Svar: 5
Tråde: 1
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej alle
Dette er mit første indlæg her
Jeg har erhvervet mig et Omega Geneve som jeg er kommet lidt i tvivl om ægtheden af. På indersiden af bagkapslen findes nummeret 1360102 som ved søgning på Omegas database fortæller, at uret er fra 1974 og har et caliber 1030 værk. Værket er ganske rigtigt også et 1030, men nummeret her er 35831526 som ifølge de lister jeg har set på nettet viser, at det er fra 1972. Allerede her er der noget der ikke helt hænger sammen. Desuden er skiven søvfarvet, hvilket passer meget godt, men den har arabertal hele vejen rundt hvilket jeg ikke har set før og viserne er tilsyneladende ikke selvlysende, eller har spor efter det, hvilket det også skulle have jf. beskrivelsen i Omega-databasen.
Bagkapslen er iøvrigt skruet i mens det i databasen oplyst som tryk-ind, men det tillægger jeg ikke stor værdi da serienummeret jo netop står på kapslens inderside! Der mangler også et indgraveret Omega-mærke på bagsiden af kapslen, men det tillægger jeg af samme årsag heller ikke stor værdi.
Er der mon nogle af jer eksperter der kan give et hint om urets ægthed? Kan der godt sidde et 2 år ældre værk i et Omegaur - altså en slags hykdevarer, der har ligget på lager?
Bedste hilsner
DOXA
•
Svar: 4,456
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,350
Hej Doxa
Velkommen til forum - dejligt at få nye medlemmer, der interesserer sig i Omega vintage !!
Jeg er bange for, at hvis folk herinde skal have en chance for at bedømme urets uægthed udover de uoverensstemmelser mellem ref.nr. og værk m.v. som du allerede selv påpeger, så er det nødvendigt med gode og skarpe billeder - både af skive, kasse, bagkasse både indvendigt og udvendigt samt af værket.
Du kan finde en vejledning til at lægge billeder op her: http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=17073
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 1,772
Tråde: 299
Modtaget Likes: 51 i 38 svar
Givet Likes: 27
Hej!
Jeg har haft nogle stykker af dem igennem tiderne og mit arkiv siger følgende:
1973 136.0102 35792033
1973 136.0102 35838208
1974 136.0102 38606789
1975 136.0102 39082522
1978 136.0102 41203006
Jeg har haft of set både med tal og index, hvide, guld og sølvfarvede skiver på skiven og mine har være med skruebagkasse.
Så jeg tror ikke der er noget galt med din.
Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
•
Hej Peter og Thomas.
Mange tak for jeres både positive og konstruktive svar. Jeg har egentlig en grundlæggende fornemmelse af at uret ikke er fake. Den fornemmelse har I bekræftet
Uret i øvrigt går fint hvis man fokuserer på sekundviseren - det er bare sådan, at minutviseren ikke helt følger med  Den taber ca. et minut i timen i forhold til sekundviseren, der altså går fint og måske endda vinder lidt..Nå det må jeg tale med en urmager om.
Jeg er, som I nok allerede har afkodet, ikke erfaren med ure, men jeg har fattet interesse for alvor det seneste års tid. I mange år har jeg blot syntes at ure var "meget fede". Nu har jeg ca. 20 ure. Kun 2 af dem er Omega, det andet er en dejlig Seamaster 30 fra 1962, men jeg kan mærke at Omega er ved at krybe opunderhuden på mig
Nå, endnu engang mange tak for jeres gode og konstruktive kommentare.
Bedste hilsner
Søren
•
Svar: 4,456
Tråde: 283
Modtaget Likes: 3,254 i 1,131 svar
Givet Likes: 2,350
Som sagt velkommen hertil og tillykke med din forholdsvis nyfundne interesse for ure og for Omega i særdeleshed - du vil kunne finde enorme mængder af læsestof og viden i den sticky-post øverst i Omega underforummet, der hedder "Omega Linkcentralen" !
Linkcentralen bliver holdt ajour og opdateret af Geodoc, der samtidig er redaktør og med-moderator herinde.
Dér skulle være læsestof nok til at holde enhver fænget i meget lang tid !!
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 3,915
Tråde: 143
Modtaget Likes: 174 i 126 svar
Givet Likes: 25
Citat:Uret i øvrigt går fint hvis man fokuserer på sekundviseren - det er bare sådan, at minutviseren ikke helt følger med Den taber ca. et minut i timen i forhold til sekundviseren, der altså går fint og måske endda vinder lidt..Nå det må jeg tale med en urmager om.
Ehh... alle urets visere er synkroniserede  Og hvis de begynder at røre sig individuelt, har vi nok med en paranormal fenomen at gøre... Poltergeist ?
Vh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  )
•
Svar: 2,424
Tråde: 158
Modtaget Likes: 161 i 80 svar
Givet Likes: 28
Tio Malo Skrev:Citat:Uret i øvrigt går fint hvis man fokuserer på sekundviseren - det er bare sådan, at minutviseren ikke helt følger med Den taber ca. et minut i timen i forhold til sekundviseren, der altså går fint og måske endda vinder lidt
..Nå det må jeg tale med en urmager om.
Ehh... alle urets visere er synkroniserede Og hvis de begynder at røre sig individuelt, har vi nok med en paranormal fenomen at gøre... Poltergeist ?
Vh. John 
Ja den er "vist ikke helt go"

Figuren viser princippet i et mekanisk ur (illustration hentet fra urmagerne.dk)
Fjederhus med drivfjeder (1), leverer energien til løbeværket (2), der driver ganghjulet (3)
Via ankeret leverer ganghjulet (3) impulser til balancen (4), der inddeler tiden i ensartede intervaller, der gennem viserværket (6) vises på skiven.
Hele vejen igennem uret er tandhjulene i indgreb, der sørger for den korrekte vinkel mellem sekund, minut og timeviser. Med andre ord, Der skal ikke kunne ske forrykning af visernes indbyrdes stilling.
.... ellers er det noget "dingelværk", som ræven sagde, da den krøb ned af storken.
Med venlig hilsen - Geodoc
•
Hej igen
Tak for tippet om linkcentralen - imponerende datasamlig som jeg glæder mig til at dyrke.
Jeg kan godt se at det lyder mærkeligt med urets minuttab, men det er ikke desto mindre rigtigt. Allerede når sekundviseren har været rundt 10 gange - som vist svarer til 10 minutter - har minutviseren et lille tab, altså den har rykket sig ca. 9,5 minutter. Der er lidt "slør" når uret skal stilles d.v.s. at når kronen drejes følger minutviseren ikke helt skarpt med, der er som sagt lidt "slør". Måske det kan have noget med det at gøre..?
Bedste hilsner
Søren
•
Svar: 1,738
Tråde: 32
Modtaget Likes: 95 i 67 svar
Givet Likes: 179
Hej Søren.
Når du stiller uret, er der så modstand eller er der ikke. Nu er problemt at det kan være krone der giver modstanden.
Jeg vil tro det er viserfriktionen (den modstand der SKAL være når du stiller viserne) der for løs eller ikke eksisterende, hvad sker der når du lægger uret på højkant og minutviseren skal "kravle" op ad, taber det så mere og modsat når den skal ned ad, vinder eller følger med?
Der findes en anden måde at tjekke det på, men den tør jeg ikke lægge frem offentlig, den skal vises IRL, sorry blot mine 25 ører
Er det viserfriktionen så er der kun den tunge vej til urmageren....
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900
Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/
Mvh
Lars
•
Hej Lars
Jeg synes ikke der er ret stor modstand når jeg stiller uret, ihvertfald mindre modstand end i mine øvrige ure. Jeg prøver øvelsen med at lade uret stå opret og omvendt og ser så hvad det bringer. Jeg har kun haft uret i få dage og jeg kan konstatere en lille bedring på det allerseneste, men problemstillingen er stadig aktuel. Jeg ser hvad forsøget viser og forbereder mig på en tur til urmageren...
Mange tak for svaret
Bedste hilsner
Søren
•
|