Urmagerskole......
#1
Hej!

Som vintage Omega nørd har jeg tit tænkt det kunne fedt selv at kunne lave små ting på mine ure, som at skifte glas og kroner m.v.

Så da Lars som er hans navn herinde og i virkeligheden ved et GTG tale om han ind imellem holdte en lille kursus for interreserede i privaten var jeg straks klar til at prøve.

Lars er Urmager, udlært i 1979 så med godt 30 års erfaring og af den gamle skole hvor man ikke siger nej til kunden, hvis en del ikke findes mere, næh så laver man den da selv.

Det bærer Lars's private værksted også præg af, aldrig har jeg set så meget urmagergrej og maskiner før, jeg tror han ville kunne lave et ur helt fra bunden af hvor han selv drejede, fræsede lavede alle stumper selv.

Nå men bevæbnet med et par Omega'er der trængte til olie mødte jeg op her mandag d.25/3 forventningsfuld som en skoledreng.

Så bænket med en lup for øjet og et udvalg af værktøj skulle det første ur skilles ad. Det er et Caliber 265 fra 1950 og adskillelsen forklares trin for trin af Lars.

İmage
İmage

Det godt man har en lup, lejet her på balancen er ikke stort. Det er fæstet med en clips som man kan se er åbnet her:
İmage

Her er eleven:
İmage

Her skilles lidt mere af:
İmage
İmage
İmage

Også er det skilt af og klar til at blive renset:
İmage

Også skal der samles igen:
İmage

Så gælder det om at huske hvad delene hedder når Lars siger så tager vi lige spærrehjulet eller bundhjulet osv.
Uret får olie og fedt de foreskrevne steder.

Sandhedens øjeblik, op i målebænken med uret

İmage

Det er vist godkendt med en afvigelse på 2 sek/døgnet og svingningtal 286.

Så var en kop rødvin vist fortjent om aftenen.

Næste dag blev et endnu ældre 30 mm værk serviceret.

Jeg fik også vist hvordan man skifter glas og hvordan man polerer kasser.

Alt i alt et par hyggelige dage i godt selskab og meget lærerige. Men jeg kan godt se at man skal dælme have meget specialværktøj hvis man selv skal give sig kast med sådan noget og kan godt forstå det tager så lang tid at blive urmager.

Tak til Lars.

Mvh. Thomas
Vintage Omega, herreure, lommeure og stopure
Svar
#2
Ser ud til at have været et super "kursus"
- Stor respekt for modet til at "stå på hovedet" i et ur, der bagefter skal kunne gå.

Værkdelenes navne er jo "en lille åbenbaring" om hvad deres funktion er i værket.
Det giver en kærkommen anledning til at slå til lyd for Omega Link Centralen, der netop indeholder meget mere end Omega'er.
(Hvilket alt for mange ikke har opdaget.)

İmage
Fra Omega Link Centralen: Fagudtryk: (om ure)DK Hvad hedder de forskellige dele i urværket.
Dansk navnelære - Stillet til rådighed af Tommy.

Tak for at du delte dine kursus erfaringer - og stor tak og anerkendelse til Lars for at lægge faciliteter til sådanne grænseoverskridende "løjer" Icon_e_biggrin Icon_e_biggrin

med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#3
Nice to read , i intend to do the same one day . Icon_e_smile Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#4
Hej Thomas...med flere... Icon_e_biggrin

Ja, det er jo ikke kun kursisten der synes det er sjovt, og jeg får repeteret alt det der bare er en naturlig ting at gøre, pludselig skal der ord på hvad og hvorfor og for slet ikke at glemme hvordan....
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)