Dug inde i ur
Hejsa

Jeg har fået mig et seiko 5(5snk809) som er mit første "rigtige" automatik-ur.
Det skulle jo være vandtæt og jeg har derfor en enkelt gang taget det med i bad hvilket gik fint.
En morgen for ca. 14 dage siden da jeg gik til toget hvor der var meget koldt kom der dug på indersiden af uret. Er det normalt eller skulle jeg overveje at sende det til urmager?
Og jeg har ret i at der ikke skulle være noget problem i at tage uret på i bad eller med på stranden under vandet, ik?
Svar
Duggen, som du har oplevet på indersiden af glasset, har sandsynligvis været kondens - dog så er det korte af det lange, at der ikke kommer dug uden at det også er fugt i uret - og fugt i et automatikværk er ikke en god ting.

Jeg vil klart anbefale dig, at tage uret med til en urmager og forklare ham, hvad det drejer sig om - han vil så kunne tage bagkassen af uret og bedømme, om værket har taget skade eller om det bare skal tørre ud.

Jeg vil tro, at der er andre herinde, der nok også skal komme på banen med gode råd Icon_smil

Der burde normalt ikke ske noget ved, at du tager dit ur med i bad - så vidt jeg lige husker, så er Seiko 5 sportsure vandtætte til 100 m, eller hvad ?
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Dug betyder vand, og vand er ikke godt. Du skal hurtigst muligt have det til en urmager, der kan åbne det og forhåbentlig konstatere, at alt er i orden. Herefter skal det lukkes og tryktestes; forhandleren bør eksplicit fortælle dig, at han tryktester til det tryk, som uret er rated til.

Hvis uret er rated (og tryktestet!) til 100m er det netop et udtryk for, at du kan bruge det som anført: Bad, svømning, snorkling og lignende.

Hvis det er rated til mindre end 100m (f.eks. 30m) bør det efter min mening ikke komme i nærheden af andet vand en måske lidt dryp fra en regnbyge eller sprøjt, når du vasker hænder.

/Bjørn.
Svar
Ok, tak for svarene.
Ved i ca. hvad det koster at få fikset?
Svar
Hvis der ikke er noget at fikse, kan det ikke koste mange hundrede kroner at få det åbnet, tjekket, lukket og tryktestet. Jeg tror, der er ret svært på forhånd at gætte på, hvad det vil koste, hvis noget rent faktisk skal laves.

Men gå til en urmager, der kender dit ur, og hvor urmageren selv står i butikken. Når du fortæller ham, at der har været en smule dug, bør han med det samme åbne det, og så kan han formentlig også med det samme fortælle dig, hvad der eventuelt skal laves.

/Bjørn.
Svar
ok, tak Icon_e_wink
Svar
Jeg har lige et tillægsspørgsmål.
Hvordan sikrer man sig at luften inde i uret er 100% fugtfrit?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Hej.

Det kan man ikke, men sagen er i virkeligheden den.

Kommer der lidt dug under glasset ved store tempertursvinger og duggen er væk på 5 minutter, betyder det ikke noget. Jeg går meget ud fra at det ikke sker hver gang du er ude i 5 graders kulde og så kommer tilbage til 20 + grader.

Sker det værd gang er der noget galt.

Men dit ur er kun vandtæt til 30 meter og det vil i virkeligheden sige at brusebad er det eneste den bør blive udsat for. At svømme med uret giver allerede der et tryk på 20 - 30 meter ifølge nogen, der har målt det.

Dit ur bør få tjekket pakninger og jeg ville ikke tage det med i brusebad. Ikke med vilje ihvertefald.
Svar
Det er kun sket de. Ene gang efter det havde ligget i et meget varmt badeværelse og dernæst taget med ud i minusgrader. Tænker derfor at det måske ikke er så galt.....eller hvad?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
Hvis det kommer fra 25 grader ca og ud i - grader og der kom lidt dug under glaset og det er væk på 5 miunutter ca., og det ikke er sket igen ville jeg ikke gøre noget ved det. Det er luft i uret, der kom til udtryk i meget lidt dug.

Men bad ikke med uret. I længden er det ikke godt nok til det med mindre man smører de pakninger hvert 6 - 12 måned.

HVis du ønsker et badeur i den billige ende find et, som er vandtæt til 100 meter og du kan bade alt hvad du vil. De koster fra ca. 500 kr i quartz og et godt et måske fra. 1.000 kr.

Selve Seikoværket på dit ur er godt, men der er sparet på urets styrke imod vand og slag.

Jeg vil tro at et mekaniks ur, som er af god kvalitet og vandtæt til 100 meter koster fra ca 2.000 kr.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)