Køb af Airking
Hej
Jeg er på jagt efter mit første Rolex.
Jeg har kig på Airking, da den både i størrelse og prismæssigt passer mig godt.
Nu har jeg læst mange historier om meget dyre service priser på ældre ure.
Kan nogen give et råd om hvor nyt det skal være for ikke at blive for dyr i service.
bh
Johansen
Svar
Det har noget med caliberen/Urværket at gøre, men jeg tror at ingen Rolexure fra 1985 og fremad går under vintage ure og dermed er dyre at give service.

Du skal også vide at det indtil videre kun er Klarlund, som tager godt 7.500 kr. for et service af en vintageur fra Rolex (undtaget Daytona).

De andre forhandlere tager omkring 4.500 - 5.000 kr.

Til næste år kan, især Klarlunds service pris, finde på at stige.
Svar
Hej Johansen

Velkommen til! Du skal tage med i betragtning, at når du køber dit ur, så vil prisen afhænge af, hvor lang tid siden der sidst er lavet service. Jeg skal ikke kunne sige, hvor stor denne variation kan være, men hvis der f.eks. medfølger servicebevis fra en autoriseret forhandler/servicecenter, som er nyere end nogle ganske få år, så vil den pris, du betaler også være lidt højere. Hvis uret tilsvarende aldrig skulle have fået service bør det klart afspejle sig i prisen. Tjek chrono24.dk for at få en lille smule idé om, hvad ure, som det du er på udkig efter, bliver sat til salg for. Bemærk, at jeg bevidst ikke skriver "sælges for", for det er jo altid en forhandling mellem køber og sælger.

/Bjørn.
Svar
Tak for de brugbare svar.

Svarene var lige det jeg søgte.
Jeg vil gå efter et der er nyere end 1990-95, så burde jeg være på den sikre side.

Og det er jo let at se at en del ure bliver sat til salg, hvor de ikke har været serviceret i mere end 10 år, uden at det umiddelbart afspejler sig i den udbudte pris.

Hvor meget skal forvente at prisen er lavere ved privatsalg end ved de forhandlere der også er aktive på diverse salgssites?

bh
Lars
Svar
Johansen Skrev:Hvor meget skal forvente at prisen er lavere ved privatsalg end ved de forhandlere der også er aktive på diverse salgssites?

Hej Lars. Det er jo et af disse berømte "gode spørgsmål". Jeg tror ikke, det kan besvares af os, der ikke selv handler. Men tænk på, at de private ure nok ofte netop købes af handlere, der så sælger dem videre, og handlerne skal både tjene og have råd til at give garanti.

Da der er dit førstegangskøb ville jeg nok anbefale at købe fra en af de "Good Guys", dvs forhandlere vi jævnligt omtaler - der er et par stykker til salg på vintageure.dk fra Thomas på chrono.dk. De er godt nok lidt ældre end det, du søger, men med 2 års forhandler reklamationsret er du på sin vis godt sikret.

Du er formodentlig klar over, at Air King blot er 34mm i diameter, hvilken efter nutidens standard er lidt lille.

/Bjørn.
Svar
Velkommen til
La´ dig ikke forskrække af alle de her historier om dyre eftersynspriser.
Der er en utal af dygtige uafhængige urmagere som kan servicere en Airking med urværk kal. 3000 (før ca. 2000) og den opdateret kal. 3130 (fra ca. 2000 og videre) for en rimelig pris (kr. 2.000 - 2.500). Disse værker er uendelig nemme at servicere af andre end Rolex AD´er.
Mit råd er undgå Klarlund (latterlige eftersynspriser for lidt ældre Rolex). Hvis du skal absolut bruge en AD, er f.eks. M.C.Mortensen i Herning top dollar og priserne er moderate.
Jeg ville få uret efterset - hvis nødvendigt - hos en god uafhængig urmager: Halse i Horsens eller Bo Mølbak i Kbh - og der er mere.
Og husk at du behøver ikke at møde F to F hos urmageren hvis du ikke bor i nabolaget: Både telefon og postvæsenet er opfundet for at lette vores vandren her i søgernes dal Icon_e_wink
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Igen mange tak.
@Bjørn, ja jeg er klar over at den er 34 mm, jeg har et meget smalt håndled, så det er et meget bevidst valg. Den ene Chrono har til salg ser meget nydelig ud, men måske lige gammel nok.

Hvad gør at man f.eks. ikke skulle købe denne:http://www.chrono24.dk/rolex/oyster-perpetual-air-king-blue-14010--id2972255.htm
Svar
Jeg vil gerne igen sige tak for hjælpen.

Jeg er nu blevet den lykkelige ejer af mit første Rolex, en Air King fra år 2000.

De bedste hilsner
Lars
Svar
Johansen Skrev:Jeg er nu blevet den lykkelige ejer af mit første Rolex, en Air King fra år 2000.

Og hvis du så lige læser tråden "I just had to get it" vil du vide, at billeder af din nyerhvervelse er yderrst velkomne! Især når det ikke er et af dem, vi ser så tit.

Og så velkommen i klubben af Rolex ejere!

/Bjørn
Svar
Jamen så skal vi da have et billede af det.
Den her sport kan man vist let blive bidt af Icon_e_biggrin
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)