valg af ur
Hejsa ny bruger her
Står i den situation at jeg inden for overskuelig fremtid skal købe et ur med et budget på ca 5000-6000 kroner men ikke ved så meget om ur i det hele taget men ved ihvert fald det ikke skal være med digitale tal... Det skal kunne tåle at blive brugt udendørs men samtidigt kunne være fint nok til at jeg havet et jakkesæt på til fest uden uret ser malplaceret ud håber i har nogle forslag?????
Svar
You could try to look at a Omega 300m quartz Seamaster.A bit over your budget,if you can find one for 7-8000dkr.But a beautifull dive watch,that looks good also as a dress watch.It is a classic watch,with a different design.In my opinion a great all round watch,that does everything.Do not let the fact that it is quartz put you off it.Most mechanical calibers in your price class are just workhorse calibers.And you get more bang for buck with a good quartz.But most important,find a watch you like,we can only give you some ideas.Good luck in your search Icon_e_smile
[url]"http://vintageure.dk/desktopdefault.aspx?tabindex=7&tabid=78&userid=8874">http://vintageure.dk/desktopdefault.asp ... serid=8874[/url]
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Ja det er et super fint ur mange tak for linket.... Nu har jeg brugt lidt tid om at læse om omega det der ur omega speedmaster den model der har været brugt på månen hvad står sådan en fætter????
Svar
For 5-6000 kr. bliver det nok svært at finde et speedmaster, men jeg mener, at modellen på 38 mm er til at komme i nærheden af, hvis du altså hæver budgettet en tand Icon_e_smile
Svar
Skal det være brugt eller er nyt ok. Skal det være mekaniks eller er et med batteri ok ?

Mekaniske ure kræver mere vedligeholdelse ift dem med batteri. Der er også forkel på præcistion.
Lægger du det mekaniske fra dig et par dage går det i stå.

Ville lige nævne disse ting i tilfælde af at du ikke har tænkt så meget over det.

Speedmasteren er mekaniks hvorimod det ur Willy næver er med batteri.

Men der er jo mange andre mærker der er mindre dyre og flotte og driftsikre om jeg så må sige.
Svar
Om det er nyt eller brugt er ikke så vigtigt.
..jeg tror umiddelbart et med batteri vil være bedst er der nogle der nogle link til hvor man kan læse om mekanisk ure og de andre slags der er???
Svar
Her er et link:

http://seiko.dk/world/technology/index.html

Især Seiko gør en del ud af forklaringer, men ellers for dybdegående forklaringer bare slå op på goggle.

Quartzværker har mange fordele.
Svar
Lige et forslag fra mig.
Jeg har gået med dette casio http://www.casio-europe.com/euro/watch/e...00db-1aer/ hver dag i næsten et år....det passer til alt, arbejde, skjorte eller t-shirt.
Mit håndled er 19cm
İmage
Svar
Er lidt i samme båd som OP. Nok har jeg enkelte mekaniske ure, men til alm. daglig brug der er de mere spændende af slagsen IMHO over mit budget i længden og så er der den praktiske side af sagen med optræk (eller holde dem optrukket) samt præcisionen - selv de bedste fandt jeg mig selv stille på en gang om ugen for at afvigelsen ikke skulle blive for stor.

Og så vil jeg da sige at kvarts nu slet ikke behøver være så kedelig igen. Det har især skibschronometrene lært mig. Der får man virkeligt øjnene op for at kvarts er ikke bare kvarts. Og ellers er der jo også den nørdede side af sagen. Som JarJar skriver især Casio har mange på programmet der i den grad appellerer til den indre gadgetnørd med fancy visninger og et hav af funktioner (ok, Tissot T-Touch-varianterne er IMHO også én der skiller sig klart ud fra mængden). Nok har Casio ikke nogen highend el. high precision på programmet, men de har masser af velfungerende radiostyrede og værkerne er inhouse, det ser vi jo herinde som et klart plus Icon_not

Selv går jeg og småkigger efter et nyt dagligdagsur som erstatning for et efterhånden 10-12 år gl. radiostyret analog/digital med kombi stål/plastkabinet og solcelle-opladning (aldrig skiftet batteri). Det fungerer på sin vis stadig ganske glimrende, selv batterikapaciteten har jeg ikke mærket er faldet af betydning, men kønt er det jo ikke længere.

Har kig på Casio's Lineage linie. Ikke for det, synes også mange af deres Edifice er superfede, især synes jeg skiverne på eqw-m1100db-1aer og EQW-A1000DB-1AER er super spændende, men jeg synes godt nok de skyder sig selv i foden ved først og fremmest ikke at have (eller kun få limited editions som her hulens svære at skaffe herhjemme) safirglas og kabinetternes design ligesom siger mig at de heller ikke tager dagligdagens slid helt så pænt med alle de sorte PVD-belægninger osv. Jeg ville foretrække noget mere simpelt i ren stål og/eller titan. Lineages skiver er lidt mere business-agtige i det, men det er jo også lidt smag og behag, men deres kabinetter er mere hvad jeg leder efter. Jeg tror Lineages kabinetter og glas holder sig bedre i længden.

De to jeg har kig på:
lcw-m160td-1aer
Minder utroligt meget om mit nuværende (lille forskel i det digitale display, ellers meget ens funktionsprincip). Men selvfølgelig lækrere indpakning og tyndere. Og prisen er det samme som jeg gav for det forrige, så den er faldet i mellemtiden.

liw-m610tds-1aer
Straks list mere fancy hvad angår skiven. Alt hvad man umiddelbart forventer af et standard radiostyret digitalur med hvad deraf følger af stopur, verdenstid, alarm, timer, dato. Blot det har ikke noget digitalt display, alt vises analogt(!)
Må dog indrømme at jeg synes bedre om 160'eren kasse og lænke. Svært valg Icon_e_confused
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Hej Thomas og velkommen til.
Syntes det er ganske fornuftigt valg med kvarts til et all-roundur. Mekaniske ure handler jo i virkeligheden mere om romantik end egentlig funktionalitet - groft sagt (når man fjerner alt vedr. gensalgsværdi mv.).
I dit prisleje er der masser af muligheder for et langtidsholdbar ur, som giver masser af glæde. (Vil dog mene, at brugtpriserne på Omega ligger noget højere).

Nu ved jeg ikke helt hvilken stil du leder efter, men:
Hvis du kigger brugt kan man sagtens finde noget fra fx Tag Heuer, i så fald, får du også udmærket brand med i prisen.
Nyt er Certina og Longiness gode bud, hvor kvalitet og brand er godt med i prislejet. Et sikkert hit vil helt sikkert være Seiko, som andre også er inde på.

Mit bedste bud til 5-6000 vil være et Seiko Prospex Kinetic. Det er deres "professionelle" serie. Kinetic er kvarts, men får energien fra håndleddets bevægelser, uden dog at være lige så følsom som mekaniske ure, og uden den lave "powerreserve".
http://wornandwound.com/2015/02/25/seiko...p1-review/

Her er i øvrigt lidt spændende læsning om omegas kvartsværk:
https://omegaforums.net/threads/quartz-w...ting.5475/

God jagt.
M.v.h. Thomas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)