Swatch group / ETA
Hej "ur-mennesker",

Jeg har læst en del af de gode indlæg her, og tænkte at jeg lige ville dele den her artikel fra Economist: [url]"http://www.economist.com/news/business/21571943-industry-ripe-shake-up-time-money" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.economist.com/news/business/ ... time-money[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;

Det tyder på, at vi potentielt kommer til at se en del flere inhouse-værker på markedet de kommende år (eller konkurrenter til ETA), hvis forudsigelserne ellers holder stik...

Blot lidt stof til eftertanke.

Mvh Jo.
Svar
Ja, tag ny f.eks. den gode gamle ETA 2824-2

Foruden de kinesiske kopier (no wonder), så er der jo Selitta og jeg mener også Habring2 laver en 2824 kopi. Begge mig bekendt af fin kvalitet.

Så mit gæt er Swatch-gruppen egenligt blot har skudt sig selv i foden. Alle mikromærkerne køber nu bare værker fra andre end Swatch - den indtægtskilde kunne Swatch have haft, nu løber andre bare med den.
Det er jo indlysende hvad Swatch-gruppen ville opnå - et så godt som monopol for mekaniske ure af god kvalitet - især når vi snakker den lavere ende af skalaen. For klart, mange dyre mærker også ikke medlemmer af Swatchgruppen har jo haft deres egne in house værker i årevis.
Men sådan går det vist ikke. Må indrømme at jeg da også ét eller andet sted synes et mikromærke ur med et værk der ikke er fra Swatch-gruppen ét eller sted bare er sjovere. Præcis som en øl fra et lille bryggeri vs. en Tuborg.
Så gad vide om ikke det holder nogle år, så pludseligt sælger de igen til hvem som måtte ønske at købe, evt. underbyder de andre for igen selv at få det marked.

Jeg hørte også til dem der tænkte åh nej, nu forsvinder alle mikromærkerne. Det ville være synd for både konkurrencen og kreativiteten. Det lader heldigvis ikke til at være tilfældet. Tror den eneste reelle taber her er Swatch-gruppen selv - det må de jo selvom Icon_e_wink
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
McAllan Skrev:Ja, tag ny f.eks. den gode gamle ETA 2824-2

Foruden de kinesiske kopier (no wonder), så er der jo Selitta og jeg mener også Habring2 laver en 2824 kopi. Begge mig bekendt af fin kvalitet.

Så mit gæt er Swatch-gruppen egenligt blot har skudt sig selv i foden. Alle mikromærkerne køber nu bare værker fra andre end Swatch - den indtægtskilde kunne Swatch have haft, nu løber andre bare med den.
Det er jo indlysende hvad Swatch-gruppen ville opnå - et så godt som monopol for mekaniske ure af god kvalitet - især når vi snakker den lavere ende af skalaen. For klart, mange dyre mærker også ikke medlemmer af Swatchgruppen har jo haft deres egne in house værker i årevis.
Men sådan går det vist ikke. Må indrømme at jeg da også ét eller andet sted synes et mikromærke ur med et værk der ikke er fra Swatch-gruppen ét eller sted bare er sjovere. Præcis som en øl fra et lille bryggeri vs. en Tuborg.
Så gad vide om ikke det holder nogle år, så pludseligt sælger de igen til hvem som måtte ønske at købe, evt. underbyder de andre for igen selv at få det marked.

Jeg hørte også til dem der tænkte åh nej, nu forsvinder alle mikromærkerne. Det ville være synd for både konkurrencen og kreativiteten. Det lader heldigvis ikke til at være tilfældet. Tror den eneste reelle taber her er Swatch-gruppen selv - det må de jo selvom Icon_e_wink
Jeg tror som at ETA ved ret godt hvad de gør. Deres fortjeneste er ikke stor på selve værk produktionen, og uanset hvad vel de andre jo kunne presse dem på pris, så de kommer nu nok bare udviklingen i forkøb. Kineserne komme med i kopier (og hen ad vejen topdollar kopier) og alle disse billige ure - kan laves for ganske få penge hvis man bygger nok i antal
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Enig, 'lavprisproduktion' vil nok på længere sigt være mere konkurrencedygtig østpå, som med så meget andet.

Men når man ser på at ETA vil skalere ned sammenholdt med nye 'swiss made'-regler om at mindst 60pct af komponenterne skal komme fra sweitz, så tyder det på at swiss made i fremtiden kommer til (i endnu højere grad) at være forbeholdt de ultra eksklusive ure...

God søndag.
Svar
Dermå jeg nok indrømme at med mindre jeg ser andet bevist, så vil jeg anse kina-værker for noget skrammel.
Ikke for det, kineserne kan godt lave kvalitet når de virkeligt vil. Det er så bare sjældent de vil det.

Et spørgsmål. De 60% swiss made.. Hvem laver de regler? (den del mindes jeg ikke at have hørt om)
Så kan man undre sig over hvem der synes det er så vigtigt at det hele er lavet i Schweitz? Jeg gør ikke. Jeg spiser gladeligt "parma"-skinke fra Tyskland eller Italien sålænge det smager godt og kvaliteten er i orden - ja, faktisk opdager man nye spændende ting når det hele ikke bare kommer fra en mastodont, som f.eks. en røget variant af "parma"-skinke - vist ikke lige sådan spanierne havde tænkt sig den, men klart et spændende indslag blandt metervarerne. Desuden kan man undre sig over om schweitziske ure bliver mindre schweitziske af at man eksporterer dele... Icon_question
Som sagt før. Jeg synes kun det tilføjer værdi til urverdenen at der kommer en masse mindre producenter af værker. Bare kvaliteten er i orden og det ikke er sådan noget kina-skrammel på linie med at købe et "Rolax" af en afrikaner ved Eiffeltårnet Icon_e_wink
Mvh Morten

Svar
McAllan Skrev:Dermå jeg nok indrømme at med mindre jeg ser andet bevist, så vil jeg anse kina-værker for noget skrammel.
Ikke for det, kineserne kan godt lave kvalitet når de virkeligt vil. Det er så bare sjældent de vil det.
ja, faktisk opdager man nye spændende ting når det hele ikke bare kommer fra en mastodont, som f.eks. en røget variant af "parma"-skinke - vist ikke lige sådan spanierne havde tænkt sig den,

Og slet ikke som Italienere havde tænkt det Icon_e_biggrin

Reglerne med 50% og fremover 60% er vedtaget i Schweiz for at beskytte deres industri imod, en masse små schweizer fabrikker køber kina værker og lægger dem i rumænske kasser med skiver fra Indien og skriver SWISS MADE på
Om man lægger vægt på Schweiz ud fra en lang tradition, eller finder det andet lige så spændende er vel individuelt, men lidt som at jeg gerne vil vide om det er okse eller hest jeg spiser (var det Nicolaj Klingenberg der skrev Til hverdag og fest, spis islandsk hest)? så finder jeg det naturligt, at der er regler der fastsætter hvad f.eks. Swiss made betyder for et ur

vh
Besøg min blog om ure!
Svar
McAllan Skrev:Ja, tag ny f.eks. den gode gamle ETA 2824-2

Tro om igen. Swatch group har selv ret store problemer med at efterleve efterspørgslen fra deres egne mærker ifbm. levering af værker fra ETA, så hvorfor levere til konkurrenterne? Desuden er Nick Hayek ophavsmand på ideen om at hæve kravene for at bruge "SWISS MADE" på urene, på trods at konkurrenternes rysten på hovedet.

Og generelt hæver det jo niveauet for den schweiziske ur-industri at flere af mærkerne selv begynder at investere i innovation, frem for at alle bruger stumper fra samme kasse. På sigt bliver det helt sikkert mere spændende, men samtidigt og dyrere at købe ure fra landet i midten.
Martin Issing
Svar
martinissing Skrev:Tro om igen. Swatch group har selv ret store problemer med at efterleve efterspørgslen fra deres egne mærker ifbm. levering af værker fra ETA
Det synes jeg lyder mystisk. I hvert fald hvis vi snakker de almindelige værker der er så godt som maskinfremstillede... Og det er jo først og fremmest dem som mikromærkerne benytter...

martinissing Skrev:Og generelt hæver det jo niveauet for den schweiziske ur-industri at flere af mærkerne selv begynder at investere i innovation, frem for at alle bruger stumper fra samme kasse. På sigt bliver det helt sikkert mere spændende, men samtidigt og dyrere at købe ure fra landet i midten.
Må indrømme min viden om Schweiziske urmærker ikke er vild stor. De mærker jeg lige kender kunne jeg ikke forestille mig ville bruge udenlandske dele i de mængder.

Ja, hvis man synes det er så vild vigtigt at der står "swiss made" på uret. Det var nok sandt i gamle dage at det var kvalitet i sig selv (midten af forrige århundrede), men i dag er det ikke noget jeg vil tillægge særlig betydning. Hvad jeg lægger mere vægt på er værkets forarbejdning (vi snakker ikke bare lidt striber og blå skruer) og hvor meget der er inhouse. Indvidere om man kan forvente reservedele i lang tid og selvfølgelig skal uret også tiltale mig design og funktionsmæssigt.

Hvis jeg lige pludselig kom til en sum penge så jeg synes jeg virkeligt skulle flotte mig med et årmbåndsur i prisklassen over Rolex Sub er jeg slet ikke sikker på jeg ville vælge et schweitzisk. Jeg tror at der er stor sandsynlighed for at det ville blive et tysk - selvklart med inhouse værk Icon_e_wink
Mvh Morten

Svar
McAllan Skrev:
martinissing Skrev:Tro om igen. Swatch group har selv ret store problemer med at efterleve efterspørgslen fra deres egne mærker ifbm. levering af værker fra ETA
Det synes jeg lyder mystisk. I hvert fald hvis vi snakker de almindelige værker der er så godt som maskinfremstillede... Og det er jo først og fremmest dem som mikromærkerne benytter...
Der er faktisk en del arbejde ved at producere selv 2824 og 2892 - ikke masser af håndværker timer men et par timer eller 3 og de skal gennemgås osv og jeg er ret sikker på, at ETA kan regne og har bedømt, at det ikke kunne betale sig at levere deres værker til den konkurrence der var - og ville komme til alle - samtidigt med at de håber på en vis form ved at kunne udvikle dem videre til sig selv, uden at skulle stille dem til rådighed og få dem trukket ned i værdi - i almenhendes øjne.
Hvis 2892 havde været in-house Eterna stadigt ville man ha set pænere på det end når det sidder i så meget forskelligt

Jeg tror ikke et sekund på de har skudt sig selv i foden
vh
Besøg min blog om ure!
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)