Svar: 2
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Jeg har for nogle få måneder siden købt et Rolex Oyster Royal Precision årgang 1970 hos Juveler Edmund Arnold, fuld serviceret for få år siden, for 12.500 kr.
Der er 1 års garanti på værket fra forhandlerens side.
Jeg er rigtigt godt tilfreds med uret, bortset fra at det vinder knap 15 sekunder i døgnet. Jeg har skrevet til Edmund Arnold om dette, og første svar var, at jeg lige skulle se tiden an, om det ville stabilisere sig efter en måneds brug eller så. Ellers kunne det være, at de kunne justere lidt på det.
Da problemet fortsatte, var svaret i anden omgang, at dette var 'inden for det acceptable'. Jeg spurgte, 'ifølge hvem', men har ikke fået noget svar.
Jeg vil selvfølgelig gerne have, at de kigger på det og evt. justerer det. Men spørgsmålet er, om det er uacceptabelt, og om jeg skal gøre mere ud af det.
Det er mit først vintage ur, så jeg ved ikke, hvad der er kutyme/sædvane. Måske kan mere erfarne give svar?
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Velkommen til.
Du skal vente to - tre uger og se hvordan uret går.
15 sek. / døgnet for en vintage er her accetabelt.
Nu har jeg en fast urmager som åbner bagkassen og skruer gangen op eller ned efter behovet hvis jeg har den slags prob´s. Hele operation tager under to minutter og nogen gang betaler jeg, nogen gang giver jeg en 50´er til kaffekassen.
Medmindre du bor i Kbh koster sendelse af uret til Edmund Arnold mere

I øvrigt forretningen tilhører bestemt til "good guys kategori".
Accepter at dit ur er 44 år gammel og nyd det (og få gangen justeret på eget hånd, hvis det går på dig).
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 2,374
Tråde: 130
Modtaget Likes: 940 i 473 svar
Givet Likes: 857
Hvordan var gangen på sådan et ur, da det var nyt?
Kan man forvente samme gang som nyt, da det næsten lige har fået service?
Jeg ville bede forhandleren om at regulere urets gang, hvis det er muligt.
/
Kristen
•
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Hvis afvigelsen er den samme (altså de 15s) hvert døgn, så går det helt præcist så meget for hurtigt. Det er et godt tegn, for så ER det præcist, og det skulle sagtens kunne justeres til at være præcist nogle få sekunder for hurtigt, og som Tio Malo skriver, så er det en ganske simpel justering.
Men hvis afvigelsen varierer fra døgn til døgn, så er der nok ikke meget at gøre, og så må det accepteres. Uret er trods alt over 40 år gammelt.
/Bjørn.
•
Svar: 106
Tråde: 6
Jeg husker godt uret, da det var til salg. Smuk affære.
Jeg ville nok kigge mere på, hvordan uret ellers går. Hvordan er gangreserven? Vinder det konsekvent ved ensarted brug de 15 sek i døgnet?
Er det ikke et manuelt optræk? Prøver du at trække det op på samme tidspunkt hver dag, lægge det på samme måde hver nat osv?
Hvis det bare er et spørgsmål om en mindre regulering kan jeg ikke forstå, at nogen skulle stritte imod, når der er garanti på uret. Spørgsmål er også, hvor meget du vil have det pillet ved, hvis det ellers går fint?
mvh Jens
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Hvis jeg ikke tager fejl, er uret ikke COSC certificeret og - igen - hvis jeg husker rigtigt, må den gå fra eller til 15 sek. / døgnet.
Jeg forstår både dig men absolut også forretningen E. Arnold. Har de en urmager siddende i bagværelset eller får de lavet deres reps og justeringer ude i byen ?
Hvis der sidder en sagkyndigt og kan dreje gangen lidt ned og hvis du bor i Kbh, er der nok ingen problem, ville jeg tro. Bor du i provinsen, kommer du at hænge på 2 x pakkeporto og det er ca. det samme, du kan få en hvilken som helst urmager for at justere gangen for...
Forretningerne er lidt tilbageholdende med finjusteringer af vintageure pga. at ofte er den slags sager "skruer uden ende...". Nogen gang bliver kunden ved og ved indtil den helt urimmelige og derfor er der generelt meget lidt servicevilje med den her slags finjusteringer som præcist fortolket ikke er noget sælgeren er forpligtet til.
Men jeg er ikke en urmager - kun en fhv. urpusher som har sine erfaringer fra bag disken.
Måske en urmager (Olof her på sitet f. eks.) kunde sige et - par kloge ord om sagen ?
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !

)
•
Svar: 2
Tråde: 1
Mange tak for gode svar. Jeg indleverer det til sælger og beder om at få det justeret. Så får vi se ...
•
Svar: 1,295
Tråde: 46
Modtaget Likes: 437 i 147 svar
Givet Likes: 185
Det er fint at det trods alt vinder tid. Går det stabilt ville jeg gerne have det ned på + 7 til + 10 sekunder i døgnet, men da det er meget gammelt, ville jeg være bange for, hvis det blev reguleret for meget i nedadgående retning, at det på et par år ville tabe tid. Især når det er så gammelt.
•