Første vintageur
Jeg står overfor at skulle købe mit første vintageur, hvorved budgettet er relativt beskedent.

Har fundet dette Omega Geneve på Lauritz, men er i tvivl om originaliteten af det, er der nogle behjælpelige Omega sagkyndige der gør sig nogle tanker om dette ur? Har i nogle generelle erfaringer med Lauritz.com ift. handel af ure.

Har vha. serienummeret fundet ud af den er fra ca. 1970, men kan umiddelbart ikke finde uret med dette udseende og værk på Omegas hjemmeside, det finder jeg lidt underligt.

På forhånd tak.
Andreas

İmage

İmage
Svar
Selv om referencen angivet på indersiden af kapslen er "166.070", skal du sommetider angive et nul mere efter punktummet ved søgning på Omegas database, altså "166.0070". Det giver følgende resultat:

http://www.omegawatches.com/planet-omega...?ref=14368

At uret her står som gold-plated behøver ikke at have nogen betydning, da databasen ikke er komplet. Der kan sagtens eksistere en 14 k udgave af det samme ur.
Serienummer-dateringen af værket til 1970 passer udmærket sammen med Omegas oplysninger. Cal. 565 er et fantastisk værk, som sidder i mange Omegaer fra den tid, og umiddelbart ser det ud til at være i god stand.

Jeg er lidt luren ved skiven. Den ser umiddelbart flot ud, men i første omgang undrede jeg mig over placeringen af teksten "T Swiss Made T" - normalt vil den stå under minutmarkeringerne. Lidt googlen efter referencenummeret resulterer dog i billeder af andre skiver, hvor teksten står på samme måde. Imidlertid undrer jeg mig over de to T´er i teksten, da det normalt angiver Tritium på både visere og indeks, og såvidt jeg kan se er der intet lumen på skiven...

Kassen ser godt ud, uden ridser eller grimme hak. Der er 14 k angivelse på indersiden af bagkapslen og lødighedsstempler på bagsiden af 2 af hornene. Det er ikke til at se om kronen er original eller ej, men efter min mening er det ikke særlig vigtigt.

Vedrørende handel hos Lauritz: Husk tillæg på 20% af hammerslag, 95 kr i såkaldt hammerslagsgebyr samt forsendelse. Og at holde hovedet koldt. Jeg har købt flere ure der, og det er såmænd okay - særlig hvis du er i nærheden af auktionsstedet, så du kan besigtige varen først. Jeg mener i øvrigt, at du har fuld fortrydelsesret efter købet.

Mvh
Bo
Svar
Jeg mener ikke der kan være tvivl om at det er en ægte Omega. I første omgang forvirrede det mig at det skulle være 14K guld fordi det ser ud til på billedet at være stål-bagkasse. Jeg tror dog at det er lyset der snyder da bag-kassen tydeligt indvendig er stemplet 585 14K. Kaliber 565 er et super godt urværk.
Mvh.
Per Nielsen
Svar
Velkommen på forum Icon_e_biggrin

Hvis du ikke har kunnet finde uret på Omega Vintagedatabase, skyldes det, at du har søgt på: 166.070.
Langt ned i vejledningen (rigtig godt skjult Icon_e_wink ), anbefales det, at sætte et 0 ind efter decimalpunktet, således: 166.0070
Det giver nedenstående resultet;

İmage

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Jeg må sige det er nogle yderst sagkyndige mennesker der sidder herinde og stor cadeau til jer tre for jeres tanker om uret.

Den står vurderet til 4500,- på Lauritz, lyder det helt galt? Eftersom standen må siges at være helt okay for et ur af den alder.

mvh
Andreas
Svar
Husk at lægge omkostningerne oven i dit bud, hammerslagsgebyr m.m. Måske skal du regne med at uret trænger til eftersyn. Den slidte krone kunne tyde på at det ikke er foretaget for nylig, den ville være skiftet af en ansvarlig urmager.

Hilsen
Per Nielsen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)