seiko automatic 6309
Hej alle.
Jeg er helt ny her i forumet og har lige et lille spørgsmål.

Under en rastløs surfing på det store net hav, blev jeg ramt af en lyn-forelskelse Icon_redface . Jeg kom til at erhverve mig et frækt lille Seiko ur, jeg måtte bare eje det. Icon_e_biggrin
Værket i den lille skønhed er et 6309 og det er som bekendt et automatic, vist mest brugt i Diver modellerne i perioden 1976 - 1988. Problemet er at "efternavnet" er 5281 T .
Jeg kan INTET finde på det. Jeg ved at "efternavnene" 7040 og 7049 er det "tykke" modeller og 7290,729A og 729B er de "tynde" modeller.
Er der en der ude som kan give mig en forklaring eller et vink?

Alex

Ps: Mit er ikke et Diver ur.
Lev! ....så gør du da noget.
Svar
Velkommen til forum, Alex Icon_e_wink

Hvis du smider et godt skarpt foto af fronten af dit ur, og af bagkassen på dit ur, burde vi sammen kunne finde lidt info om det - det vigtige ord her er dog "skarpt" Icon_e_wink Icon_e_smile
De venligste hilsner, John
[-]
  • millan
Svar
Også velkommen herfra Alex ! Icon_smil

Hvis nogen kan hjælpe dig, så er det John (JoePete), som er en af de mest vidende om japanske ure og Seiko i særdeleshed både her og i DK vil jeg mene Icon_smil
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Først vil jeg sige tak for velkomsten.
Derefter vil jeg sige at jeg nu har opdaget at jeg måske har lavet en fejl 40.
For inde på urskiven står der 6309 -5281 T, men på bagskiven står der 6309-8890. enten kan jeg ikke finde ud af hvilket nummer jeg skal forholde mig til, eller også så er det et frankenstein jeg fået fingrene i...

İmage

İmage

İmage

İmage
Svar
Tak for de pæne ord, Peter. Om de helt holder, er jeg ikke så sikker på, da der jo er nogle stykker i DK, som ved rigtig meget mere end jeg på mange områder omkring Seiko. Især vintage er jeg ikke så stærk på. Her er fx Harry langt længere fremme end jeg Icon_e_wink Et bud på tingene kan jeg dog godt komme med, hvis det er ok Icon_e_smile

Du har forelsket dig i en vintage Seiko 5. Disse ure blev i sin tid af Seiko lanceret som værende et robust hverdagsur, hvor man kunne aflæse tid, dag og dato, og i tilgift, var Seiko 5 ure stødsikre og vandtætte. Dermed har du de 5 egenskaber, som har givet serien dets navn: 5 Icon_e_wink

Urene er lavet i et utal af varianter igennem mere end 40 år, så der kan sagtens være modeller, som er "flækket sammen" af forskellige dele. Jeg tror, at dit ur er som det skal være, bortset fra at det har fået monteret en bagkasse fra en anden Seiko 5. Med sikkerhed kan dette dog ikke endeligt konstateres, da Seiko i visse tilfælde i hine tider godt kunne finde på at bruge en batch af en given bagkasse/skive eller andet færdigt, inden de begav sig videre til det sæt, der oprindeligt var lavet til selve modellen. Dette sandsynligvis fordi Seiko ofte kun lavede små justeringer på fx skivefarve, chapter ring, visere eller andet, for så at bevare værk, kasse, bagkasse og glas som på en foregående model. Dette gør det let at finde dele til mange af urene, da disse ofte kan monteres på andre "søskende varianter".

Har du landet uret fra en forhandler, som gør sig meget i vintage Seiko af forskellig karakter, hvor du ret let kan spotte en del "franken modeller", er dit eget gæt nok ikke skudt helt ved siden af. Har du til gengæld handlet uret privat af den oprindelige ejer, så kunne ur og bagkasse sagtens høre sammen som en enhed. Umiddelbart hælder jeg mest til, at uret har fået eftermonteret en bagkasse fra en "søster model" Icon_e_wink

Hvis værket i uret går godt og er i orden, så vil du kunne sælge det for fin pris, da disse værker er meget efterspurgte i 6309 diverne. God fornøjelse med uret!
Svar
Tak for det fine svar. Det hjalp rigtig meget. Uret er købt på ebay (hvor jeg køber de fleste af mine ure), så jeg heller mest til at det er en franken.
Grunden til at jeg ville vide noget om værket er at jeg muligvis skal have et nyt i. Det laver en grim lyd når man bevæger det, altså op og ned osv.
Tanken er at det skal renoveres så det står som nyt, da jeg synes at det har et flot design. Sælges skal det i hvertfald ikke.
"Ulempen" med dette ur er, at jeg nu har fået øjnene op for seiko. Der findes mange super fede modeller og jeg kan mærke at det kribler i fingerne når jeg falder over dem. Så det er et mærke jeg slet, slet ikke er færdig med inu.

Alex
Svar
Seiko 5 urene er billige hverdagsure. At renovere det vil være langt dyrere end at købe et nyt. Med værket in mente ville jeg dog lige få dette tjekket for at høre, hvad der kan være årsag til tingene. Skulle det vise sig, at det ikke kan betale sig at lave uret, så kan du stadig sælge værket for sig som dele, og dermed holde lidt af skindet på næsen Icon_e_wink

Det ur, som du har landet, har det man populært kalder "TV dial". Disse ure er i dag ikke voldsomt populære, så hvis du finder en god Seiko vintage forhandler på nettet, er det ret sandsynligt, at du kan lande et meget flot og velholdt eksemplar til omkring 500 DKK. Undersøg sælger grundigt før du køber - bl.a. referencer, de ure han sælger osv. På den måde kan du bedst sikre dig mod ikke (igen) at lande en franken Icon_e_wink

God vind med tingenen Icon_e_biggrin
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)