gamle lommeure
hannover_dk Skrev:det er ikke så let uden et værk billede. trods sammentrykket bøjle som burde kunne sige 1920 og frem så tror jeg ud fra visere og Grandprix 1900 at det er mellem 1900 og 1906 - men de brugte 1900 også efter grandprix 1906 tiden.
15 rubis - nok ikke et af Zeniths highend værker men det kræver lidt et par nærbilleder. Materiale, ser jeg heller ikke - men mon ikke stål - ellers ser du i alle fald guldmærker når du åbner bagkassens låg. Skive ser ud til at være hel = uden revner = godt - visere nok originale - værdi - ikke voldsomt, men Zenith har en vis popularitet så 1500-3000 kr hvis det virker

vh
Tak for hurtigt svar, jeg skal nok tage billeder af værket og af bagklappen ( jeg tror at det er sølv), jeg trak det op og det holder tiden fint.
pengemæssigt er det ikke vigtigt hvad det er værd, for mig har det en affektionsvædi da jeg holdt meget af min morfar.
mvh.Per
Svar
farmdogfan Skrev:vh
Tak for hurtigt svar, jeg skal nok tage billeder af værket og af bagklappen ( jeg tror at det er sølv), jeg trak det op og det holder tiden fint.
pengemæssigt er det ikke vigtigt hvad det er værd, for mig har det en affektionsvædi da jeg holdt meget af min morfar.
mvh.Per[/quote]
Jamen sølv er også meget sandsynligt - så er der sølvmærke og et tal for sølvet i bagpladen. Netop affektionsværdi er den langt vigtigste værdi dere findes ved ure. En vintageurmager som Krongos kan sagtens rense det og smøre det - men det er jo sjovt med de gamle ure, at de skam kan går ret pænt selvom det sikkert er mange år siden det fik en tur. Skal du bare bruge det her og der for sjov, kan du jo så lade det være
vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
hannover_dk Skrev:
farmdogfan Skrev:vh
mvh.Per
Jamen sølv er også meget sandsynligt - så er der sølvmærke og et tal for sølvet i bagpladen. Netop affektionsværdi er den langt vigtigste værdi dere findes ved ure. En vintageurmager som Krongos kan sagtens rense det og smøre det - men det er jo sjovt med de gamle ure, at de skam kan går ret pænt selvom det sikkert er mange år siden det fik en tur. Skal du bare bruge det her og der for sjov, kan du jo så lade det være
vh[/quote]
Hej igen, jeg har tænkt mig beholde det, og evt.lade en urmager give det et "service", så kan det måske holde 100 år mere.
jeg er mere i tvivl om "lokomotiv uret".
Mvh.Per
Svar
Ja, selvfølgelig skal du da beholde dem hvis din interesse er ure. Ellers vil du rive håret af dig selv en dag!

Jeg ved umiddelbart intet om de to ure, men jeg synes lokomotiv-uret er flot og det er i hvert fald specielt! Det andet ser man næsten på ethvert "loppe"marked omend sælgerne nok ved hvad de koster i 99,9 % af tilfældene. Værket ligner heller ikke noget man ser hver dag - kvaliteten af værket tør jeg dog ikke udtale mig om, men generelt var kvaliteten jo også dengang rigtig god. Det er i hvert fald med fuld antal stenlejer - det var kun noget man gad gøre på de bedre værker dengang hvor fremstillingen ikke var så automatiseret som i dag (og vistnok også brugte naturlige sten vs. kunstige i dag).

Gad vide om ikke lokomotiv-uret har været lavet specielt til jernbanebrug? Der var oftest krav til urene mht. præcision, temperaturkompensation osv. Dog er det nok lige gammelt nok til at være beskyttet mod magnetisme. Det blev ure til jernbanebrug da elektrolokomotiver blev almindelige - dengang var motorerne ikke ret godt afskærmet mod at afgive magnetisme - og det påvirkede urene så de blev upræcise - ud over selvfølgelig at tabt magnetisme = spild af effekt/lavere effektivitet (men det har intet med urene at gøre).
Mvh Morten
- Et skibschronometer? - Når man ikke kun sejler i sin egen sø!

Svar
Hov - havde ikke set lokomotiv uret. Normalt ville amerkanske railroad ure med alt jeg ved have store helt almindelige tal som https://www.google.dk/search?q=railroad+...66&bih=589 og det vil væfre et standard krav for at være tog ur i USA. Jeg ville tro de fleste andre - ex Tyrkiet der også brugte dem, ville ha samme krav, men ved det ikke.
Omvendt - så er det helt klart et langt bedre værk (som helt typisk for jernbaneure som jo var dem der sørgede for at togene kunne køre lige præcis til tiden) vi har fat i her, men skruede chatoner (de små juvel lejer du ser, som er skrivet ind i pladen) og sjov finregulering. Det er bestemt et spændende værk. Til gengæld er jo så skiven revnet på kryds og tværs som jeg ser det på billedet, og det gør jo uret svært at sælge - selv om værket som nævnt i mine øjne er GUF
VH
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
Tak for jeres svar og interessant info.
Det eneste jeg ved er at det har tilhørt en dansker som drog til amerika før første verdenskrig (jeg ved ikke hvor meget før) og var ansat ved jernbanerne.
Ja skiven er ikke så pæn, men det er nu heller ikke meningen at det skal sælges.
Mvh.Per
Svar
hannover_dk Skrev:Omvendt - så er det helt klart et langt bedre værk (som helt typisk for jernbaneure som jo var dem der sørgede for at togene kunne køre lige præcis til tiden) vi har fat i her, men skruede chatoner (de små juvel lejer du ser, som er skrivet ind i pladen) og sjov finregulering.
Svanehalsregulering Icon_e_wink Ja, man kan vel nærmest betegne det som pendant til vore dages multiturn trimmere - der dog er bruges alt for sjældent.

hannover_dk Skrev:Det er bestemt et spændende værk. Til gengæld er jo så skiven revnet på kryds og tværs som jeg ser det på billedet, og det gør jo uret svært at sælge - selv om værket som nævnt i mine øjne er GUF
VH
Klart revnet skive betyder noget for prisen, men det pågældende ur tror jeg på ingen måde er svært at sælge. Jeg ville heller ikke selv sælge et sådan. Tværtimod ville jeg købe selv med den skive. Det er langt fra den grimmeste skive jeg har set. Alt er der jo, så skulle der falde et stykke af skiven kan den limes på igen. Det er slet ikke den værste måde skiven kan revne på når det endeligt skal være.

Jeg ville også klart overveje at give lokomotivuret et service - i hvert fald hvis det skal bruges i nu og næ. Det er lidt blæret at være til selskab og kunne trække et specielt lommeur op af skjortelommen Icon_cool Og med dét ur ville jeg nok også tænke mig godt om hvilken urmager jeg sender det til service hos. Hellere betale lidt mere og det er kompetente folk. Med de få stykker jeg har prøvet indtil nu vil valget på det ur nok falde på Klarlund hvis de vil kigge på det (de gør det nok mere i Rolex, Omega og den dur har jeg indtryk af), nok er de dyrere, men de er i hvert fald super kompetente og mit indtryk af dem er top notch og altid fået fin behandling - og jeg betaler gerne for den sikkerhed til specielle ure. Intet er mere ærgeligt end at en høker laver ravage på et klenodie. Det andet kan man IMHO godt få service hos en billigere én - så kan man altid se om han kan få lov at lave service på de mere spændende i fremtiden.
Mvh Morten

Svar
McAllan Skrev:
hannover_dk Skrev:Omvendt - så er det helt klart et langt bedre værk (som helt typisk for jernbaneure som jo var dem der sørgede for at togene kunne køre lige præcis til tiden) vi har fat i her, men skruede chatoner (de små juvel lejer du ser, som er skrivet ind i pladen) og sjov finregulering.
Svanehalsregulering Icon_e_wink Ja, man kan vel nærmest betegne det som pendant til vore dages multiturn trimmere - der dog er bruges alt for sjældent.

hannover_dk Skrev:Det er bestemt et spændende værk. Til gengæld er jo så skiven revnet på kryds og tværs som jeg ser det på billedet, og det gør jo uret svært at sælge - selv om værket som nævnt i mine øjne er GUF
VH
Klart revnet skive betyder noget for prisen, men det pågældende ur tror jeg på ingen måde er svært at sælge. Jeg ville heller ikke selv sælge et sådan. Tværtimod ville jeg købe selv med den skive. Det er langt fra den grimmeste skive jeg har set. Alt er der jo, så skulle der falde et stykke af skiven kan den limes på igen. Det er slet ikke den værste måde skiven kan revne på når det endeligt skal være.

Jeg ville også klart overveje at give lokomotivuret et service - i hvert fald hvis det skal bruges i nu og næ. Det er lidt blæret at være til selskab og kunne trække et specielt lommeur op af skjortelommen Icon_cool Og med dét ur ville jeg nok også tænke mig godt om hvilken urmager jeg sender det til service hos. Hellere betale lidt mere og det er kompetente folk. Med de få stykker jeg har prøvet indtil nu vil valget på det ur nok falde på Klarlund hvis de vil kigge på det (de gør det nok mere i Rolex, Omega og den dur har jeg indtryk af), nok er de dyrere, men de er i hvert fald super kompetente og mit indtryk af dem er top notch og altid fået fin behandling - og jeg betaler gerne for den sikkerhed til specielle ure. Intet er mere ærgeligt end at en høker laver ravage på et klenodie. Det andet kan man IMHO godt få service hos en billigere én - så kan man altid se om han kan få lov at lave service på de mere spændende i fremtiden.

Tak for svar, ja jeg har kun hørt godt om Klarlund så det ville nok være dem der skulle lave det.
mvh.Per
Svar
Nu fik jeg taget billeder af stempler og værk på Zenith uret.
Svar
Der kan man se... 15 sten er ikke fuld antal. Som det ses er midterste tandhjul (minut-akslen) ikke med stenleje, men med messing (plus ét til man ikke lige umiddelbart kan se).
Men ellers da også et fint værk selvom det ikke er det ypperste datiden kunne præstere.

Som jeg læser det så er kassen sølv. 800 promille, dvs. 80% sølv, 20% kobber. Også det man kalder tretårnet omend den betegnelse vist kun bruges om danskfremstillede ting (og kun for København indtil et vist årstal jeg ikke lige husker). Der er altså lige knapt så meget sølv i det som sterling-sølv. Til gengæld er legeringen lidt mere slidstærk.
Mvh Morten

Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)