Køb af privat fra UK
Jeg overvejer et køb fra en privat sælger i England.
Hvordan sikre man sig bedst at man ikke bliver taget ved numsen, Paypal sikre vel ikke en ved køb mellem private?
Hvad ville i gøre?
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Tjek evt. H&V-delen af TZ-UK.com Icon_Up
Svar
Jeg har tidligere handlet med en privat i UK og jeg lavede en alm. bankoverførelse. Jeg havde forinden mailet med ham og fået både hans privatadresse og arbejdsadresse. Derefter googlede jeg hans arbejdsplads og ringede dertil og spurte efter ham for at få bekræftet han arbejdede der. Med disse oplysninger tog jeg det rimelig roligt, da jeg så havde et sted at møde op skulle noget gå galt. Alt gik dog lige efter bogen :)
Svar
(25-07-2015, 02:10 PM)maclerche Skrev: Jeg overvejer et køb fra en privat sælger i England.
Hvordan sikre man sig bedst at man ikke bliver taget ved numsen, Paypal sikre vel ikke en ved køb mellem private?
Hvad ville i gøre?

Jo, det er netop det PayPal gør.
Du får en privatmandens konto frosset hvis du åbner en diskussion om handelen.
Det vil IKKE ske med en firma, trods alt de er garderet mod chikane - som der desværre i nu og næ ligger bag en klageprocedure.

Generelt - google sælgerens navn og tjeck TZ-UK og andre relevante sider.
Der ikke den store forskel mellem at købe fra nabo-sogne eller UK.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
(25-07-2015, 07:52 PM)TioMalo Skrev: Jo, det er netop det PayPal gør.
Du får en privatmandens konto frosset hvis du åbner en diskussion om handelen.

Mvh. John

Ja den er jeg med på, hvis man handler med en privat på f.eks eBay, men ved at overføre direkte til en paypalkonto har man vel ingen sikkerhed eller kan man stadig åbne en sag??
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
Svar
Det bliver ikke aktuelt med handlen med sælgeren fra UK, han har nemlig vist sig at være en svindler!
Jeg blev faktisk allerede mistænkelig  da han i korrespondancen via. mail kun skrev "Don".
Jeg havde lagt en WTB annonce op på Watchuseek og han bad så om min e-mail så han kunne sende billeder og beskrivelse af uret.
Det gjorde han også, men i dag så jeg så at han var "banned" på forum da han scammer alt og alle der vil købe på div. forums.
Det går det ikke bedre at han på andre forums har brugt en andens brugernavn…
se evt. her… >>>>>>

Når jeg selv vil tages seriøst får en evt. køber allerede mit fulde navn, adresse og mobilnr. når jeg sender en privat mail.
Andre jeg har købt af har gjort noget lignende…
En anden jeg handlede med oprettede bare et salg på e-Bay og vi aftalte så at dele udgiften til eBay… der er man jo så sikret nogenlunde.
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
Svar
Jeg ville altid holde mig fra private i udlandet jeg ikke kendte når det drejer sig om større beløb.

Paypal kan hjælpe, men hvis penge går ind på en mands paypal konto, så et par dage efter kan pengene være på hans privatkonto. Skal du til at kræve de penge tilbage og manden har brugt dem, tager det et stykke tid, me paypal kan nok hjælpe men du skal ud i forklaringer osv og vente et stykke tid på at få penge igen. Jeg har hørt om 2 sager hvor det tog 6 - 8 ugers tid.
Svar
(26-07-2015, 12:48 AM)stenstrupigen Skrev: Jeg ville altid holde mig fra private i udlandet jeg ikke kendte når det drejer sig om større beløb.

Paypal kan hjælpe, men hvis penge går ind på en mands paypal konto, så et par dage efter kan pengene være på hans privatkonto. Skal du til at kræve de penge tilbage og manden har brugt dem, tager det et stykke tid, me paypal kan nok hjælpe men du skal ud i forklaringer osv og vente et stykke tid på at få penge igen. Jeg har hørt om 2 sager hvor det tog 6 - 8 ugers tid.

Nej, Nicholas. Sådant fungerer PayPal ikke.
PP holder dine penge i dag vist 14 dag før du kan få dem overført på privatkonto.
Tidligere, hvis man havde tømt sin PP konto, betalte PP beløbet til køberen og sælgeren skyldte knasterne til PP.
Når man åbner en sag mod sælger, skal der gå mindst en uge (eller 14 dag ?) før man kan eskalere sagen til en klage. Og når begge parter har uploaded deres bevismateriale, skal PayPal så studere sagen. Og her er der en mulighed for at en uærlig køber slipper med gevinsten pga. at deres "sagsbehandlere" mangler fuldstændig al viden om de ting, der handles med.
Oftest vinder køberen. Ligesom i trafikken; cyklisten vinder mod bilisten. En ting som sker sådant per se....
Sagsbehandling kan sagtens løbe til 3 - 4 uger, nogen gang længere endnu.

@ maclerche: Det man skal undgå er at bruge den her overførsel, hvor man skriver under at overførslen ikke er betaling for varer eller service men pengeoverførsel for en ven eller bekendt. Der kan man ikke få sine knaster tilbage. Nogle sælgere (også de som ellers er ærlige) vil gerne bruge den her overførsel pga. at modtageren ikke skal betale de omkring 3% komission til PayPal.
Brug aldrig den.

Mvh. John
Svar
(26-07-2015, 12:07 PM)TioMalo Skrev: @ maclerche: Det man skal undgå er at bruge den her overførsel, hvor man skriver under at overførslen ikke er betaling for varer eller service men pengeoverførsel for en ven eller bekendt. Der kan man ikke få sine knaster tilbage. Nogle sælgere (også de som ellers er ærlige) vil gerne bruge den her overførsel pga. at modtageren ikke skal betale de omkring 3% komission til PayPal.
Brug aldrig den.

Mvh. John

Så lærte vi også lidt i dag!
Så det gælder om at bruge denne metode:
[Image: paypal_sikker.png]
så er man underlagt Paypals køberbeskyttelse!

Tak John
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
Svar
Netop !
Det var så lidt.
Mvh. John
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)