Første køb
Jeg har i flere år haft en kærlighed til ure, men jeg tror det er som det er med så mange andre gode ting i livet, man lærer først at værdsætte det når man når en vis alder. Jeg har derfor besluttet mig for at realisere min drøm om at starte en ursamling. Jeg har i i en rum tid (læs et års tid) undersøgt og undersøgt for at starte det helt rigtige sted, og jeg tror jeg har kogt det hele ned til 3 forskellige modeller jeg står og skal vælge imellem. Jeg ved de er meget forskellige, men jeg synes de alle har nogle fantastiske kvaliteter. Jeg vil derfor høre jer som måske er mere garvede end jeg er om hvilke af disse ure i synes ville være en god ide at starte en samling med. Jeg ved at meget handler om smag, men de tre modeller her er så jævne i mit univers at jeg har svært ved at vælge. Det drejer sig om de følgende:

Rolex Submariner ref. 5512 eller evt. 5513, helst et fra slut 60'erne.
IWC Big Pilot Ref. 5002
Patek Philippe Nautilus ref. 3900

Jeg er som sagt forholdsvis grøn, men håber i kan komme med input jeg kan tage med i overvejelserne før jeg starter på drømmesamlingen Icon_e_smile

Mvh. Mikkel Jacobsen.
Svar
Hej Mikkel og velkommen til Urforum !!

Du har ret i, at de 3 du nævner er meget forskellige ure - men de har alle det tilfælles, at det er ure af meget høj kvalitet og med stor "proveniens" !! Så hvis du lander et af disse, uanset hvilket, som dit første urkøb, så har du gjort det godt !! Icon_e_biggrin

Thomas fra Chrono.dk har i øvrigt et 5512 fra 1959 til salg, kan jeg se:

http://chrono.dk/produkter/ure/rolex/rol...riner-5512
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Hej Mikkel(Jacobsen) - Ligesom peter(pbr) vil jeg også "flage op" med et "velkommen til forum".

Jeg har tilladt mig, at flytte tråden fra Off-topic til det generelle Urforum, da den i den grad er On-Topic.
Hertil knytter sig et stille håb om, at den større eksponering vil medføre flere læsninger, og evt. flere kommentarer.

Jeg bemærker udsagnet: "men jeg tror det er som det er med så mange andre gode ting i livet, man lærer først at værdsætte det når man når en vis alder."
Det er nok ganske rigtigt, og om det er alderen eller den dermed forbundne erfaring, der gør udslaget, skal jeg ikke elaborere yderligere over.
I hvert fald kan man komme til klarheden om, at "... Sætte pris på gedigne ting af høj kvalitet, og at sådan substans og kvalitet giver god mening".

... og det skal jeg da love for, at du giver udtryk for med urene, der nu står listede efter et længere udskilningeforløb.
Du "lægger fra land" med overordentlig høj stil, og ganske som anført, er urene meget forskellige.

Der er tale om 2 tool ure (et dykker og et pilot ur) samt et sportsur.
Når jeg kalder Nautilus for et sportsur, skyldes det den robuste kasse og magtfulde lynette. For at komme over i Dress ur, skal vi mere over i calatrava.
- som Peter bemærker, er der - rent horologisk, ingen iøjnefaldende "første-præference".

Da urene nu er ret forskellige, og dermed også har vidt forskellige udtryk/udstråling - kunne dette måske pege i retning af en prioritering.
Det kunne f.eks. ske ved at stille sig spørgsmålet: "Hvad ønsker jeg, at mit første højkvalitetsur skal udsige eller eksponere?"
Lad mig fabulere lidt over dette....
- det kunne jo være, at nogen finder mine udsagn så firkantede, at vi opnår noget frugtbar uenighed og dermed forskellige vinkler på sagen.
#A. Med et Rolex Submariner opnår man det robuste "no nonsense" udtryk, der ligger i, at anvende et gedigent dykkerur til all-round brug.
#B. Med et IWC Big Pilot kommer et mere teknisk udtryk, sammen med den designmæssige enkelhed og stringens, som IWC behersker bedre end de fleste.
#C. med PP Nautilus følger det karakteristiske "less is more" udtryk, der ligger i et sportsur i den kvalitetsmæssige superliga.

Det er et pragtfuldt dilemma du har sat dig selv (og forum i), og der er næppe nogen entydig præferenceskala, udover hvad hjertet siger.
For mig er der næppe tvivl om, at urene skal prøves, og det ur, "der smiler mest til dig fra håndleddet" - skal med hjem Icon_e_wink

Hold os gerne "posted" - med venlig hilsen - geodoc
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)