Svar: 5
Tråde: 2
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej
Jeg har besluttet mig for at købe et submariner. Jeg har ikke købt et dyrt ur før (har pt. et alpina arvet fra min farfar og et Fortis med ETA værk), så jeg søger lidt råd.
I første omgang kiggede jeg selvfølgelig på de nyere (Edmund Arnold har et 16610 fra midt 00'erne der passer til behov og pengepung) men jo mere jeg læser og ser på de ældre jo mere i tvivl bliver jeg.
Jeg har følgende krav til uret:
- det skal være et hverdags-ur og ikke ligge i en boks uden man tør bruge det
- jeg regner med at have det i mange år (da det er "lidt" en gave fra min kone)
Når jeg læser om de lidt ældre og ser billeder, fx her: <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=2&t=17874">viewtopic.php?f=2&t=17874</a><!-- l --> er jeg ikke i tvivl om, at jeg synes de ældre med mat skive er klart fedest! Men er de for dyre, hvis man skal have en model der ikke kræver service i Klarlund fra dag et? Samtidig synes jeg det ville være cool med et ur der ikke ligner alle de nye subs jeg ser rundt omkring. (jeg kan godt høre, hvad jeg er ved at tale mig varm på...  )
Min bekymring er mest, om jeg kan finde et jeg "tør bruge" dagligt når det har så mange år på bagen, og om det kan holde de næste mange år fremover.
Umiddelbart har jeg fx dette i kikkerten:
[url]"http://mywatch.dk/1626-rolex-submariner-16800-1981.html">http://mywatch.dk/1626-rolex-submariner-16800-1981.html[/url]
Hvad skal en ur-rookie være specielt opmærksom på?
Og er jeg helt galt afmarcheret?
Mit budget er 32-37k ca. Er det urealistisk?
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Hej.
Køb ved en forhandler, eksempelvis my watch eller andre herinde fra. Så får du også 2 års garanti på. Der er også kendte forhandlere i udlandet som er gode.
Uret kan du gå fint med til hverdag uden problemer. Det er bygget til det.
Hagen ved de gamle ure er at de er hundedyre at give service ved Klarlund. Ca 7.500 kr. nu på en sub som er over 30 år gammel. Ja, selv datejust, de gamle, er meget dyre med undtagelse af Oyster Quartz.
De andre AD tager ca 5.000 kr for samme service, men hos Klarlund er det som om servicepriserne stiger 10 - 20 % om året, så du kan nok regne ud når uret trænger til service efter 5 - 8 år, koster det uhyggeligt meget.
Men uret er nok også steget lidt i værdi siden hen, eller ikke tabt værdi i det mindste.
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
Hej Peder,
Det er jo mig, der startede den tråd, som du linker til - så jeg kan helt klart sætte mig ind i hvorfor du er ved at varme dig selv op til et ældre Rolex med mat skive
Det er jo smag og behag - men for mit vedkommende, er der en helt særlig fornemmelse ved at gå med et sådant ældre Rolex. Ikke for at forklejne de nye modeller (særligt den nye Sea Dweller 4000 er utroligt lækker), men jeg hæftede mig ved særligt ét udsagn som et andet medlem en gang kom med (tror det var Mads Gjødesen): Alle og enhver med pengepungen til det, kan gå ind i en Rolex AD og pege på et spritnyt Sub på hylden og få det med hjem - hvis du har et vintage Sub med mat skive og tritium på armen, så signalerer det ikke "kun", at du har pengepungen i orden, men også at du rent faktisk har interesse i ure !
Normalt skal du ikke være nervøs for at bruge vintage Rolex sportsmodeller som hverdagsur - de er bygget til at kunne holde til at blive brugt. Dog kan de være en smule dyrere at få serviceret, idet de ældste værker af dem måske er dyrere i reservedele. Men undgår man Klarlund og f.eks. lader uret servicere ved en god Rolex AD i provinsen som f.eks. M.C.Mortensen i Herning, så er det såmænd ikke dyrere end andre ure.
Men specielt en "neo-vintage" Sub 16800, som jeg f.eks. har, giver dig et par fordele, som et "ægte" vintage Rolex ikke har - nemlig et nyere værk og safirglas. Om man ser safirglas som en fordel er smag og behag, idet plexi klart er flottere, men til gengæld ridses meget nemt. Dog er plexi ikke dyrt at skifte + det kan let poleres.
Men jeg bruger både mit Sub 16800 og mit GMT Master 1675 som hverdagsure uden problemer - de er desuden begge trykprøvede og bestod med glans.
Det Sub 16800 du linker til ser fint ud og prisen er der ikke noget at sige til - desuden er MyWatch (Bjarne Vork) en "good guy", som du trygt kan handle hos. Der er dog i øjeblikket en del 16800 til salg rundt omkring, så du kan jo se dig lidt om - tror dog ikke, at du finder dem billigere, hvis det skal være med mat skive  Det budget, du nævner passer ganske fint, til hvad du søger.
Lige (endnu) et billede, til at skærpe din appetit !! Held og lykke med projektet !
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Tusind tak for de fine svar!
Jeg skal nok lige bruge lidt mere tid på research, men skal nok følge op i tråden, hvis det har interesse. Og hvis der er andre, der har input er de mere end velkomne
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Det er helt korrekt, at man blot kan gå ind til Klarlund, swipe guldkortet gennem maskinen og gå hjem med en Sub på armen og en fin pose med en tom Rolex-box i hånden. Og nogen kan sagtens synes, at man så slet ingen interesse har for ure; det er jeg ikke enig i. Du skal nok gøre op med dig selv, om det skal være "nyere", og du kan så finde masser af f.eks. 16610 med 10-15 år på bagen. Hvis det er med i dine overvejelser, så kan du måske blive inspireret af min historie, som kommer frem, hvis du klikker videre på mit signaturbillede.
/Bjørn
•
Svar: 4,455
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,348
bjorn_e58 Skrev:Og nogen kan sagtens synes, at man så slet ingen interesse har for ure; det er jeg ikke enig i.
/Bjørn
Det var ikke for at skyde på nogen, eller nogens interesse eller glæde for nye Rolex eller nye ure i det hele taget - det var mere et forsøg på at beskrive, hvad der giver mening for mig, når jeg foretrækker vintage eller neo-vintage
Jeg ville også sagtens kunne blive fristet til at købe nyt - f.eks. den nye Sea Dweller 116600, synes jeg er overmåde flot og kunne godt finde vej til mit håndled en dag
Smag og behag, samt interesser kan som bekendt ikke diskuteres - og den ene er ligeså god som den andens
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg Skrev:Og nogen kan sagtens synes, at man så slet ingen interesse har for ure; det er jeg ikke enig i./Bjørn
pbr Skrev:Det var ikke for at skyde på nogen, eller nogens interesse eller glæde for nye Rolex eller nye ure i det hele taget
Nej, nej, Peter, det var jeg udmærket klar over, og jeg følte mig bestemt heller ikke ramt. Jeg ville netop også bare udtrykke, at der er et meget bredt spektrum af urinteresse.
/Bjørn.
•
Svar: 4,199
Tråde: 300
Modtaget Likes: 603 i 381 svar
Givet Likes: 562
I prefere the older Rolex models , because i think they are more Tool than todays highly polished models . But having said that , i think the new models have been improved in nearly everyway compaired to the old models . Not that it matters so much because any Rolex is a bloody
good watch . Just always buy the one you like
Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
•
Jeg ville blot opdatere tråden her. Handlede med Thomas fra Chrono i forgårs og er nu den glade ejer af følgende eksemplar.
[url]"http://imgur.com/a/JNbc3">http://imgur.com/a/JNbc3[/url]
Tak for input igen!
Peter
•
Svar: 922
Tråde: 114
Modtaget Likes: 1,729 i 500 svar
Givet Likes: 1,689
pederlol Skrev:Jeg ville blot opdatere tråden her. Handlede med Thomas fra Chrono i forgårs og er nu den glade ejer af følgende eksemplar.
[url]"http://imgur.com/a/JNbc3">http://imgur.com/a/JNbc3[/url]
Tak for input igen!
Peter
STORT TILLYKKE!
Det er godt nok bare ekstremt lækkert!!! Og godt sted du har købt uret. Thomas er helt kanon!
--
"Bare ét ur til, så er samlingen komplet!"
•
|