Omega Speedmaster Professional
Hej!

Jeg har længe gået og overvejet, at købe et ur af en bedre kvalitet end førhen. Et ur, som skal følge mig til graven, er den umiddelbare tanke.

Jeg er faldet for Omega Speedmaster Professional og vil egentlig bare høre jer, der har lidt mere forstand på det end jeg:

Hvilken model skal jeg gå efter? (ref.)

Nyt eller brugt?

AL information og rådgivning modtages med åbne arme!
Svar
Hvis du er 15-16 år er det rigtig mange år uret skal klare i både kvalitet og design. Når det er sagt er dit valg af Omega slet ikke dårligt, i deres sortiment findes der både kvalitet og design der kan opfylde alle ønsker. Hvis du vil være sikker på den bedste kvalitet er der nogle få kalibre du bør undgå men når du har skudt dig ind på nogle modeller findes der her på Urforum mange eksperter der kan råde og vejlede.
Mvh.
Per Nielsen
Svar
Jeg er 20 og har et budget på 20.000 danske kroner!
Svar
Hej lundovic, og velkommen på forum.
Er ganske enig med Per om, at du i Omega sortimentet kan finde et ur, der såvel design, -som kvalitetsmæssigt, kan "holde på den lange bane"

Hvad den vedvarende kvalitet angår, henviser jeg til nedenstående billede af "mit første rigtige ur".
Det har tikket siden 1968, med 21.600 svingninger i timen, eller med andre ord: Det har udført 8,8 milliarder gangbevægelser....
... og yder stadig smukt på vibrografen (ur analysator)
İmage
Seamaster Chronostop ("Unbreakable" Still going strong since 1968)

Speedmaster Professional er ikke helt så eentydigt et begreb, som man umiddelbart skulle tro.
Benævnelsen "Professional" blev tilknyttet Speedmasteren, det det viste sig i rummet og var godkendt af NASA til rumfærd.
Mange Speedmaster modeller har siden fået hæftet "Professional" på skiven.
Der er næppe uenighed om, at det indre billede man danner ved ordene, "Speedmaster Professional", er den nedenstående:
İmage
"Måneuret" (den mest "Speedmasterske" af alle Speedmasters) - modellen, der kommer tættest muligt på originalen. Håndoptrukket.

İmage
Speedmaster Alaska Project - Specialudgave til ekstreme +/- temperaturer

İmage
Speedmaster Professional Mark II

İmage
Speedmaster Professional Mark III

İmage
Speedmaster Professional Mark IV

İmage
Speedmaster Professional X-33

Der er masser af vælge imellem; men den originale håndoptrukne er et helt sikkert valg.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Ja der er mange modeller at vælge imellem, her er mine to favoritter.
İmage
Den klassiske Professional med man. optræk og en Broadway Arrow med aut. optræk.
Mvh. PHO
Svar
PHO Skrev:Ja der er mange modeller at vælge imellem, her er mine to favoritter.
İmage
Den klassiske Professional med man. optræk og en Broad Arrow med aut. optræk.
@PHO - Her synes jeg klart, at du spiller ud med "palettens" absolut 2 stærkeste kort.
#1. Originalen, der emmer af historisk autenticitet, og
#2. ... den elegante Broad Arrow, der af mange bedømmes som den smukkeste Speedmaster overhovedet. Den indre skønhed kan tilskrives det lækre kolonnehjulsværk.
Blot et "lille pedantisk pip". Broad Arrow er ikke en Professional; men til gengæld kronometercertificeret.

Svar
Hej lundovic,

og velkommen til!

Ovenstående indlæg beskriver jo meget godt de (store) muligheder når du "bare" ønsker et "Omega Speedmaster Pro."

De fleste vil nok være enige om at det "rigtige" Speedy i dag er model 3750.5000, som i design og mekanik opsamler Speedmasters historie.

Jeg tror ikke det fås for 20k nyt i dag, men som let/lidt brugt burde det kunne findes for 20k.

Nogle vil mene at uret skal have et 321-værk for at være rigtigt, men så kommer du ikke langt med 20k Icon_e_sad

Det samme gælder et "originalt Broad Arrow fra omkring 1960..

De sidstnævnte vil måske heller ikke leve helt op til kravet om at leve endnu 70-80 år!

Jeg ville gå efter et let brugt 3750.xxxx.....

Meget mere info om Speedy kan findes under Omega Link Centralen på dette forum!
"It's better to have a need-not, than to need a have-not" Icon_cool

IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings

Svar
Tusind tak for nogle dejlige svar. Det er helt sikkert 3750'eren jeg går efter. Jeg tror også at 321-værket bliver umuligt, så jeg må vel "tage til takke" med et 1861, som jeg har læst mig til, skulle være erstatningen. Er det muligt at finde sådan en sag til de sub 20k med boks, certifikat osv. og er der sider, jeg bør tjekke ud fremfor andre?
Svar
Her er et par bud:
# Forumets egen salgsside, vintageure.dk, hvor en række pålidelige danske forhandlere annoncerer, og hvor man kan fortsætte til de individuelle sider.
# Kaplans auktioner, hvor en Speedmaster kal. 321 kommer under hammeren d. 11. april.
Den svenske kronekurs udkompenserer auktionssalæret, således at beløbet man byder i svenske kroner, stort set bliver det man skal betale i danske kroner.
Bemærk om uret: OBS: utbytesboett. En "udbytningsbøtte" er en ny urkasse. Så må man afgøre om det går for voldsomt ud over autenticiteten. Der er iøvrigt den sjældne originale lænke på uret.
# Chrono24.com, der er en international markedsplads for brugte ure.
Det anbefales at vælge en forhandler indenfor EU, hvor der ingen afgifter er på at hjemtage uret. Hjemtages uret udenfor EU, pålægges diverse afgifter ca. 30%.

Svar
Tusind tak, Geodoc!

Mht. chrono24.com - er det i din optik en fornuftig side at handle fra? Kan man stole på det?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)