Svar: 19
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle.
Jeg har bestemt mig for at jeg nu vil købe mit første "rigtige" ur og foreløbigt er jeg sporet ind på at det skal være et omega. Jeg har læst noget tid på jeres super lækre forum, og fået mange kloge ord, jeg er dog stadig mere eller mindre forvirret.
Jeg regner med at købe et brugt ur til 10-20.000,-
Det er ikke prisen i sig selv der er afgørende, det er mere vigtigt for mig at få det rigtige køb.
Helt primitivt, hvad er forskellen på seamaster, speedmaster og planet ocean?
Jeg har bestemt mig for (efter at have læst på dette forum) at det skal være et automatisk urværk med helisalt glas og jeg foretrækker sort urskive samt sort lynette, dog ikke et krav!
Men der er jo stadig tonsvis af forskellige udgaver at lede imellem.
Hvad bør jeg vælge, hvad bør jeg undgå?
Jeg har kig på et par forskellige, bland andet disse:
[url]"http://www.brugte-ure.dk/ure/beskriv.php?ureid=432&modelid=7">http://www.brugte-ure.dk/ure/beskriv.ph ... &modelid=7[/url]
[url]"http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle-ure/omega-speed-master-broad-arrow">http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle ... road-arrow[/url]
[url]"http://www.ct-watches.dk/ure-pa-lager/herreure/herreure-kr-10000-20000/product/1557-omega-speedmaster-35525900">http://www.ct-watches.dk/ure-pa-lager/h ... r-35525900[/url]
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
Citat:
Mysling Skrev:Hej alle.
Jeg har bestemt mig for at jeg nu vil købe mit første "rigtige" ur og foreløbigt er jeg sporet ind på at det skal være et omega. Jeg har læst noget tid på jeres super lækre forum, og fået mange kloge ord, jeg er dog stadig mere eller mindre forvirret.
Jeg regner med at købe et brugt ur til 10-20.000,-
Det er ikke prisen i sig selv der er afgørende, det er mere vigtigt for mig at få det rigtige køb.
Helt primitivt, hvad er forskellen på seamaster, speedmaster og planet ocean?
Jeg har bestemt mig for (efter at have læst på dette forum) at det skal være et automatisk urværk med helisalt glas og jeg foretrækker sort urskive samt sort lynette, dog ikke et krav!
Men der er jo stadig tonsvis af forskellige udgaver at lede imellem.
Hvad bør jeg vælge, hvad bør jeg undgå?
Jeg har kig på et par forskellige, bland andet disse:
[url]"http://www.brugte-ure.dk/ure/beskriv.php?ureid=432&modelid=7">http://www.brugte-ure.dk/ure/beskriv.ph ... &modelid=7[/url]
[url]"http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle-ure/omega-speed-master-broad-arrow">http://www.dreamwatch.dk/produkter/alle ... road-arrow[/url]
[url]"http://www.ct-watches.dk/ure-pa-lager/herreure/herreure-kr-10000-20000/product/1557-omega-speedmaster-35525900">http://www.ct-watches.dk/ure-pa-lager/h ... r-35525900[/url]
Citat:
I would recomend the Seamaster 300m , it is a beautiful looking watch that looks good as a dress or daily watch . It is robust , waterproof and easy to service . And you can get a perfect example with box & papers within your budget . The Speedy is also a great classic watch ,but not so robust as the Seamaster . And the true speedys are handwind not automatic . The Planet Ocean is only a good buy if you buy one of the newer models . The first models were a piece of junk in my opinion . The PO as not reached classic status yet , but the new models are very well made and very good value for money if you buy a used example . But i think they are a little out of your budget . The 42mm Seamaster 300m is in my opinion one of the best watches ever made . Good luck in your search
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Du har sådan set fået det eneste mulige svar fra Willy. Jeg er ganske enig, at kriterierne, der er opstillet eentydigt peger på en Seamaster 300.
Der findes ganske vist sortskivede automatiske Speedmasters med sort lynette, den såkaldte "Reduced"; men kun et forsvindende mindretal på dette forum ville anbefale en sådan.
Reduced modellen mangler fuldstændigt den egentlige Speedmasters autenticitet.
Uret er for det første på 39 mm (reduced) og det automatiske værk er en lagkagekronograf.
Det vil sige, at selve kronografenheden er lagt ovenpå et bestående urværk, og er altså ikke integreret i selve værket, som på en ægte Speedmaster.
Af samme årsag springer Willy rask til Seamaster 300, hvilket er i nøje overensstemmelse med dine kriterier.
Måske har du malet dig selv op i en krog, ved at skrive "Automatic".
Der findes en hel del (automatic) vintage Speedmasters med betydeligt mere sjæl end den nutidige "Reduced".
Dersom man søger i: History of the Omega Speedmaster, Chuck Maddox, og "listigt" søger efter ordet "automatic", vil man konstatere et væld af automatic Speedmasters.
I den nedenstående gennemgang, er jeg imidlertid sprunget over ca. 30 modeller, der er forskellige udgaver af "Reduced".

Speedmaster Mark III - ST 176.0002, kaliber 1040

Speedmaster 125 - ST 378.0801, kaliber 1041

Speedmaster Mark IV - ST 176.0009, kaliber 1040

Speedmaster Mark V - ST 376.0806, kaliber 1045 (uret kaldes, teutoner)

Speedmaster Automatic - ST 177.0320, kaliber 3600 (rattrapante)

Speedmaster Broad Arrow - ST 178.0022, kaliber 3303
Der hersker næppe tvivl på dette forum, at "en Speedmaster" er så tæt på originalen som muligt, dvs. manuel og ikke automatic.
Imidlertid findes der andre automatic Speedmasters, der er både automatic, og som har betydelig mere pondus end "Reduced".
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Tak for jeres utroligt gode svar, det sætter jeg virkelig stor pris på.
Det er SKØNT at have eksperter med på råd!
Jeg kan "desværre" bedst lide udseendet på Speedmaster frem for Seamaster og det skal bestemt ikke være en reduced model.
Hvis jeg går på kompromis med den sorte lynette, hvilket jeg sagtens kan, så kan jeg altså godt få en automatik speedmaster, ikke?
I øvrigt, kunne jeg sikkert også godt leve med et der ikke var automatik, det er jo kun dovenskab og jeg læser lidt mellem linjerne at dette måske er det bedst valg for at få autenciteten med.
Det giver måske også en bedre gensalgsværdi?
Geodoc, af de billeder du viser er kan jeg bedst lige designet på billede 2 og 6 (det sidste billede)
Hedder de design, inden for speedmaster noget særligt, eller skelnes der bare på ST nummer. Hvad er i øvrigt kaliber??
Jeg vidste faktisk ikke at speedmaster havde så mange forskellige grundlæggende designforskelle, men det viser så også at min viden og søgning endnu ikke er tilstrækkelig.
•
Mysling Skrev:Jeg kan "desværre" bedst lide udseendet på Speedmaster frem for Seamaster og det skal bestemt ikke være en reduced model.
Hvis jeg går på kompromis med den sorte lynette, hvilket jeg sagtens kan, så kan jeg altså godt få en automatik speedmaster, ikke?
Det er korrekt. Både Mark III, 125 og Mark IV, har indvendig (sort) lynette, der faktisk er malet på glassets inderside.
En yderligere del af kompromis'et er, at ingen af de viste har hesalit glas.
Mysling Skrev:I øvrigt, kunne jeg sikkert også godt leve med et der ikke var automatik, det er jo kun dovenskab og jeg læser lidt mellem linjerne at dette måske er det bedst valg for at få autenciteten med.
Det giver måske også en bedre gensalgsværdi?
En Speedmaster (moon watch) kan sædvanligvis anskaffes brugt, og videresælges for samme pris.
De mere specielle Speedmasters jeg har vist, er der indenfor de sidste 3 år blevet mere opmærksomhed på, så priserne er (ikke hoppende; men jævnt) stigende, hvorfor gensalg ikke er økonomisk udfordrende.
Mysling Skrev:Geodoc, af de billeder du viser er kan jeg bedst lige designet på billede 2 og 6 (det sidste billede)
Nummer 2 er en spedmaster 125, der er Omegas 125 år jubilæumsur, fremstillet i 2000 eksemplarer.
Det er et meget tungt ur, der føles klodset når man bærer det. Mit eksemplar er nummer 2 jeg har ejet, da urets ulemper blev "for meget".
Da jeg havde skilt mig af med det, savnede jeg det magtfulde ur med den store "appeal", og reinvesterede i det. Hvordan kan du læse om i: Speedmaster igen igen.
I linket: Kaplans urauktion, Klockkvaliten ses det solgt for hammerslag: 15.400 Skr + 20% gebyr= 18.480 Skr, der omsat i DKr = 14.900 Dkr.
Ur nr. 6 er et moderne ur, der af mange (incl. undertegnede) betragtes som Omegas smukkeste Speedmaster.
Uret har Safirglas og er udrustet med den smukke kaliber 3303. Kaliber er urværkets typebetegnelse.
Uret er dyrt(?); men kan med lidt snilde findes under 20K.
Mysling Skrev:Hedder de design, inden for speedmaster noget særligt, eller skelnes der bare på ST nummer. Hvad er i øvrigt kaliber??
Nogle af de afbillede design har navn, eller kælenavn, f.eks. er Speedmaster 125 og Mark IV modulopbyggede, da selve uret sidder i en cylinder, der kan tages ud af "armbåndet".
MarkV kaldes "teutoner", der dækker for dette specielle kasse design. Ellers skelnes hyppigst mellem urene på navn og reference nummer.
Mysling Skrev:Jeg vidste faktisk ikke at speedmaster havde så mange forskellige grundlæggende designforskelle, men det viser så også at min viden og søgning endnu ikke er tilstrækkelig.
he he - der er nok at gå i gang med
•
Hold nu k... jeg føler mig "dum"
Det er nærmest russisk for mig noget af det du skriver
For at gøre ondt værre, så var det faktisk billede 3 og 6 jeg kunne lide ikke 2 og 6 som jeg skrev.
Tælle kan jeg åbenbart heller ikke
Jeg glæder mig til at opbygge bare 10% af jeres viden på området, men der er et stykke vej endnu.
For lige at udnytte jer lidt yderligere (jeg håber I har lidt overbærenhed med mig endnu)
Kan der siges noget godt/skidt om de ure jeg linkede til i første post.
Jeg håber at kunne få et ur som jeg kan være heldig at bytte til noget andet i løbet af et par år uden at miste ALT for mange penge.
Det ender sikkert med jeg ikke vil undvære det og bliver bidt af dillen som jer andre og bare køber flere og flere, men lad mig nu bare leve i troen på det ikke sker, bare lidt endnu :
Bør jeg gå specifikt efter et Moon ur, eller skal noget helt andet.
På mit niveau er det jo udseendet der tæller mest, historien og teknikken kommer på henholdsvis 2. og 3. pladsen, ihvertfald endnu. Det ændrer sig jo sikkert i takt med interessen og viden øges.
Jeg kan jo iøvrigt se at et lign. ur kan købes nyt for 25.000,-
Er det så ikke voldsomt at give 20.000,- for en brugt, eller er det normalt at værditabet er så lille.
[url]"http://www.urvaerket.dk/omega-speedmaster-professional-first-man-on-moon-sort-stal-o42-m-p-334.html">http://www.urvaerket.dk/omega-speedmast ... p-334.html[/url]
Det kunne også være at en af jer læsere har uret jeg bare ikke kan undvære liggende i skuffen?
Det er jo nok billigere at købe privat end gennem forhandler.
•
Mysling Skrev:Hold nu k... jeg føler mig "dum"
Det er nærmest russisk for mig noget af det du skriver 
Av av det var en værre en - og på ingen måde tilsigtet - beklager.
Billede 3 er en Speedmaster Mark IV. Jeg henviser lige til "Speedmaster oraklet, den nu afdøde Chuck Maddox", der har skrevet: Omega Speedmasters Mark series of chronographs.
Artiklen er ikke på russisk; men hælder måske en kende mod arabisk. I hvert fald er den på ægte Chuck Maddox vis, tungt lastet med information.
Mysling Skrev:For lige at udnytte jer lidt yderligere (jeg håber I har lidt overbærenhed med mig endnu)
Kan der siges noget godt/skidt om de ure jeg linkede til i første post.
Masser af overbærenhed, og accept af at være blevet interesseret i "dillen", men uden nøjere erfaring og viden om detaljerne.
Jeg vil bede andre på forum om, at være Mysling behjælpelig med svar på, "Kan der siges noget godt/skidt om de ure jeg linkede til i første post.?"...
... med særligt henblik på at undgå, at jeg forfalder til russisk, eller evt. andre eksotiske tungemål.
•
Svar: 106
Tråde: 6
Hvis Geodoc skriver russisk vil mit eneste råd være, lær russisk!
Mvh jens
•
Svar: 1,427
Tråde: 84
Modtaget Likes: 4 i 4 svar
Givet Likes: 6
Hej Mysling - og velkommen til!
Helt kort så har du, som måske allerede nævnt, stillet dig i en lidt "dum" position
Forenklet er de fleste (bedste) "automatik" fra Omega model "Seamaster" og de (bedste) "manuelle" er model Speedmaster - og du "vil" have en automatik Speedmaster
Jeg ville, som Willy foreslår vælge en 300M Seamaster (automatik) (eks. 2254.50xx) - eller alternativt et "måneur" Speedmaster 3750.50xx (manuel).....de opfylder på hver deres vis de fleste af dine ønsker og burde også kunne fås indenfor dit budget (brugt)
PS! Hvis nogen undrer sig over at jeg anbefaler lige præsis to af de ure som jeg selv ejer - så er det helt tilsigtet
"It's better to have a need-not, than to need a have-not"
IMHO
John
Seiko MM300 + "Atlas"
Omega 2xSpeedmaster + 2xSeamaster
Looking for: Fundings
•
Geodog, Jens og John.
Hvor er det dog skønt at "møde" mennesker som jer der både kan og vil hjælpe!
Fantastisk stemning på dette forum, I Love it, ville Ole Henriksen nok have sagt
Geodog, jeg tror du misforstod. Det russiske er egentligt fint, jeg skal jo lære det, som Jens siger, og det er altså svært at lære russisk hvis læreren kun taler dansk.
Selvom læreren kan både russisk og dansk er det dog stadig et kompliceret sprog at lære!
I har fået mig overbevist om at jeg SELVFØLGELIG ikke skal have en automatisk, og jeg har vist også overbevist mig selv om at det skal være en speedmaster, sandsynligvis et måneur.
Og så er der vel egentlig kun tilbage at finde det rette ur til den rette pris.
Er det korrekt antaget at det er væsentligt for gensalgsværdien at der medfølger både kasse og certifikat.
Jeg kan egentlig godt lide "broad arrow" udgaverne, men her mister jeg vel igen lidt autencitet.
•
|