Daisy
Citat:Det er ikke mange kvaliteter du ser i Danmark Tio Malo, har du flytteplaner?
Jeg er ikke royalist men synes hun gør det meget godt. Jeg ser dog også mange andre kvaliteter ved det danske samfund.
Hr. Nielsen: Jeg opfatter sagen på den måde at hvis man er kritisk, insinuerer du ganske direkte at man burde skride.
Fantastisk ! Hurra for den chauvinistisk tradition.
Hvad med at samle alle kritiske individer bag pigtråd ? Så viste man hvor man haver dem.
Kosmisk kærlighed også til dig, Per.
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Hr Tio Malo
Er jeg kommet til at sige noget forkert?
Svar
Ja, tilsyneladende.
Men sådan er stemningen i dag.
Når Willy spørger "It is a nationalistic veiw point , and one that leads to persecution of minoritys all over the world .When will people learn ?", vil jeg - modvillig - sige at "Unfortunately they never do".
Synes at det lugter lidt af hurra-nationalisme krydret med voldsom højresving. Ikke helt som i 1930´ene, en anelse forandrede had & hets målgrupper, men ellers same-same god ol´ brun vare Icon_e_surprised
Svar
Hold da op, jeg har nærlæst Willy´s indlæg. Jeg kan ikke forstå min kommentar kunne forstås på denne måde og er forfærdelig ked af at det er tilfældet.
Venlig hilsen
Per
Svar
willy Skrev:I would not Waste 5 minutes of my life listening to that drivel. And the idea of someone having a position earned by birthright is something that belongs in the middle ages. Why people even take these people seriously is beyond me.
And i am sure they would not support or tolerate them, if it was not because of childhood indoctrination. The only comfort i find in them, is the fact that they will not survive this century.
To say that i have contempt for everything they stand for, is a gross understatement.

PS. Because Tio expresses a point of view that is different to your own. You think he should leave Denmark? This is point of view that civilized nations have fought wars over.
It is a nationalistic veiw point, and one that leads to persecution of minoritys all over the world.When will people learn?
I citatboksen har jeg tilladt mig, at ændre tegnsætningen således at den overholder reglen: "Tegnet sættes umiddelbart efter sidste bogstav. Dette gælder ALLE tegn"
- Hvorefter citatet: "When will people learn?" så glimrende kan finde anvendelse.

Efter adskillige års deltagelse på forum, er man efterhånden kommet til at kende folk nærmere.
F.eks. vil et tryk på knappen "Kongehuset" medføre eksplosiv argumentation fra forummets republikanere.
Heller ikke denne gang blev vi skuffede.

Nu er der intet som helst i vejen med willy's argumentation.
Den er skarp og stringent, og man må jo give ham ret i, at det er en anakronisme, at en bestemt familie arver indtægt, status, jordbesiddender etc. etc.
I det hele taget er statsformen konstitutionelt monarki en anakronisme.
Afskaffelsen af denne anakronisme ville kræve en grundlovsændring, der som bekendt ikke er den nemmeste sag af verden.

Den sidste grundlovsændring fandt sted i 1953, og det var kun med "hiv og sving", at det lykkedes.
Hovedtemaet var afskaffelsen af 2-kammersystemet, således at der ikke skulle være noget "over eller ved siden af Folketinget".
Denne egentlig indlysende ændring gik kun lige med nød og næppe igennem.
Til trods for at JA-stemmerne var i stort overtal, kunne JA-stemmerne kun lige netop mønstre 45,76% af de stemmeberettigede stemmer. - Den lovbefalede bundgrænse er 45%

At den nye grundlov overhovedet kunne samle det lovbefalede antal stemmer skyldtes, med overvejende sandsynlighed, at der var endnu et tema.
Det andet tema var ændringen til direkte arvefølge, og ikke som tidligere udelukkende mandlig arvefølge.
Man kan også trække det så brutalt op som: Afstemningen drejede sig om at undgå arveprins Knud på tronen - og det var altså mere end danskerne kunne kapere.

- I det hele taget er spørgsmålet, "When will people learn?" et rigtig godt spørgsmål - lad mig belyse med et par eksempler.
# For en lille halv snes år siden gennemførtes et forsøg i nogle nordjyske børneinstitutioner. Med forsøget ville man undersøge metoder til reduktion af børns og pædagogers sygefravær.
Metoden der skulle undersøges var: Øget håndhygiejne ved konsekvent håndvask.
Det for undersøgelsens iværksættere fantastisk overraskende og helt uventede resultat var, at børnenes sygefravær faldt med 25% og pædagogernes med 17%
Når man tager i betragtning, at Joseph Lister (1827-1912) i 1860'erne opfandt medicinens aseptiske metoder, må det konstateres at:
"Det er kun historieløse tågehorn, der kan foranstalte undersøgelser af, om forbedret hygiejne vil kunne medføre forbedret sundhedstilstand".
Dersom Joseph Lister lå og roterede i sin grav, må det konstateres meget forståeligt, for "When will people learn?"

# Når vi i DK skal indføre et IT-system, forkaster vi altid eksterne løsninger, "for systemet skal tilpasses de særlige danske forhold".
Det har vi så set med Amanda, Tinglysningssystemet, POL-sag, E-Patient journalen og sidst med Rejsekortet.
Sidste oven i købet på trods af, at man havde velfungerende systemer i Holland og Japan. Det sidstnævnte oven i købet også med betaling via smartphone. "When will people learn?"

# Når vi DK skal løse et infrastrukturelt trafikalt problem, sker det under hensyn til miljøet. Altså de der grønne omgivelser; men ikke miljøet mennesker skulle kunne trives i.
Knap 8 år efter at man havde lavet Thomas B. Triges motorgade gennembruddet i Odense, begyndte man at tale om, "at den vist ikke er helt go'", og nu er projektet nedlagt.
I København ønskede man at lave en motorgade, i form af "Søringen", og rev en masse huse ned for at give plads til en 6-sporet motorgade gennem København.
Man besindede sig imidlertid, og på de ryddede arealer ligger nu "Fredens Park".
Nu er det tilstrækkeligt mange år siden man har truffet en så sindssyg beslutning som en bymotorvej, så nu anlægges en gennem Silkeborg. "When will people learn?"

# Vi har godt 80 uanvendelige IC4 tog oprangeret. Det er overordentligt dumt; men højdespringeren i spinatbeddet der hedder: "IC4 & AnsaldoBreda" er alligevel den århusianske letbane.
I Århus har man bestemt sig for, at lade AnsaldoBreda levere letbanemateriellet. Dette til trods for Metro og IC4 erfaringerne.
Man forsvarer beslutningen med, at det slet ikke er den samme division hos AnsaldoBreda, der skal levere letbanen.
AnsaldoBreda's letbanedivision har leveret letbane/sporvogne til Oslo, hvor man har skåret igennem og besluttet: "Lad os komme af med det møg"
Til trods for at Oslo's 32 vogntog har 20 års restlevetid, skal de altså ud.
Vognene har 4 gange større vedligeholdelsesomkostninger end gennemsnittet i Europa, og bryder ustandseligt ned. - "When will people learn?"
...... og listen kunne blive uendelig lang.
Så lang, at man må stille sig spørgsmålet om lektielisten ikke er rigelig lang til, at der er mere nærliggende problemer at løse før spørgsmålet om vores statsform?

Til de historieløse, kan der om regentens nytårstale informeres:
Traditionen har rødder tilbage til 1880, hvor Christian IX nytårsdag holdt "Skåltale for fædrelandet" til det kongelige nytårstaffel.
Frederik VIII indførte den traditionelle afslutningsbøn, og det var i hans tid de store aviser begyndte at aftrykke nytårstalen.
Regentens nytårstale blev første gang radiotransmitteret 1. januar 1941, hvor Christian X's udtale af afslutningsbønnen tillagdes særlig stor betydning.
Den engelske dronning Elizabeth var i 1957 den første monark, der valgte TV-mediet til transmission. Den danske Kong Frederik IX fulgte trop året efter.
Til forskel fra alle andre statsoverhoveders (jule)/Nytårstale, er den danske den eneste, der sendes direkte. Alle andre er båndede.
I Norge må kong Håkon V tage til takke med 737.000 seere; mens den danske regent, med 2,2 mill. seere, taler til ca halvdelen af den danske befolkning.

Med andre ord - det der tales så kraftigt og nedladende om, er en tradition, som et stort flertal befinder sig godt med.
Ved argumentationen i debatten om republik eller kongedømme, kunne man måske henvise til regentens ord om ikke, "... at tale ned".

Ser vi nøjere på anakronismen: Det danske kongehus - vil det navnlig springe i øjnene, hvordan regenten repræsenterer nationen udenlands.
Lad os blot konstatere, at det behersker regenten til perfektion. Udlandet er fuldstændig vilde med dronningen, og lad dem for himlens skyld blive ved med det.
Så kan dansk erhvervsliv i ly af kongerøgelse og benovelse skrive nogle fede kontrakter på eksport af pumper, vindmøller, møbler og flæskesider.
Når jeg nævner den udenlandske reaktion, er det ikke udelukkende på grund af eventyret, kongerøgelse og titel, at udlandet er benovet/begejstret.
Det skyldes i høj grad personligheden bag alle disse kulisser.

Når jeg betragter republikanere og kulturradikale med vilde armsving om deres "projekter", får jeg ofte en visualisering, som følger:
På et torv står en mand med en balje vand. Han udbryder med høj og skinger stemme: "Hov, Halløj - kom her og se. Dette vand er overhovedet ikke i orden".
Så stimler alle vi andre sammen om hovedpersonen, og vi kan da godt se, at vandet ikke er helt klart; men dog anvendeligt til hånd- og bilvask eller vanding af haven.
Den kulturradikale fortsætter: "Ja! der kan i selv se. Det vand er ikke i orden. Nu skal det være helt anderledes".
Med en rask bevægelse smider han vandet væk, dukker sig ned -og fra en mudret pyt samler han noget skident vand op, og udbryder: "SÅ! nu er det helt anderledes".
Vi andre ser på hinanden Icon_e_surprised , og konstaterer, Ja nu er det godt nok anderledes.

Hvad angår international repræsentation af en nation eller et statsforbund, kunne man måske lade øjet hvile på nedenstående billede:

İmage
Billedet viser EU's afgående Præsident Herman Van Rompuy, der tager nogle kraftige førergreb på den afgående EU udenrigsminister Lady Ashton.

Om Van Rompuy kan siges, at hvor han end har repræsenteret EU, har det altid affødt nogle fesne fnis i baggrunden.
Ligeledes har han verdenrekord på Google pictures, forstået således, at blandt 1.000-vis af billeder, er der ikke et eneste overbevisende repræsentativt eller klædeligt.
Om Lady Ashton, har diplomater i Bruxelles udtalt: “Absent. And even when she’s present there is a sense of absence”.

Lad mig konstatere. Willy har ret i, at det kan blive meget anderledes.
I hans hårdtslående, energiske og ganske præcise argumentation søger jeg blot antydningen af, at anderledes er meget bedre.
I fortsættelse heraf, vil jeg gøre regentens ord til mine, og udtale: "Gud bevare Danmark":

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
@ Geodoc: Willys "When will people learn?" var nu ikke et generelt stillet spørgsmål, men smedet for bestemt brug i et bestemt sammenhæng.
Men ellers må jeg takke Torben / Geodoc af underholdende kavalkader fra tegnesætning til IC-4 tog, offentlige IT-systemer til håndhygiejne, bymotorveje til grundlov Icon_e_wink
Man skal også kunne dreje fokussen fra de betændte emner. Redaktøren skal have pondus og kunne sin retorik ! Icon_e_biggrin (Og det med bevist mellemrum mellem den sidste bogstav og udråbstegnet !)
Svar
@ Per Nielsen:
Citat:Hold da op, jeg har nærlæst Willy´s indlæg. Jeg kan ikke forstå min kommentar kunne forstås på denne måde og er forfærdelig ked af at det er tilfældet.
Venlig hilsen
Per
Helt i orden Per.
Svar
Torben very interesting reading . But what you left out is even more interesting . A quite well known professor from Oxford university once said . The best thing that could happen for the english people would be to abolish the monarchy . He went on to explain how the old boy network and honours list has created a moral corruption in society . You really have to be deaf and blind not to see that this corruption has followed royalty from the beginning of time . It is unavoidable when you give people a position based purely on birthright , and without the chance of democratic change . When i am told that they have no real power , i really have to laugh at the lack of knowledge some people have . This network exists in Denmark , where the people with real power gather around the monarchy just like they do in England .

A president elected by the people for the people is the only morally fair way . And we would not have to pay for the upkeep of his family - grand parents - cousins - nephews - childrens wives - dogs - cats - horses - rabbits - etc etc etc . And one home would be enough . Alone the money saved here would be enough to build the worlds biggest Disneyland , and attract about 1000% more tourists than our current welfare family . We would also save on pensions to the rabbits - dogs- cousins etc etc .

Believe it or not i am in no way political . And i have never voted in my life . I stopped believing fairy stories about politicians having real power many years ago . I would rather believe in a true free education and a end to the current corruption that means we live well , and the rest of mankind can beg for scraps from our table . For me it is not right in this day and age that anyone can have a position because of birthright .

We all know i think , that it is only a matter of time before they are gone for good . For me this cannot happen soon enough . As for the ridiculous contrived moral guidence they are supposed to give . Well sorry i would rather read Nelson Mandela or other people like him , who really have something of worth to give us . History will judge them in not a kind way . They have opposed nearly everything that makes our lives better , in their strivings to keep power and position . Women who support them today have forgotten their history lessons . They would not be able to vote if these people had retained political power .

Ask yourself . If an intelligent man landed on this planet from a far away galaxy . Do you think that without all the indoctrination and bullshit written about this family , he would except their right to be elevated above others by birthright alone ?

And the last great argument they use . Tradition . Well it used to be a tradition to cut the heads off criminals on national holidays . That says everything i have to say about that word .
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Man kan sagtens skrive en masse uden egentlig at sige noget,
At the end of the Day er det bare et koldt fact at ingen undersøgelse eller rapport
Beviser at vi på nogen måde har økonomisk gavn af kongehuset,
Men der er masse af dokumentation på at de koster os penge,
Ud fra alle de økonomiske fordele de har.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
willy Skrev:A quite well known professor from Oxford university once said . The best thing that could happen for the english people would be to abolish the monarchy . He went on to explain how the old boy network and honours list has created a moral corruption in society .

Selvom the "old boys network" måske findes i Danmark også, så er det SLET ikke så udtalt som i England - det er en stor fejl, at sætte lighedstegn mellem det engelske kongehus samt netværket omkring det i det engelske samfund og det danske !

Jeg hører til dem, der mener, at Danmark vil være fattigere på en lang række ting, hvis vi afskaffede kongehuset - det handler ikke om økonomi det hele, men også om selvforståelse, stolthed, tradition (i positiv forstand) og identitet !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)