ALPINA arvet - er det værd at restaurere
Hej eksperter,

Jeg har arvet dette ALPINA ur fra min farfar - og har været for ung og uinteresseret i at få det op af skuffen de sidste 10-15 år. Som I kan se, er den lille viser på skiven i stykker og kassen er temmelig ridset, både for, bag og på siderne.

Jeg har prøvet at researche lidt, og kan umiddelbart ikke finde ud af, hvilket værk der sidder i uret (har prøvet at læse lidt her [url]"http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&g0&2uswk">http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db. ... t&g0&2uswk[/url] men det er ret uoverskueligt for en ur-rookie som mig) - og da jeg ikke kan få kassen åbnet (ikke tør af fare for at ridse det endnu mere, da jeg ikke har værktøjet til det), vil jeg høre jer eksperter, om det er et ur, der er værd at bruge tid og penge på?

Jeg kan forstå på denne tråd <!-- l --><a class="postlink-local" href="http://www.urforum.dk/forum/viewtopic.php?f=1&t=11258">viewtopic.php?f=1&t=11258</a><!-- l -->, at urene umiddelbart er af fin nok kvalitet, men som sagt, ved jeg ikke meget omkring denne specifikke model AL 45-274 318 (er 45-274 modellen og 318 kaliber? Eller omvendt?).

Jeg kender ikke tilstanden af værket, men jeg er ret sikker på, at min farfar gik med det frem til hans død i slut 90'erne, og det har som sagt ligget i skuffen siden.

Jeg tænkte på at gå ned til den lokale vintage urmager (Svajts på Blågårdsgade - har I nogle erfaringer med stedet?), og høre, hvad han vil tage for at sætte det i stand - og om det er det værd.

Det er under alle omstændigheder et ur jeg tror jeg vil komme til at blive glad for og passe godt på, da det som sagt har været min farfars gennem mange år.

Mvh. Peter
Svar
Hej Peter

Jeg kan varmt anbefale Ivan (SVAJTS urmageri). Han kan sagtens åbne uret så du kan se værket og han vil også give dig sit bud på hvor slemt det står til.
Skive/kassemæssigt ligner det et ur fra slut 60'erne eller rettere sagt starten af 70'erne.
Mht. værket du kunne måske skrive Alpina i søgefeltet hos ranfft og så gå efter håndoptræk med lille sekundviser og dato (udelukkelsesmetode) men nemmest er, at gå til Svajts og bede ham om, at åbne uret.
Alpina ure ligger i min optik i lidt højere men ikke pengemæssigt populære ende af skalaen, noget i stil med Certina, Tissot, m.m., som lavede ganske gode, kvalitetsure op til quartz era kom med inhouse værker og pæn tradition.
Svar
Alpina lavede helt ok ure. og det er ret pænt og svajts kommer ikke til at snyde dig med alt jeg ved- så du skal da absolut gå derned og lade ham afgøre om det er pengene værd at gi service- det vil han være ærlig om i forhold til selve værdien af uret. SÅ kan du dertil lægge værdien ved urets "provinens" som siddene på armen af så nær familie som kan øge værdien yderligere - for dig
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for svar!

Jeg har nu afleveret uret til Ivan, og han mente bestemt det var værd at restaurere... så nu venter jeg på, at han ringer og fortæller hvor "galt" det står til - glæder mig Icon_e_smile
Svar
Jeg mener at have set, at Alpina ofte har staalkasser, hvor andre (ogsaa store maerker) stadigvaek leverede chrom-plated. Jeg synes den er meget flot. Proev at spoerg Ivan, hvad vaerk det er!
Skift ur, når du står op!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)