At der er stræk i lænken betyder helt præcist at den er slidt. Jeg har lige taget et par billeder af nogen lænker fra lageret, hvor forskellen tydelig ses.
Første billede har jeg vredet lænkerne så meget sidevers som muligt. Jo mere slidt jo mere buer de. De to til venstre er gl. folded ref. 9315 fra 60'erne, hvor den ene er i tydeligt bedre stand end den anden. De tre til højre er nyere Fat Oysters ref. 93150 og en 78360 helt til højre. Igen tydelig forskel på standen. Den i midten er NOS og har aldrig været monteret.
Billede nr. 2 viser slitagen mellem ledene som skaber dette stræk. Jeg ynder at kalde det "tandmærker" da der er gnavet af materialet mellem leddene. Dette giver det slør man også betegner stræk. Det kommer både på lænkens led på langs og på tværs. Pilen viser hvor sliddet opstår. Jo synligere leddenes pins er mellem leddene jo mere slidt er lænken. Den til venstre er ubrugt mens den til højre er det jeg kalder "well done" omend fuld funktionsdygtig i masser af år endnu. De fås meget mere smadret
Man skal være meget obs på slitagen på Rolex lænkerne i en købssituation. En ny lænke til et SD 16600 koster vel ca. 13-14.000 kr. så det er bestemt værd at finde en i god stand frem for at spare 2-3.000 på en smadret. Jeg er ked af at sige det men alt for mange har kun fokus på prisen og syntes 30.000 kr. måske lyder som en super pris på et SD. Men er uret med vold poleret kasse, userviceret de sidste 10-12 år samt en spagetti lænke er det nærmere 20.000 kr. værd holdt op mod et top condition eksemplar til 35.000 kr.
Så se jer GODT for da de billigste let kan være det dårligste køb.
OBS: Lænkerne er IKKE til salg, så lad venligst være med at spørg

De kan købes fra ny hos Klarlund!!!
/Mads