Vintage sub
Hej,
Overvejer at finde et ældre sub - 5513 eller lign. Meget gerne med grå, falmet bezel.

Men.. Kan en amatør som jeg finde et i ordentlig stand på chrono24 eller lign til omkring 45-50k og hvor sårbar vil et gammel ur som dette være? Kan man hoppe i pool med det, koster det en ekstra formue i service osv..?

På forhånd tak for svar

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
(16-07-2015, 12:37 AM)Lassed Skrev: Hej,
Overvejer at finde et ældre sub - 5513 eller lign. Meget gerne med grå, falmet bezel.

Men.. Kan en amatør som jeg finde et i ordentlig stand på chrono24 eller lign til omkring 45-50k og hvor sårbar vil et gammel ur som dette være? Kan man hoppe i pool med det, koster det en ekstra formue i service osv..?

På forhånd tak for svar

Der er et hav af de 5513 i omløb, så det kan nok lade sig gøre.  Jeg ville holde mig inden for EU område ved køb og undgå privatkøb. 

Du kan sagens bade med det.

Ja, de gamle er dyre i service. Ved Klarlund ca 7.500 - 8.000 kr. Andre autoiseret  forhandler vel omkring 5.000 - 6.000 kr. og andre ikke autoiseret vel 3.500 - 5.000 kr.

Det er værd at tænke på at især Klarlund har voldsomme stigninger i servicepriser så det villle ikke være en overraskelse at om 3 - 5 år at det koster 9.000 - 10.000 kr at give vintage rolexure service.
Svar
(16-07-2015, 07:30 AM)stenstrupigen Skrev: ......og andre ikke autoiseret vel 3.500 - 5.000 kr.

Arh, det kan nu gøres til helt andre priser. Jeg har f.eks lige fået serviceret et red sub fra 1970 via den urmagerservice som Thomas (vintageure.dk) formidler og det spiller 100%

Der fulgte i øvrigt også resultater fra tryktest med, så man med ro i sindet kan bade med uret.

Til sammenligning kan hans priser ses her http://vintageure.dk/Urmagerservice

Billede fra hans Instagram som han tog af mit ur under service.

İmage
Svar
De gode danske brugt-urs handlere har jævnligt fine eksemplarer af vintage subs, både 5513 og 1680 m.v. til salg - jeg ville personligt søge hos dem først og hvis det ikke lykkes, så kigge på chrono24.dk.

Dem jeg normalt kigger hos, når jeg skal finde noget er i ikke-prioriteret orden:

MyWatch.dk
Dreamwatch.dk
Timetowatch.dk
Chrono.dk
Finetime.dk
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Helt enig med pbr. Du skriver selv du er ny ifbm. vintage Rolex, hvorfor en god brugthandler kan være en fin ide.
Svar
(16-07-2015, 09:26 AM)KimT Skrev: Helt enig med pbr. Du skriver selv du er ny ifbm. vintage Rolex, hvorfor en god brugthandler kan være en fin ide.

Kan kun være enig med Kim ................... vintage Rolex kan være noget rigtig "giftigt noget", hvis ikke man ved hvad man skal kigge efter !!! 
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Som sagt her af Kim og Peter, søg hos DK brugturforhandlere. Rigtigt nok betaler du lidt mere men (og den her "men" vejer meget for en rookie som kaster sig for en giftig opgave af at anskaffe sig en 5513):

- Du er dækket af 2 års reklamationsret
- Du behøver ikke at tænke hvorvidt dit ur er ægte
- Du får kyndig vejledning
- Du får en rigelig byttepris når du vil bytte dit 5513 til noget andet senere hos sælgeren (det sker i 99% af tilfælle)

Noget andet er så servicepriser. Nicholas / Stenstruppigen informerer altid de spørgende her om priser som er meget høje. Rigtigt nok, Povl Klarlund tager i sin grådighed 7-8K for eftersyn af et hvilket som helst vintage Rolex. Brug IKKE dem. Der er autoriserede Rolexforhandlere i Danmark, som kan gøre eftersynet for halv pris af det fornævnte, dvs. 3,3 - 4K.
Men hvorfor skulle du bruge en "autoriseret Rolexforhandlerens serviceværksted" ? Et eftersyn for 5513 er noget af de mest simple opgaver der findes. Ingen dato, ingen komplikationer af nogen slags, meget nemt adgang for reservedele, også på de "frie marked" (dvs. eBay, Cousins.co.uk etc. etc.).
Jeg gider ikke at nævne hvad jeg selv betaler for eftersyn af et enkelt 5513 / 14060, og det pga. at jeg ellers modtager de her mails og PB´er hvor folk (sjovt nok, mest fra mennesker som jeg ved at de ikke ejer en 5513 eller lignende  Icon_blink ) vil høre hvem kan lave det så billigt og er det nu også godt nok og er det nu ikke lidt urealistisk osv bullshit.
Du kan finde, uden at have 25 års erfaring indenfor branchen eller andre forgyldte forbindelser, en urmager som kan lave eftersyn for en brokdel af de 3 til 5K, der nævnes. Måske er Nicholas lobbyist for hele urmagerbranchen og arbejder for at få priserne skruet endnu højere op end de generelt er med håndværk i Danmark ? Ikke en god idé. Kunderne få lavet deres eftersyn i Sverige eller Tyskland for 30% billigere pris - ligesom man gør med biler.
Altså, bliv ikke forskrækket af de her "prisinformationer", som jeg opfatter nærmere som misinformationer.
Du kan svømme, dykke, skyde, spille golf, klatre på bjergene eller slå kolbøtter med en 5513 på armen uden at du behøver at tænke andet end at kronen skal være lukket.
Jeg ejer nogle stykker af de her "no-date Sub´s" og har aldrig haft ulykker med vand, rystelser eller andet.
En kal. 3000 eller 3030 urværk (som der er i maven ar no-date Sub´s) er robust arbejdshest som kan uden problemer justeres at gå indenfor COSC, hvis det gør én glad  Icon_smil

Hilsen - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Et Sub er kan også sagtens bruges i træningscenteret ;-)

İmage
Svar
Hvis man køber et i platin, behøver man ikke gå i træningscenter. Icon_e_biggrin1
Svar
Tak til jer alle for super gode svar!!
Hvad med lænken - skal jeg være bekymret over så løse led som denne:
http://www.dba.dk/herreur-rolex-maerke-ro/id-95497901

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)