NOS ur 70,erne Renses?
Hvis man køber et NOS ur fra 70'erne bør/skal det så renses og smøres op inden brug?
Hvad ville i gøre?
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Faa den renset og smoert!
Skift ur, når du står op!
Svar
Som jeg har forstået det (andre kan byde ind og støtte eller korrigere), så har olien der anvendes til smøring af lejer m.v. i urværker kun en vis holdbarhed, hvorefter den bliver træg eller mister sin smøreevne.

Så selvom uret er NOS og derfor ikke har været brugt/trukket op, så vil det i denne situation kunne have gavn af at få en frisk smøring, for at undgå unødig slitage og måske skade på uret og for at det kommer til at gå ordentligt.
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
jep smør (rens gir lidt sig selv når det skilles for smøring) regn med 1000 til 1500 kr.
I princip - hvis du ikke skal gå med det hver dag - kan det klare sig, men jeg synes det er synd for et NOS
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Ja, hvis uret skal tages i brug, og er 40 år gammelt NOS, så er et eftersyn nødvendigt.
Svar
hvorfor det?
Går det ikke? Går det forkert?

Hmmmm....
Icon_+1
Svar
Det er værd at læse denne tråd fra Christian Dannemann's blog om emnet…
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
Interessant læsning.
Jeg fik serviceret mit Datejust fra 1986 i 2007. Havde båret det 24/7 i de 21 år.
Finder desværre aldrig ud af om det var overflødigt. Det gik/går upåklageligt.
/
Kristen
Svar
Pas paa med Rolex, siger min uremager. De har en enorm staerk optraeksfjeder, som yder saa meget kraft, at man ofte ikke laegger maerke til, at der er noget slidt, inden det er for sent. Man kunne saadan set godt sige, at en Omega bliver staaende, eller koerer daarligt, inden der er for meget slid. Rolexen koerer bare, men naar man saa laegger maerke til, at den skal serviceres, er der ofte brug for en hel del reservedele, og de er ikke nemt at skaffe.
Og saa har seg selv kigget paa en del vaerk gennem stereo-mikroskopet, som egentlig stadigvaek koerte ganske godt. Men paa naersyn, hvar de altsaa saa snavset... Icon_e_surprised
Skift ur, når du står op!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)