Rikketik
... forums udsendte, rapporterer fra Rikketik, der afholdtes 13/07-13 i Houten, Holland.

De udsendte - eller i hvert fald tilrejsende var, lars, Kox og Geodoc.
- med fælles håndslag på, at nattesøvn er noget, der kan tages i anvendelse når man bliver gammel, påbegyndtes biltransporten lørdag morgen kl. 02:50.
Frisk luft er fremragende, så der holdtes jævnligt friskluftspauser, der benyttedes til chaufførskifte og til at trække den friske luft gennem en smøg.

Efter godt 7 timers transport, ankom vil til Rikketik, der afholdtes i Houten, Holland. - Det var stort

İmage
... hvor stort, får man et indtryk af ovenstående "sling shot", der blev taget umiddelbart indenfor indgangen til hallen i den trængsel, der altid opstår sådant et sted.
Billedkvaliteten beklages. Det var netop et "sling shot", taget under omstændigheder, hvor man hverken kunne komme frem eller tilbage.

De følgende indtryk viser, at der var ALT.

İmage
Her er en af flere stande med hver nogle kvadratmeter remme og lænker.

İmage
Her ses understregning af, at der var alt. Taffelure, lygteure, rejseure osv. osv. - Navnlig taffelure blev slæbt ud fra messen i rå mængder.

İmage
Her et lille indtryk fra "vintage" afdelingen

İmage
Fra en stand præget af Bulovas Accutron Spaceview

İmage
Der var sågar osse en Constellation 2,4MHz "Stardust", i øvrigt i nydelig stand.

İmage
Her er lidt fra en stand, med en række Omega vintage klassikere, bl.a. Marine Chronometer 2,4 MHZ

İmage
Her ses "Unbreakable" med nyerhvervelsen Constellation Marine Chronometer ST 398.0836, kaliber 1511.
- ST 398.0836 er Marine Chronometers generation 1, og afviger fra generation 2 (ST 398.0832) udover kaliberen - osse ved betydeligt større dimensioner.

İmage
Her ses kaliber 1511, i smuk og velfungerende stand. En ny pakning skal der dog snarest til.
Den nøjere granskning af urets indre, foretoges af Lars i Rødding.

İmage
Her ses værket i prøvestanden. Bemærk billedet i spejlbrønden, hvor det kan kontrollers om uret går, når "bunden nu er vendt i vejret".

İmage
Her ses værket i prøvestanden. Forbruget er "imponerende" 13 µA - Et forbrug, der er mere end 10 gange større end et moderne meget strømslugende ur.
Well - nu sker der så osse 75 gange mere i et Marine Chronometer, der arbejder på 2,4 MHz, mod den gængse frekvens på 32 KHz.
Under alle omstændigheder er strømforbruget forklaringen på, at et batteri bruges op (rub og stub) på ca. 12,5 måned.

İmage
Her en præsentation af den "lille" ny - Hvem siger egentligt, at vintage altid er så småt

Tak til mine rejsefæller, Lars og Kox - samt anbefaling af Rikketik.

Med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Tillykke med nyerhvervelsen, Torben !! Icon_smil

Du har, så vidt jeg husker, i forvejen version 2, ikke ??

Det er en ordentlig klods - selv i forhold til nutidens store ure ! Icon_smil Men den ser super velholdt ud !!

Måske får vi et sammenlignende review af version 1 og 2 på et tidspunkt, på din sædvanlige grundige og velskrevne måde !! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Geodoc Skrev:İmage
Her ses "Unbreakable" med nyerhvervelsen Constellation Marine Chronometer ST 398.0836, kaliber 1511.
- ST 398.0836 er Marine Chronometers generation 1, og afviger fra generation 2 (ST 398.0832) udover kaliberen - osse ved betydeligt større dimensioner.

Fascinerende sted I har besøgt! Hjertelig tillykke med det fine Marine Chronometer! Det glæder mig, at du fik en erstatning for dit andet MC, som, så vidt jeg husker, ikke rigtigt ville mere. Herligt ur med et mega strømforbrug, som du skriver.

JK
Svar
pbr Skrev:Tillykke med nyerhvervelsen, Torben !! Icon_smil

Du har, så vidt jeg husker, i forvejen version 2, ikke ??

Det er en ordentlig klods - selv i forhold til nutidens store ure ! Icon_smil Men den ser super velholdt ud !!

Måske får vi et sammenlignende review af version 1 og 2 på et tidspunkt, på din sædvanlige grundige og velskrevne måde !! Icon_e_wink
Tak skal du ha' Icon_e_biggrin

Jep! - "Stalden" omfatter nu både gen1 og gen2 - hvor gen1, ganske som du bemærker det - er en gevaldig "klods":

İmage
Billedet viser sammenligning mellem gen2 (øverst) og gen1 (nederst).
Billedet er frækt(?) sakset fra en artikel, der har været til stor inspiration for min Marine Chronometer interesse.

Der er ganske rigtigt tale om et ur, der ikke lægger skjul på sin tilstedeværelse. - Faktisk så meget, at jeg synes det er maks for mit "bogholderhåndled". Icon_rolleyes

Svar
JK Skrev:F/........ Fascinerende sted I har besøgt! Hjertelig tillykke med det fine Marine Chronometer! Det glæder mig, at du fik en erstatning for dit andet MC, som, så vidt jeg husker, ikke rigtigt ville mere.
Herligt ur med et mega strømforbrug, som du skriver.

JK
Hej JK - Ja det var en messe, der gjorde stort indtryk på både syn & fødder.
Mit MC gen2 ligger ganske korrekt "underdrejet". Omega vil ikke mere reparere dem, så det er jo lidt af en satsning.
Men en satsning må der til, når jeg nu har en svaghed for et ur med gangnøjagtighed bedre end ±10 sek/år.

Håbet for mit gen2 er endnu ikke opgivet. Måske dukker den kritiske reservedel op. Eventuelt "indpakket" i et ur Icon_mrgreen

Svar
Hej Geodoc & Kox
Tak for et dejligt selskab under vejs.....
Løven har det godt igen, det var en turboslange der var revnet.... det kan jo ske når man nu pisker dyret, dyret er blevet testet og fundet ok igen.... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Ja tænk at man kan få sin bil lavet for 650,- + moms..... Icon_cool så det gik ikke så galt.
Vi ses vel d. 6. 10. 2013, løven kører kl 3:00, så må vi se om der er flere der vil med.... Icon_question
Datoerne for næste år kan ses på: derikketik.nl

Indtil nu er vi to tilmeldte: Lars, TDN
Øvrige kan jo melde sig til....
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Lars. - Tak for denne gang, og godt at høre, at "løven" har det godt igen. På det sidste stræk, var den jo en lidt tam.
Reparationsprisen er vist opnået ved den særlige sønderjyske metode: "zweimal über die grenze" Icon_e_wink

Oktobermessen må jeg desværre sidde over, da jeg dagen efter har arrangeret et fødselsdagsselskab.

med venlig hilsen - Geodoc
Svar
Hej Torben
Selv tak, næh der blev handlet i Dkr. det kan lade sig gøre i DK... Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
Hej Torben

Tillykke med den nye batteri maskine - det går jo ikke at batterierne bare ligger og hober sig op i skuffen! Icon_e_wink

Ingen tvivl om at de ikke når at aflade sig selv med de batteri maskiner vi har anskaffet os på det sidste!!

Hvad er det helt præcis for en stump du mangler for at få din cal. 1516 op og køre igen??

Du kunne jo være at jeg faldt over den en dag.....

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
gmt-geek Skrev:Hej Torben

Tillykke med den nye batteri maskine - det går jo ikke at batterierne bare ligger og hober sig op i skuffen! Icon_e_wink

Ingen tvivl om at de ikke når at aflade sig selv med de batteri maskiner vi har anskaffet os på det sidste!!

Hvad er det helt præcis for en stump du mangler for at få din cal. 1516 op og køre igen??

Du kunne jo være at jeg faldt over den en dag.....

Vh. Jon
Tak skal du ha' Jon.
Dejligt, at du osse ser på det således, "Det er jo ikke for sjov, at der produceres ur-batterier. La' os nu få dem til at yde noget" Icon_cool

Fra artiklen: Omega Marine Chronometer Watch Technology, har jeg hentet nedenstående:
Citat:Then as now those times of turmoil seem highly confusing.
For during that brief period Omega sold L.E.D. digital watches containing Hamilton Pulsar modules (SSIH had bought part of the group that owned Hamilton's digital technology).
They sold watches with Bulova licensed ESA tuning fork movements, with optional modular chronograph work from Doubois-Depraz.
They (Omega?) also produced their own quite stunning tuning fork watch, that used a magnetically coupled 'micromotor' with sapphire 'springs' (by this time Max Hetzel was working for Omega,
and also on ways to get around the Bulova patents).
Omega also offered 8 kHz analog quartz watches with E.S.A. (E.T.A.) sourced movements, as well as soldiering on with a range of conventional mechanical watches and chronographs.
To mark the 1976 Olympic Games they produced the World's first quartz analog watch with built-in digital stopwatch, and they even introduced a new self-winding mechanical 'chronometer'/chronograph to celebrate
their 125 anniversary.
This, the collectable Seamaster 125 with its unique movement, had a reputed run of just 2,000.

This wonderfully creative nightmare lasted for just over a decade and in the end all this apparently heroic effort was to little avail in the face American and Japanese competition.
Japanese watch production increased by 10 times between 1974 and 1978, and so by the early 1980's it became just a case of finding a financially safe haven or sinking below the waves.
Omega was already part of the much larger SSIH group, which evolved into SMH, which these days calls itself Swatch.
Back to the Megaquartz 2400:
Formuleringen: "This wonderfully creative nightmare lasted for just over a decade.....", er meget beskrivende for min entusiasme for uret.

Det var en periode med formidabel, og kunne man sige, desperat(?) kreativitet. - Ønsker man at dyrke, eller blot "snuse" til denne kreativitet, er Omega det rette mærke.
F.eks. Rolex producerede aldrig et Marine Chronometer. På High End Quartz Forum, forklares dette med: "Der var ikke plads til mere tekst på skiven". Icon_mrgreen

Marine Chronometerets kritiske reservedel er:
İmage
... det såkaldte "Motor Module". Konstruktionen er et horologisk og elektromekanisk mareridt.

Gennem 2 balancefjedre føres strøm frem til en spole, der er anbragt i en magnetspalte med kraftige magneter.
Både horologisk og elektromekanisk, bærer dette med rette benævnelsen: et anker.
Når spolen modtager elektrisk impuls, farer ankeret frem med en anseelig kraft, og afleverer "et sekund klik til ganghjulet".

Konstruktionen er kritisk, og ligeledes dens samarbejde med ganghjulet. - Som artiklen beskrev: "A wonderful creative nightmare" Icon_e_wink

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)