Tio Malo Skrev:mowgly Skrev:Personligt er mit købsmotiv baseret på, at jeg vil eje uret og gå med det på hånden fordi jeg synes det er fedt - ikke for at sælge det i morgen.
Jeg spekulerer egentlig ikke i, om det bliver mere eller mindre værd med tiden, og om det er attraktivt at sælge eller ej.
Der går lidt for meget spekulation i det vil jeg mene. Men fair nok at nogen har dette købsmotiv.
Årsagen til videresalg er hovedsageligt noget andet end viljen til at spekulere.
Man bliver træt af sit gammelt ur, skal finansiere et nyt køb, har prøvet et nyt ur som virkede super - indtil man fik det på armen etc etc.
Har personligt aldrig solgt et personligt ejet ur pga. spekulation - det er en lidt mere indviklet affære som sådan.
Værdiforøgelsen tager lidt længere tid, end folk tror.
Og investeringen er dårlig: Hvis du vinder 10K over 10 år og har haft 50K bundet i projektet, er næsten alle andre måder at øge værdien af sin formue mere fornuftige.
Har været dog nødt til at tage i bytte ure uden papirer og vil gerne hilse og sige at den mistænkeliggørelse man bliver udsat for som privat sælger af et dyrere og nyere ur uden papirer, er mere omfattende end nogle af deltagere af denne tråd tror.
.. (F. eks. at sælge et papirløs Rolex går lige an, en PAM er tæt på usælgeligt, medmindre man vil forære den væk).
John
PS. Der falske papirer og kort, man kan købe fra flere kinesiske hjemmesider, er rigtigt dårlige. IMHO, kun Onkel Fjols hopper på den slags.
Og - skriver man så selv serienummeret på med sprittusch...eller hur ?
Tak til "mowgly" og "Tio Malo" for nuancerede holdninger til aktiviteterne ”investering” og ”ur interesse”.
Jeg har tidligere, i
dette indlæg – beskrevet hvad jeg opfatter som en sammenblanding af begreberne interessen for: Ure og Investering.
Da andre nu berører emnet, tillader jeg mig, at supplere med et par eksempler.
#1. Egen erfaring med forvaltning af ”ur kapitalen”
For et år siden satte jeg 6 ure til salg på Kaplans temaauktion, Klockkvaliten (eng. Important watches)
Urene var anskaffet for 47.000 DKr. og efter salær indsatte Kaplans 51.000 DKr. på min konto.
Det var såmænd godt nok; men jeg havde haft service omkostninger på godt 8.000 kr. – bl.a. var et af urene genopbygget (efter vandskade) for 4.300 kr.
Sådanne service omkostninger kunne jeg jo blot have undladt at sætte mig i.
Men min holdning til dette er, at når jeg ”forvalter” et ur, så skal det plejes med hensyn til både autenticitet, originalitet, udseende og teknisk ydelse.
Derfor var undladelse af service ikke en option.
Til trods for, at disse ure var både sjældne og meget særprægede – brugere på dette forum har kaldt dem ”Geodoc’s grimlinge”, var de altså anskaffet så ”behændigt”, at de ved realisering ikke ”lammetæskede” min økonomi.
Med dette eksempel illustrerer jeg:
# at det er vanskeligt at opfatte, og forvalte sin ur-interesse som en investering, og
# at selv ure forskellige fra Rolex sub og Omega PO, kan ejes og efterfølgende kapitaliseres uden nævneværdige ”katastrofer”.
#2. Egen erfaring med ”investering”
Gennem årene (fra 2004) har jeg selvforvaltet mit indestående på LD og SP på Folkebørsen, med tilfredsstillende resultat.
Den bemeldte Folkebørs, var politikernes forsøg på at interessere danskerne for et personligt engagement i en økonomisk betryggende alderdom.
Men danskerne er jordens mest ubekymrede folk, der tænker, at pensionsopsparing og alderdom kun er for de aldrende.
Det viste sig, at blot 8-9.000 danskere, af potentielt 3,2 mill. brugere gad interessere sig aktivt for givtig investering af egne penge.
Det var faktisk sådan, at hver transaktion på Folkebørsen (på grund af det ringe antal brugere) kostede op til 30K kr.
Nå! – Men det blæste jeg på, for der var jo nok af personer, der ”spyttede i bøssen” og afholdt disse omkostninger, mens jeg opnåede følgende resultater:
# 2004 24,02 %
# 2005 15,01 %
# 2006 47,92 %
# 2007 19,91 %
# 2008 0,004 %
# 2009 11,71 %
Året 2008 (katastrofeåret) er medtaget med et forøget antal decimaler. Dette år led mange investorer store tab, ofte i størrelsesområdet 30-50 %
Selv forsøgte jeg
alt, og prøvede det ene bundsolide og hæderlige firma efter det andet, som enhver idiot kunne indse ikke ville blive mindre værd - Men Nej!
Massehysteriet havde grebet dem, som Mogens Lykketoft så charmerende har kaldt, ”Finansverdenens hysteriske kællinger”.
Til sidst satte jeg hele ”lortet” i ultrakorte obligationer, og red stormen af.
Efter Folkebørsens lukning, blev mit indestående overført kontant til en ratepension i mit pengeinstitut. Efter et års tid, henvendte min bankrådgiver sig, og foreslog, at banken forvaltede disse (ellers) inaktive midler.
#3. Egen erfaring med ”bankens investering”
Efter at have udfyldt en kompliceret ”risiko profil”, investerede banken så mine penge i slutningen af 2010.
I begyndelsen af 2012 modtog jeg så en 16 siders Porteføljerapport, som jeg møjsommeligt stavede mig gennem.
På rapportens allersidste side, stod så ”the punch line”….
”Det er lykkedes os, at forvalte dine 300.000 kr. ned til 293.000 kr.”
Til trods for, at 2011 var et vanskeligt år, syntes jeg nu alligevel, at det krævede en del talent – ligefrem at få formuen til at skrumpe.
Det var så årsagen til, at jeg (atter) begyndte at interessere mig for investering.
#4. Erfaringer med ”egen investering”
Med bankens syrlige bemærkning, ”Tror du, at du kan slå markedet” klingende i øret, kastede jeg mig ud i tilværelsen som selvforvalter.
Til det brug, abonnerer jeg på Euroinvestor, der har et forum, hvor man (hold nu fast) diskuterer investeringer, også helt uden at blande ure ind i det.
Ligesom med ure, gælder også her, at ”Erfaren mand er god at gæste”.
Som novice henvendte jeg mig til en meget erfaren aktie investor, med spørgsmålet:
”Mine aktier i Coloplast er begyndt at flimre og dykke. Det sker helt uden årsag i regnskabsmæssige, afsætningsmæssige eller indtjeningsmæssige forhold. Hvad skal jeg gøre”.
Han svarede: ”Er du helt sikker på, at din analyse er korrekt?”
Ja! Det var jeg da helt sikker på, og modtog lidt senere svaret: ”Køb nogle flere”.
Illustrationen viser hvorledes det gik ved at følge dette råd:

Det fremgår, at novicen ikke havde is nok i maven til at vente, til aktien var helt i bund; men trykkede på aftrækkeren et par dage for tidligt.
Bortset fra denne skønhedsfejl, viste rådet sig at være anvendeligt, og har siden været anvendt på Novo Nordisk, Chr. Hansen Holding og Bayer AG, ligeledes med tilfredsstillende resultater.
Det ses, at der er investeret 50K i Coloplast. Det er samme beløb, som Tio Malo anvender i sit eksempel, med et afkast på 10K over 10År.
På lidt mindre end et år, er afkastet således: 29K (ja faktisk 30K, når udbytte medregnes) – og det helt uden at blande ure ind i det
Hvis ure endeligt skulle blandes ind i det, er nedenstående brugbart:

Det ser jo egentligt ud til at gå ganske godt.
#5. Forum, investering & handel”
På forum besvares nybegynderes spørgsmål om, hvad forum mener om dette eller hint (mere eller mindre kiksede eller ordinære) ur.
Et af standardsvarene leveres af en af vore flittige brugere, og går lidt i retning af, At det er den helt sikre måde at spilde sine penge på...
– og at der hellere skulle lægges nogle flere penge til side til en brugt Sub, for den kan man sælge senere uden tab.
Dette er jo en indlysende sandhed, under forudsætning af, at uret er anskaffet, med snarligt salg for øje.
Med den meget manifeste måde vor bruger formulerer sine svar på, vælger mange nybegyndere at følge rådet.
Det har givet mig anledning til spekulation om, hvor mange spændende, anderledes og nye ure vi i tidens løb er ”gået glip af” på forum, når der i stedet bliver anskaffet ”nok en Sub eller PO”.
Svaret får vi nok aldrig; men årsagen er den ulidelige sammenblanding af ur-interesse mikset op med økonomi og investering.
På det sidste er reglerne for annoncering og handel på forum blevet indskærpet og håndhævet mere firkantet.
Det har fået en sur front til at brede sig, med efterfølgende ”udsivning” til andre kommunikationsmarker, hvor pris, investering, evt. salg og rabatter på selvfølgeligste vis blandes sammen med ure.
Med en illustration fra min yndlings hadeavis, Politiken (også kaldet klynke avisen):

… vil jeg konstatere, at Urforum knapt nok er kommet til 2004 udviklingen, hvilket jeg på ingen måde begræder.
… har blot en stille undren over, at et digitalt medie nu om stunder absolut skal fremstå som en krydsning af en tilbudsavis og et fastelavnsris.
#6. Sammenfatning
I fortsættelse af Tio Malo’s eksempel på et 50.000 kroners urs værditilvækst over 10 år, er det illustreret, at der er mere nærliggende og givtigere måder at tjene 10K på.
Ligeledes er det eksemplificeret, at et forholdsvis værdifast ur, ikke nødvendigvis behøver at være en Sub eller PO.
Hvad angår investering, vil mit råd være, at følge med på et forum om investeringer, og blive klogere på dette spændende emne…
… helt uden at blande ure ind i det, for ure er helt formidable til at blive diskuteret på et urforum.
Jeg vil afrunde med, atter at citere:
mowgly Skrev:F/ ………. Der går lidt for meget spekulation i det vil jeg mene. Men fair nok at nogen har dette købsmotiv.
Jeg er aldeles enig. Det er helt i orden og ganske fair, at nogle har dette købsmotiv….
… håber blot at have bidraget til belysning af andre indfaldsvinkler.
Med venlig hilsen - Geodoc