Audemars Piguet ur arvet
Hej urentusiaster,

Jeg har, efter min mor, arvet en del smykker. Iblandt disse, er et ur af mærket Audemars Piguet, model Royal Oak Quartz, #118 (se billede). [attachment=0]<!-- ia0 -->Screen Shot 2014-05-11 at 11.17.29 AM.png<!-- ia0 -->[/attachment]

Har i nogen idé om hvad et sådant ur er værd? På forhånd tak for svar!
Svar
Tag evt på kig på chrono24.dk. Giver dig et godt indblik i markedspriserne

Ur: Rolex submariner "no date", ref. 114060
Mikkel

Rolex Submariner ref. 114060
Svar
Hvis uret går vil jeg sige ikke under 25.000 kr, men ønskes et hurtig salg måske 18.000 - 20.000 kr.
Men det er et ur som kan være svært at afsætte. Det er ellers et meget meget fint urmærke.
Svar
Er enig med Stenstrup om størrelsesordenen. - En søgning på Chrono24, med filtrene: Filter: Urtype: Armbåndsur, Mærke: Audemars Piguet, Køn: Dameur, Værk: Kvarts
fortæller, at urene søges afsat i området 18-22.000 kr.

İmage
Imidlertid giver de skarpe billeder på Chrono24 anledning til at rejse tvivl om urets ægthed.
Jeg mangler den "vaflede" og profilerede urskive, der er AP's varemærke
Minutindex er anbragt udenfor timeindex (som et railway track)
Guldlynetten ser ikke ud til at være plansleben.
For begge de afbillede ure gælder, at skruekærven selvfølgelig skal være orienteret langs med glasranden.

Lad os få nogle AP-kyndige på banen, for at af/bekræfte min (ubehagelige) mistanke.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Mange tak for jeres svar!

Mht. ægtheden, skulle det undre mig MEGET hvis det var en kopi (af flere årsager). Kan tilføje at uret minimum er 20 år gammelt. Jeg afventer svar fra Bruun-Rasmussen vedr. vurdering. Er der i mellemtiden nogle af jer der kender en god, neutral guldsmed i Aarhus? Har flere ting der skal vurderes.
Svar
En kopi holder normalt ikke 20 år, men det er selvfølgelig vigtigt at uret er ægte inden vurdering. Har du boks og/eller papirer på det ?

Jeg kender Sct Mathias ure og guld i Bruuns Galleri i Århus. De er gode.

Men mht dit AP er de nok ikke på hjemmebane overhovedet. Den eneste officele forhandler jeg kender til er Klarlund, men Brun rasmussen i Århus må vide om det er ægte når de har det i hånden. Måske også nogle herinde fra, men der kræves nok flere billeder.
Svar
moel Skrev:.... Mht. ægtheden, skulle det undre mig MEGET hvis det var en kopi (af flere årsager).
... den holdning ser det ud til, at der er mere hold i end ved første øjekast.
Når jeg fik en mistanken, var det på grund af skivens udformning, som jeg ikke tidligere har set. En nøjere granskning, har nu bragt et tilsvarende ur for dagen:
Chrono24 - søgning, hvor skiven er magen til.

Hvad angår en neutral guldsmed i Århus, har jeg kun hørt om gode referencer om Hingelberg på Store Torv.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Uret ser ægte nok ud:) er det omkring 25 mm uden stillekrone? Det er produceret i 80'erne og der findes udgaver uden "vafle" mønstret både i herre og damemodeller. Dengang hed størrelsen for dressy AP RO 25 mm dame og 33 mm på herresiden. 29 mm i dame og 36 mm i herre på automatik siden, og som de "vulgære" size-vice;), men urene er jo vokset siden dengang. Et besøg (eller flere?) hos urmager/guldsmed, der burde finde andet geschäf, har fuldstændig ødelagt urets fremtoning. lynetten er overpoleret. Ujævnt dertil, som der skamløst er poleret væk af håndværk i 18 k. En fake ville trods alt være "ensartet" mangelfuld i finish, og polering af en fake til denne fremtoning ville øjeblikkelig afsløre et knapt så ædelt metal, så snart et par mikroner af forgyldning var slebet væk. ved sidste batteriskift (sandsynligvis samme klamphugger, som har ødelagt lynetten) er skruerne bare smidt vilkårligt på plads igen, og kærvene vender forkert. Det i sig selv naturligvis sigende for niveauet af sidste service, som i mine øjne er en sørgelig bjørnetjeneste. Jeg ville kræve erstatning om muligt. værdien for uret ligger på omkring 6000 til 8000 kroner i pågældende stand uden tilbehør. Er lænken forsat stram 8000 til 10000
kroner på Ebay.
Svar
Badum tji! Makita barberer skånselsløst 19k af prisen og lægger an til erstatningskrav. Fortsat god søndag Icon_e_wink
Svar
Stinger så må du hellere ile ind på Lauritz og købe konen julegaven, der har igen og igen har matiné kørsel på et væsentligt nyere AP RO i 30 mm, mod som jeg forventer at ovennævnte er 25 mm (som selv på et kvindehåndled) er meget klejnt efter dagens standard. Dertil er det ligeledes i væsentligt bedre stand og kommer med originalboks. Uret har været forsøgt solgt med et startbud på 14k, men efter et par måneders forsøg, er der så stadigvæk ingen som har været enige i udgangsprisen. Jeg har selvfølgelig selv allerede været om mig og købt konen et AP RO, i øvrigt magen til det som tråden omhandler med "glat" skive og 25mm, hammerslag på Ebay.com på omkring 400$ og havde det hjemme for 3200 kr, men der var også en del stræk i lænken og batteriskift påkrævet. Hvad folk sætter ting til salg for er ikke nødvendigvis udtryk for hvad de sælges for. Hammerslag på diverse auktionshuse giver nok et lidt mere brugbart billede af det reelle prisniveau. Tror stadigvæk at min vurdering fra (worst case scenario) 6000kr op til i bedste fald 10-11k beroende på at der ikke er nævneværdigt stræk i lænken, er mere realistisk end ikke under 25000 for pågældende model.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)