Svar: 13
Tråde: 5
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej forum,
Jeg har nogle penge der ligger og griner af mig i banken. Det bryder jeg mig ikke om. Jeg vil derfor godt sende dem en tur på arbejde, så de kan gøre noget for mig, i hvert fald mere end det banken kan give mig. Jeg overvejer derfor at købe et ur til at supplere mit hverdags Rolex 16610. Jeg har følgende krav:
- Uret/urene skal være relativt likvide, forstået på den måde at jeg gerne vil kunne komme relativt hurtigt af med det igen. Jeg er klar over at prissætning og stand influerer på dette.
Budgettet går op til 100.000 kroner.
Hvilket ur, eller konstellation af flere ure, mener du ville give det højeste afkast over de næste 10 år?
ps. angående investering og kapitalforvaltning er jeg allerede tungt eksponeret mod aktier, råvarer, ejendom, og dette tjener blot til lidt yderligere diversificering af porteføljen. Og så er et ur sjovere end en obligation :)
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Find et billigt Rolex Day Date model med presidentlænke (burde være muligt for omkring 50K) og med B&P.
Det er ikke sagt at du kan høste nogen værdiforøgelse men for det mindste kan du få ca. det, du betalte i 2015 tilbage i 2025 kroner.
Det samme ang. meget pæne brugte sportsmodeller - Sub´s specielt. Explorers og Daytonas er mere tricky.
Køb aldrig noget nyt. Der skal mere end de 10 år for alene at dække kantstensafskrivningen. Altså, medmindre du har muligheden for at købe en limited edition af max. 100 stk fra Rolex. Det har du så ikke. Rolex laver ikke LE´s og hvis de alligevel gjorde, er der 500 top-notch kændis-samlere som står foran dig i køen
Alle de som påstår noget andet vil blive ansat som fremtidsforskere i ledende stillinger i den økonomiske sektor, alternativt som spåkoner hos omvandrende tivoli
Som du også selv insinuerer mellem linjerne, er det at "investere" i et ur kun en lille twist i forvejen velgennemtænkt økonomisk planlægning. Noget som gør det hele lidt sjovere. Investering er det ca. lige så meget end at investere i lotterisedler... (rent faktisk er der stadigvæk de svenske stats præmieobligationer  = tips for alle som har et problem med fornuftig investering af Jyske Dollars...)
Held og lykke og et par billeder af uret hertil, tak.
Og, natürlich, velkommen !
Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 273
Tråde: 33
Hvis jeg skulle fyre 100.000 af på et ur der er nogenlunde fremtidssikret, så skulle det enten være noget semi vintage Rolex så som 16660 fra 82-83 med Mat skive og safirglas. Eller Daytona “Patrizzi” med B+P.
En anden vej vil være Patek Philippe, hvor en Aqanaut Jumbo vel kan findes til de penge.
Generelt synes jeg der er sket et gevaldigt spring i priserne på ure de sidste par år, så det bliver spændende om det vil fortsætte, eller om vi ser en stagnering efter den seneste prisstigning fra Schweiz.
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
Hej Lars.
Jeg læser dit indlæg som at du vil investere en sum penge. Hvis dette er korrekt forstået skal du smide dine penge i aktier.
Hvis du hellere vil købe et ur skal du jo gå med det og så må du have nogen præferencer. Det giver ikke mening at købe et IWC hvis du hellere vil gå med et Seiko. Du må have en top tre ønskeliste og så må øvelsen gå på at vælge det "fornuftigste" køb
Mvh
Klaus
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
Hej Lars & velkommen til!
Du virker som en fyr der har styr på det med investeringer, så hvordan du er kommet på at ure skulle være en GOD investering, det fatter jeg ikke! Du har jo af EN grund det din investeringer på forskelligt - grunde til dette er jo at du ikke kan forudsige hvordan det vil gå med ejendomme, IT-aktier eller andet på den lange bane! Og ligeså med ure.....hvis nogen kunne forudsige det var det jo nemt - så kunne man blot sætte alle pengene i den ene ting der ville stige på sigt!
Så med risikerer du at købe et ur der stiger = du er dygtig (heldig?) eller et ur der ikke stiger = du er ikke dygtig (uheldig?)
Ure er en hobby og hobbies koster penge!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Svar: 755
Tråde: 47
Modtaget Likes: 6 i 5 svar
•
Svar: 2,356
Tråde: 261
Modtaget Likes: 6 i 4 svar
Mange skriver typisk, at køb af ure er en usikker investering, og det er jeg som sådan enig i, men vi er flere herinde, som har købt ure og solgt dem igen relativt hurtigt uden tab eller med fortjeneste. For mit eget vedkommende er det springende punkt, om man køber på grey market eller AD.
Konkret har jeg købt Oris TT1, Planet Ocean og PAM177 sprit nye hos grey market, og de er alle solgt igen inden for et relativt kort tidsrum til samme pris eller med en minde fortjeneste (alle ure sælges i dag for mere, end jeg solgte dem til). Pt ejer jeg et DeepSea, som jeg købte på grey market sidste sommer, og jeg vil nok kunne sælge uret til samme pris pt. Eneste undtagelse for mig er mit PAM305, som jeg købte hos Klarlund i 2012. Dette vil jeg tabe på, hvis jeg solgte det nu. Men eftersom min urhistorie umiddelbart stopper ved DeepSea og 305, har jeg ro i sindet :)
•
Svar: 13
Tråde: 5
Tak for alle jeres svar.
Jeg burde nok have pointeret, at uret/urene selvfølgelig skal bruges. Det er altså ikke er ur der skal købes og gemmes væk i en boks, for så at give et maksimalt afkast af den investerede kapital. Var det målet maksimalt afkast, havde jeg suppleret yderligere i aktiemarkedet. Så det skal selvfølgelig bruges.
Jeg ved at Rolex holder en fornuftig prissætning. Jeg har overvejet at købe nogle forskellige pre-ceramic sportsmodeller, men jeg har i forvejen en 16610, så syntes næsten det ville være kedeligt.
Jeg har i to omgange haft Audemars Piguet 15300. Det er sgu et ur der vil noget, og jeg kan se at priserne, også brugt, er steget afsindig meget over de seneste år.
Hvad skyldes den prisstigning?
•
Svar: 1,094
Tråde: 62
Modtaget Likes: 122 i 95 svar
Givet Likes: 126
(27-07-2015, 11:25 AM)Sociologen Skrev: Mange skriver typisk, at køb af ure er en usikker investering, og det er jeg som sådan enig i, men vi er flere herinde, som har købt ure og solgt dem igen relativt hurtigt uden tab eller med fortjeneste. For mit eget vedkommende er det springende punkt, om man køber på grey market eller AD.
Konkret har jeg købt Oris TT1, Planet Ocean og PAM177 sprit nye hos grey market, og de er alle solgt igen inden for et relativt kort tidsrum til samme pris eller med en minde fortjeneste (alle ure sælges i dag for mere, end jeg solgte dem til). Pt ejer jeg et DeepSea, som jeg købte på grey market sidste sommer, og jeg vil nok kunne sælge uret til samme pris pt. Eneste undtagelse for mig er mit PAM305, som jeg købte hos Klarlund i 2012. Dette vil jeg tabe på, hvis jeg solgte det nu. Men eftersom min urhistorie umiddelbart stopper ved DeepSea og 305, har jeg ro i sindet :)
Er enig. En mindre fortjeneste er ikke svær, hvis man bare har lidt jysk gener i sig :D
Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
•
Svar: 5,077
Tråde: 304
Modtaget Likes: 148 i 90 svar
Givet Likes: 288
15300 laves ikke mere og 15400 er størrelsesmæssigt ikke for alle så dette har uden tvivl påvirket prisen. Kan du finde en pæn udgave er det et bud dog skal du passe på den for den bliver kedelig st sevpå og mister de skarpe kanter bliver den poleret for mange gange.
Mvh
Klaus
•
|