdi for Seikoholikere. Her har det til gengæld også en spændende placering i deres diver historie. Er det i super flot stand vil mit gæt være, at du kan lande 2500 DKK for det, og har det lidt brugsspor, som dit ser ud til at have, ligger prisen på omkring 1500 DKK. For dig er uret med garanti mere værd, da det binder en historie omkring dig og din far sammen. Og husk, oftest er historien omkring ens ur det, der gør uret til noget helt særligt! Nyd det!! Det ville jeg i hvert fald gøre Icon_Up
[-]
  • millan renatus
Svar
Fantastisk svar John.
Tak for det :) og prisen er nok der hvor jeg forventede. Og mit er godt brugt og møgbeskidt :)

Jeg har lagt ud med et uoriginal rem (tilfældig en) fra et storcenter i Zagreb. Billedet er taget netop nu :)

Og ja, det har altid gået upåklageligt og præcist.

İmage
Svar
Den rem, du viser uret på der, er en re-make af Seiko flat-vented gummirem. Ingen tvivl om, at uret også vil se flot ud på wave-vented eller en Nato rem. Bemærk i øvrigt, at du trods den skæve vinkel meget let kan aflæse urets visere markering og lynette. Seiko har altid været dygtige til at fokusere på konstruktion og formål med deres løsninger, og det er især viserne på dit ur et rigtig godt eksempel på Icon_Up

Du kan let selv stå for rengøringen af uret (dette forudsætter dog, at uret er trykprøvet ved sidste batteriskift, så det er vandtæt):

Sørg for at skruekronen er skruet i. Fyld sulfo i lunkent vand og opløs det. Tag så en blød tandbørste, og rengør uret med denne. Skyl let under den kolde hane, og nyd resultatet. Går lynetten lidt trægt, kan du under sulfovand rense under lynetten med en tandtråd Icon_blink

Personligt kan jeg bedre lide brugsspor end uoriginal finish, så med mindre uret er meget ridset, ville jeg lade det stå med alderssvarende brugsspor. Husk på, at alle brugsspor fortæller en lille historie Icon_blink

Er uret blevet så ridset, at du insisterer på en "opfriskning", kan de fleste urmagere klare opgaven for meget rimelige penge. Især de blanke flader kan ret hurtigt gøren pæne igen.

Jeg har selv på tidligere lignende modeller "opgraderet" diverse ting, når tiden nåede dertil. Især har safirglas fra Harold (aka Yobokies) imponeret, da det er god kvalitet til rimelige penge, og samtidig en "opgradering", der i det daglige giver god mening.

Det er super fedt, at du bruger den dejlige historiske Seiko diver! God ferie Icon_drinks
Svar
İmage

Købte den her også.
Uret er ikke trykprøvet, blot batteriskift så det skal selvfølgelig klares inden.

Tak for tips!
Svar
Jeg vil sige at går værket først i stykker grundet olien eller en eldel er det uhyre svært at få det til at gå igen. Eldelen er mest vasnkelig, men mht olien kan værket ikke skiles meget af. Får man det renset lidt og lidt nyt olie går det nok nogle år endnu. Selv gamle vintage Seiko med automatik er ifølge Mølbak utaknemmelige at sætte helt i stand grundes manglende reservedele. Sagen er bare den at der er ikke så meget man kan gøre ved det. Uret holder nok ikke længere om det går eller ej. Alt kan ske i den alder men det er et fint og sjovt gammelt ur. Jeg synes det er en skal at mange af de nye Seikoure med pepsi bezel og ellers omtrent samme design har automatikværk og kun automatikværk. Og så ovenikøbet et totalt basisværk uden mulighed for manuel omtræk og hackmovement. Jeg synes det er en skam at de ikke laver samme design med et godt quartzværk som går de næste 20 -30 år.
Svar
At reparere trykte kredsløb i ure er en kompliseret affære og er ikke almindeligt værkstedsarbejde men at reparere og servicere en gammel Seiko automatik bør ikke være et problem for en urmager. Der findes oceaner af reservedele på nettet til vintage ure, også Seiko. Det er ikke ukendt at det hos forhandlere af højtprofilerede urmærker hersker en uvilje mod japanske mærker og at man derfor afviser reparation og service. Efter min opfattelse er det her mere et spørgsmål om at være forretningsmand end seriøs håndværker. Icon_head Jeg var officiel Seiko- forhanler og har aldrig set et mekanisk Seiko ur der ikke kunne adskilles i ligeså mange stumper som andre mærker. Og Steenstrup, man renser ikke et ur LIDT. hvis det trænger så plukker man det totalt fra hinanden, renser og kontrollerer alt inden det smøres og samles.
P.N.
Svar
Jeg tænkte på quartzmondulerne hvor alt ikke kan skilles. Mht Seiko automatik så kan man måske finde alle nye dele ved at lede længe nok, men man kan næsten heller ikke sige til en kunde at det kan tage 6 måneder at få et ur helt op til stand, som kun er 1.000 - 1.500 kr værd. Mit eget automatikur var kun 200 kr værd og gik ikke. Det kostede 2.000 kr at lave det helt i stand og som Mølbak sagde så rent økonomisk kunne det ikke betale sig. Det var kun fordi den model jeg havde og har var fra 1976 og min fætter havde engang et magen til i 1971. 

İmage

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)