Tudor oyster
Jeg har set nogle ure hvor der står Tudor oyster Rolex, hvad er historien bag det. Hed det sådan da de startede op og senere delte sig??
Svar
Tudor er det navn, som Rolex bruger til ure med et andet værk end Rolex værker, typisk ETA værket. Oyster kassen er af samme kvalitet som Rolex ure er.
Jeg har et par stykker, og de er absolut ikke af dårlig kvalitet.

I princippet kunne man "næsten" sige, at den kronograf, som kom med Zenith værk, er et Tudor ??
Svar
Mener du, at daytonaen med zenith-værk er en tudor? Har du været i lattergassen Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
MVH Jan
Svar
camaro Skrev:Mener du, at daytonaen med zenith-værk er en tudor? Har du været i lattergassen Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
MVH Jan

Pointen er jo netop, at det er en Rolex-produceret urkasse, men med et udefrakommende urværk, dog modificeret af Rolex. Der er noget om snakken Icon_e_smile
Svar
Ølholm Skrev:
camaro Skrev:Mener du, at daytonaen med zenith-værk er en tudor? Har du været i lattergassen Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
MVH Jan

Pointen er jo netop, at det er en Rolex-produceret urkasse, men med et udefrakommende urværk, dog modificeret af Rolex. Der er noget om snakken Icon_e_smile

Nej, jeg synes Jan har ret, selvom han nu ikke har valgt en saerlig hoeflig form. Den oprindelige Daytona og andre Rolex chronographer indeholdt Valjoux vaerk. Senere koebte Rolex automatik chronograph vaerk fra Zenith. Det tog dem en lang tid at udvikle deres egen Chronograph. Men navnet Daytona havde aldrig noget at goere med Tudor - saa vidt jeg ved.
Skift ur, når du står op!
Svar
Nu satte jeg jo altså en del af min sætning i gåseøjne, men alt kan jo misforstås, hvis man vil.

Som Ølholm skrev, så er pointe jo værket.
Hvornår er uret et Rolex ?
Det er vel ikke når man henter et værk udefra, så er det jo et Valjoux ur med en Rolex kasse, og det er også fint nok, eller er det ?
Så kan det nok så meget være forfinet af en fabrik.
Altså en FIAT motor, er stadigvæk en FIAT motor, uanset hvor mange Abarth stumper, der puttes i den, og kanaler der poleres !!
Der er utrolig meget ursnobberi over mærkerne, og mange vil gerne afstive sig med lånte fjer.

Jeg har Rolex og Tudor ure, i en skøn blanding, og jeg skal hilse og sige, at et Tudor, er lige så præcist som et Rolex, men der står ikke Rolex på skiven, men på bagkassen.
Jeg er ligeglad, for jeg har ikke et behov for at flashe noget som helst.
Svar
At sige at Tudor er Rolex er vel det samme som at sige Seat er VW blot fordi de bliver ejet af VW. At en del af de samme stumper bliver brugt i de forskellige mærkers biler gør ikke at det er de samme biler.

Til spørgsmålet

Citat:Hvornår er uret et Rolex ?

så er det vel når producenten siger at det er et Rolex. Altså sælger det som et Rolex. Som de gjorde med Deytonaen.
Svar
Ja.
Svar
Netop hjemkommet fra rikketik-messen i Holland, er det med stor interesse jeg læser indlæggene i denne tråd. Indrømmet, jeg var ikke høflig, men da jeg ved,at Henrik er tandlæge, giver det måske lidt mere mening Icon_rolleyes Beklager hvis jeg har fornærmet nogen.
I øvrigt bestemmer producenterne ganske rigtigt hvilket navn der skal stå på skiven. Så kan vi andre have en mening om urets kvalitet i forhold til brandet. Længere er den ikke. Som en klog mand engang sagde: Et Rolex er et Rolex er et Rolex.
Svar
Ja, godt ord igen.
Lattergassen er udgået, her på klinikken, og også de fleste steder.

Fabrikanten bestemmer navnet.
Men selve navnet er ikke kvalitet, det er de komponenter man sætter sammen, som giver det.
På en fabrik køber man et ETA værk, og sætter det i en Rolex kasse, og kalder det Tudor, på samme fabrik køber man et Zenith værk og kalder det Rolex.

I min optik får man det samme produkt, ligegyldigt hvad man kalder det.
En Rolex kasse med et urværk i.

For rigtig mange år siden, købte et værksted, hos Rolex, et urværk, og satte det i en urkasse, de selv fremstillede.
Hvad kan man kalde det ????
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)