Rolex 5513 - input haster :-)
Rolex Submariner 5513 med mat skive (det går jeg ud fra, at den har til den pris !!) er ikke længere nemme at finde til 35 K ! Prisen for et sådant, uden papirer ligger i dag nærmere mod de 37-40 K, stadig uden papirer.

Om merprisen for papirerne, som i dette tilfælde er uden serienummer, er 11 K værd kommer jo så lidt an på, hvor attraktivt uret er for dig - da uret er fra dit fødselsår.

Er sælger én, som er kendt herinde eller som i øvrigt er troværdig, behøver papirerne ikke at være utroværdige blot fordi de ikke nævner serienummeret på uret - det er sket en gang imellem, at en sælger (også en Rolex AD) i skyndingen ikke skriver det på - og nogle gange er det også set, at en sælger giver et forkert certifikat med ! Og jeg tror gerne, at John (Tio Malo) har ret i, at man på den tid ikke hang sig så meget i, om der stod serienummer eller blot modelnummer på certifikatet !

Husk på, at de fleste, som i 60-70´erne købte et sådant ur, var folk som ville have et lækkert ur for at bruge det - ikke fordi de var samlere eller urtosser som os. Så ofte hang man sig ikke i detaljer som disse.

Men selvfølgelig er papirerne på dette ur ikke så "troværdige" i eftertidens øjne, som hvis de havde indeholdt urets serienummer. Men de behøver altså ikke at være utroværdige af den grund !!

Hvilket så igen gør, at vi kan vende tilbage til prisen ........... JEG personligt, synes at uret er dyrt - også med disse papirer. Personligt ville jeg ikke mene, at uret er mere end 40-45 K værd !!

Men uret er jo så heller ikke fra mit fødeår !! Icon_e_wink Hvis jeg skulle købe drømmeuret fra mit fødeår, så ville jeg nok godt kunne finde på at give 5 K ekstra for uret, blot af denne grund (hvis sælger stod fast på prisen - hvilket han nok vil gøre, hvis du har begået den taktiske brøler og fortælle ham, at det er fra dit fødeår !! Icon_e_wink ) Husk, at den RIGTIGE pris er den pris som en køber er villig til at give !!

Til gengæld må du jo nok acceptere, at den ekstra pris, du er villig til at betale for et ur fra dit fødeår, kan du ikke regne med at få tilbage ved videresalg - det er jo subjektivt liebhaveri !! Medmindre du finder en køber, der er født samme år som dig ! Icon_e_wink

Så den eneste måde, du kan finde ud af, om prisen er rigtig, er ved at afgøre med dig selv, om du vil give de 51 K for et Sub fra dit fødeår .......... hvor meget det er værd for dig i ekstra pris, er der kun dig, som kan vurdere.

Objektivt set, er uret nok prissat en 5-6 K for højt - men en prisvariation på +/- 5 K, kan sagtens forsvares alt efter i hvor flot stand uret er. Du har ikke nævnt noget om urets stand. Om uret ser overpoleret ud ? Er kassens kanter skarpe og pæne, eller er de slebet runde ? Er der stadig godt med metal tilbage i kassen eller har den været poleret for mange gange ? Er hornene og kronebeskytterne poleret skæve eller så de ikke er lige tykke (hvilket ofte sker, hvis poleringen ikke er sket hos et Rolex serviceværksted) ? Er skiven og viserne patineret ens ? Er kassen ridset og med hakker ? Er lænken i god stand og passer den til dig i længde eller skal du ud at købe ekstra led (3-500 kr. stykket) ? Har uret været serviceret og i givet fald hvor længe siden ? (et service koster mellem 2-4 K + reservedele, hvis du får det gjort alle andre steder end Klarlund !)

Prøv at overveje alle disse ting - og slut så af med, om du (alt efter resultatet) er villig til at give de 4-6 K ekstra for at kunne spænde et Sub fra dit fødeår om armen !!

Held og lykke med beslutningsprocessen - jeg er spændt på at høre hvad du beslutter dig til og også rigtig spændt på i givet fald at se billeder af uret !! Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
de der gamle ej fortrykte certificater er til at skaffe åbne, kender en der har en lille portion af dem.. Så det vil jeg personligt ikke betale extra for, du kan aldrig vide om det cert. er udfyldt for 1 eller 38 år siden..Det på billedet syntes jeg ser noget frisktrykt ud (penneskriften), og har intet forhandler stempel, ligesom det ser ud som om, at det cert. kun har været foldet sammen en gang på 38 år?.....

Prøv evt at kontakte oprindelige AD sælger og hør om, de har historie på uret, det kræver så lige at du får fat i urets se.nr.

[url]"http://www.mappinandwebb.com/">http://www.mappinandwebb.com/[/url]

Mikael
Svar
Mikael L. Skrev:de der gamle ej fortrykte certificater er til at skaffe åbne, kender en der har en lille portion af dem.. Så det vil jeg personligt ikke betale extra for, du kan aldrig vide om det cert. er udfyldt for 1 eller 38 år siden..Det på billedet syntes jeg ser noget frisktrykt ud (penneskriften), og har intet forhandler stempel...

Prøv evt at kontakte oprindelige AD sælger og hør om, de har historie på uret, det kræver så lige at du får fat i urets se.nr.

[url]"http://www.mappinandwebb.com/">http://www.mappinandwebb.com/[/url]

Mikael

Mikael kan måske have en pointe her !!
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Citat:Så det vil jeg personligt ikke betale extra for, du kan aldrig vide om det cert. er udfyldt for 1 eller 38 år siden..Det på billedet syntes jeg ser noget frisktrykt ud (penneskriften), og har intet forhandler stempel...
Præcist, Mikael ! Det synes jeg også. Hele papiret ser - IMHO - alt for frisk og pæn ud. Kuglepenneskrift burde splætte en anelse ud i små 40 år, hjørnene på certifikatet burde være bare en anelse nussede usw. Manglende stempel... jo, men der var mange AD´er som gad ikke at hente stemplen fra kontoret i bagværelset fordi som Peter skrev, var der ingen i 1976 som lagte nogen seriøst vægt på sådant et stykke papir.
Jeg vil garantere at du kan finde en 1976 udgave med en lille smule tålmodighed for bedre pris og med mere troværdige papirer Icon_e_wink
Fra anden side - har du lige solgt din firma eller noget lignende og scoret et et pænt beløb, kan den her slags snak om prisforskelle i 10K klasse lyde perfid.

Held og lykke !
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Mange tak for svarende Icon_e_smile. Det er en god pointe Mikael! Det burde nok se mere "nusset" ud eller krøllet. Så det kan jeg godt have en mistanke om, hvis man ligefrem kan have en bunke i skuffen og selv kan udfylde. Så jeg tror konklusionen er, at jeg venter. Der må dukke noget op, hvor serienummer, stempel mm. er i orden!! Og nej, jeg er ikke millionær, så 10K er ikke ligegyldigt for mig Icon_e_smile . Pbr du spurgte til urets stand, og den er rigtig fin. Kasse max. poleret en enkelt gang, skive fin. Uret kommer nyserviceret med 1 års garanti. Se billede:

İmage
Svar
Det tror jeg er en rigtig god idé..For de penge som dit budget lægger op til, så skal man være sikker i sin sag og bruge tid, meget tid på at finde det ur, som opfylder ens krav...mange vintage-dealere ude i verden filer gerne lidt på deres beskrivelse af uret for at score extra 10k. (også på cert.)..

Har du overvejet at udvide din søgning til en 1680-er også?....En red 1680-er, vil måske være noget dyrere, men den kommer så også til at betale din lejlighed i Spanien når du går på pension...

et ex: købte alm 1680-er årgang 79 for 7k i 95, solgt for 24k i ca. 2001 gennem John A (aka Tio Malo, en meget ærlig mand)

Mikael
Svar
Hej Mikael,

Jeps. Det har jeg skam tænkt over. Det kunne godt være en mulighed med en hvid 1680'er med papirer. Men jeg kan bedst lide det klassiske look, som 5513'eren har Icon_e_smile . Den røde 1680'er med papirer har vidst allerede sprængt mit budget Icon_e_wink
Svar
Man kunne jo også gå efter en ganske almindelig 1680´er uden rød skrift .............. så er prisen lidt mere håndtérlig ! Icon_e_wink

Mht. til standen på den 5513, du viser så ser den rigtig pæn ud - flot skive med regelmæssigt og lækkert patineret skive og visere.

Nu ved jeg ikke, om det er billedet, der snyder, men den "nederste" kronebeskytter ser ud til at være noget smallere end den anden - et tegn på ujævn polering !!

Kassen ser dog pæn og nogenlunde skarp ud.
/Peter

Svar
Hvis manden var uærlig eller papiret var nyt , mon så ikke de havde skrevet serienr ? og måske enda hakket et udtværet stempel på ?
Svar
michael.b Skrev:Hvis manden var uærlig eller papiret var nyt , mon så ikke de havde skrevet serienr ? og måske enda hakket et udtværet stempel på ?

Jo, det kan der selvfølgelig være noget om! Jeg er efterhånden forvirret Icon_smil. Måske skulle jeg skrive/ringe til certifikatudsteder, som der er en der foreslår. Men hvad vil de kunne sige om et næsten 40 år gammelt ur?

Og til evt. Rolexhandlere her på sitet: hvordan vil I stille jer overfor sådanne papirer, hvis en sælger kom for at handle med jer. Vil det gå som komplet?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)