Som sagt her af Kim og Peter, søg hos DK brugturforhandlere. Rigtigt nok betaler du lidt mere men (og den her "men" vejer meget for en rookie som kaster sig for en giftig opgave af at anskaffe sig en 5513):
- Du er dækket af 2 års reklamationsret
- Du behøver ikke at tænke hvorvidt dit ur er ægte
- Du får kyndig vejledning
- Du får en rigelig byttepris når du vil bytte dit 5513 til noget andet senere hos sælgeren (det sker i 99% af tilfælle)
Noget andet er så servicepriser. Nicholas / Stenstruppigen informerer altid de spørgende her om priser som er meget høje. Rigtigt nok, Povl Klarlund tager i sin grådighed 7-8K for eftersyn af et hvilket som helst vintage Rolex. Brug IKKE dem. Der er autoriserede Rolexforhandlere i Danmark, som kan gøre eftersynet for halv pris af det fornævnte, dvs. 3,3 - 4K.
Men hvorfor skulle du bruge en "autoriseret Rolexforhandlerens serviceværksted" ? Et eftersyn for 5513 er noget af de mest simple opgaver der findes. Ingen dato, ingen komplikationer af nogen slags, meget nemt adgang for reservedele, også på de "frie marked" (dvs. eBay, Cousins.co.uk etc. etc.).
Jeg gider ikke at nævne hvad jeg selv betaler for eftersyn af et enkelt 5513 / 14060, og det pga. at jeg ellers modtager de her mails og PB´er hvor folk (sjovt nok, mest fra mennesker som jeg ved at de ikke ejer en 5513 eller lignende

) vil høre hvem kan lave det så billigt og er det nu også godt nok og er det nu ikke lidt urealistisk osv bullshit.
Du kan finde, uden at have 25 års erfaring indenfor branchen eller andre forgyldte forbindelser, en urmager som kan lave eftersyn for en brokdel af de 3 til 5K, der nævnes. Måske er Nicholas lobbyist for hele urmagerbranchen og arbejder for at få priserne skruet endnu højere op end de generelt er med håndværk i Danmark ? Ikke en god idé. Kunderne få lavet deres eftersyn i Sverige eller Tyskland for 30% billigere pris - ligesom man gør med biler.
Altså, bliv ikke forskrækket af de her "prisinformationer", som jeg opfatter nærmere som misinformationer.
Du kan svømme, dykke, skyde, spille golf, klatre på bjergene eller slå kolbøtter med en 5513 på armen uden at du behøver at tænke andet end at kronen skal være lukket.
Jeg ejer nogle stykker af de her "no-date Sub´s" og har aldrig haft ulykker med vand, rystelser eller andet.
En kal. 3000 eller 3030 urværk (som der er i maven ar no-date Sub´s) er robust arbejdshest som kan uden problemer justeres at gå indenfor COSC, hvis det gør én glad
Hilsen - John