Militær ure, ikke Panerai
Ure, som på een eller anden måde har være brugt til militære formål har altid haft min interesse. Om det er armbåndsure, eller ure som har været brugt til tidsmåling er ligegyldigt. Jeg synes de er spændende, fordi de bringer så meget historie med sig.
Et af de allerførste militær ure, som fik var et Glycine Airman, som desværre fik en skrank skæbne, en tysk urmager, kunne pludselig ikke finde det, da jeg kom for at afhente det efter service. Har I prøvet det ?
Nu består samlingen af diverse trench-watches, instrumenture og piloture.
Et af de mest spændende, synes jeg selv, er et Zenith Heer-uhr fra 1940. hvilken historie kunne det måske fortælle.
Svar
Super spændende tråd, Henrik !! Icon_smil

Måske andre kunne lokkes til at bidrage med billeder og en lille historie om deres ure med militær tilknytning - jeg selv har et par stykker, men det er udelukkende nyere ure, så jeg holder mig lidt tilbage Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Her kommer så lige et instrument ur, et Junghans. Det har nok siddet i et Arado 196 søfly, eller ME 109. Disse typer var stationeret i Aalborg under krigen, og givetvis afmonteret fra et af dem.
Det har nu fået en plads som stopur i min historiske rallybil, sammen med en HALDA speedpilot.
Svar
Jeg kan bidrage med et par vostok komandirskie ure.
Jeg har ingen historie om dem, andet end de er købt af en ur-pusher i polen. Icon_e_smile

İmage

İmage
Lev! ....så gør du da noget.
Svar
Så kommer der et trench-ur, som er brugt af læger/sygeplejerske, det har central-sekundviser, hvilket er meget sjældent, så tidligt ca.1915-20.
Svar
også et par stykker:
İmage
İmage
Minerva uret ku' min gamle mester huske brugt under øvelser på stevnsfortet først i 60'erne - man trykker kronen ved glimtet,
og når man så hører drønet (og husker at trykke kronen igen)ved man så dels: 1 - jeg ER i live! 2 - man har en cirka afstands fornemmelse.

plus en cirka "korea-periode" Hamilton 4992 - (og min gamle Marathon SAR , sikkert skudt af til MikLange engang Icon_e_biggrin )
İmage

Hamilton'en har været USAAF navigationsur fra 41 og helt op i midt 50'erne - normalt boende i et
"Faraday bur" som det her - -støddæmpet endda Icon_e_biggrin
İmage
İmage
Svar
Kender ikke historien om min IWC Ocaen 2000 Bund, andet end at den har alle militære papirer og tilbehør. Det fede er at det kan holde til ALT
İmage
Svar
Her er et lille bidrag fra den anden side af det forhenværende jerntæppe: Det russiske skibskronometer Kirova 6MX

İmage
Her ses Kirova 6MX i lukket tilstand, stående i den festligt rødt forede landgangskasse.

İmage
Kirova 6MX i åben tilstand. Øverste register er en gangtidsmåler, der angiver hvor mange timer uret har gået siden sidste optræk.

İmage
Her ses det nydelige kardanske ophæng.
Når uret skal trækkes op, vendes det på hovedet, da optrækket foregår gennem bunden.

İmage
Her er escapementet, stort og robust. Alle værkplader er forgyldte. Balancefjederen er af palladium.

İmage
Kirova 6MX gjorde tjeneste både i flåden og luftvåbnet. Her ses den særlige "aircraft model".
Det ses, at det kardanske ophæng er modificeret med fjedre og slingrestropper, og har således mere stødabsorberende funktion.

İmage
Her ses en demonstrationsopstilling af urets anvendelse i bombefly. Uret fungerer som hovedur for et slaveur.
I denne konfiguration er Kirova 6MX udrustet med et særligt ulvetandshjul, der leverede sekundimpulser til den elektriske fjernvisning.

İmage
Her ses uret gennem det beskyttende glas, med øverste låg åbnet.
Uret var ganske godt beskyttet af "et system af kasser", med "låg i flere lag".

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej!

Omega lavede en del militærure, en type af dem man ikke ser så meget er Omega officer som blev lavet eksklusivt til det Svenske militær. Jeg samler på dem og indtil videre disse 5, som er en af alle de skive varianter jeg har kendskab til.

Mvh. Thomas

İmage
İmage
İmage
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
Virkelig spændende sager I her viser frem, det er kræs.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)