Er du ny i urverdenen, så er der hjælp at hente
Ny i urverdenen?

Måske har du gået og kigget på ure i vinduerne i flere år og overvejet at købe ”et lidt bedre ur”.
Måske nærmer en mærkedag sig og det skal fejres med et nyt ur – og gerne noget lidt udover det helt almindelige konsum-ure. Det skal være et ”luksus-ur”. Et ordentligt ur, med de kvaliteter og med den aura der er omkring gode, fine, ordentlige ure.

Så velkommen i urverdenen. Den er forunderlig. Der er luksus ure i mange kategorier, mange prisklasser og man kan købe fine gamle Vintageure, nyere brugte ure og selvfølgelig helt sprit nye ure.

Det er kompliceret. Hvad er det man betaler de mange tusinde kroner for udover hvad et ganske almindeligt quarts ur til 500 – 1000 kr koster? Og hvordan prøver man at gardere sig mod kopier og svindlere?

Når jeg taler om luksusure tænker jeg ure som koster måske 10 gange så meget som ganske almindelige konsum-ure. Typisk ure som koster fra 5 K og op…. Og op kan nemt betyder meget mere op hvis man skal ind i ”High end” klassen af luksusure.

I ”Luksus Low end” klassen af luksus-ure vil jeg placere ure som typisk koster op til 5 -15K – fra nye. Det er ikke et helt rent snit. Nogle ure giver mere value for money and andre, men typisk skal man over 15 K hvis man skal ind i ”Medium end” klassen.
Low end luksusure er typisk gode, smukke ure med høj kvalitet på alle dele, men uden der er ofret specielt meget på nogen dele. Kassen og lænke er pænt lavet. Alt er 100% maskinelt lavet og der er er typisk ikke valgt løsninger med vanskelige facet slibninger og komplicerede og sofistikerede løsninger. Det er solidt og ordentligt uden at være prangende. Det samme kan siges om visere og skive. Det ser ordentligt ur og det virker, men mangler ”særlig fine” finesser og dyre løsninger, som fx keramiske kranse, guldindlæg og håndlavede/finisherede detaljer.

Værkerne i disse ure er altid standard værker fra en af de store producenter – fx ETA. Det kan være at firmaet har fået eget navn på rotoren, men det er også det hele. Det er typisk gode maskiner, som vil virke fint en menneskealder eller mere. De er til at få serviceret for menneskepenge og de fleste urmagere vil kunne yde denne service. For langt de fleste mærkers vedkommende betyder det at man ikke benytter ”in house” værker i disse ure, men værker købt fra underleverandører. Undtagelsen er bla. Seiko som er så store (og dygtige) at de laver deres egne værker til ure i alle klasserne incl. Luksus Low End klassen.

Der er mange mærker i denne klasse. I stedet for at prøve at lave en liste her, vil jeg meget hellere linke til en af de mest vidende ur entusiaster her i Danmark, Mads Gjødesen, som på sin hjemmeside har lavet en liste. Mads går helt op til 25 K for low end klassen, så vi er ikke helt enige, men sådan er urverdenen også. Der kan være forskel på kriterier og vurderinger.

[url]"http://www.timetowatch.dk/index.asp?page=197" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.timetowatch.dk/index.asp?page=197[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; men en super side som også indeholder en købers guide.

I ”Luksus Medium End” er ure som man kan forvente lidt mere af – også afhængig af hvor i prisspandet uret befinder sig. Det er en bred gruppe som jeg definerer til 15 – 50 K.

Her forventer jeg et perfekt kassearbejde og en lækker lænke. Der skal være gode løsninger og finish skal være smuk. I den billige ende betyder det at man ofte har gjort lidt mere ud af værket – finisheret et standard værk og forbedret dette med sofistikerede løsninger og bedre materialer – eller gjort mere ud af kasse, lænke, skive og visere. I den dyre ende har man gjort begge dele. Finere værker eller endda finere in house værker og samtidig fine skiver, keramiske kranse, lækre lænker med gode justeringsmuligheder og super lækkert feel.

Det er i denne gruppe mange ur entusiaster bevæger sig. Prøver at finde et ur som tilbyder netop det de lægger vægt på ved et ur. Nogen er til så fint værk som muligt andre vil eje et design ikon – og de fleste vil have det hele…… og for at få det til det budget de har, bliver løsningen ofte et lidt brugt ur. Så kan man for ca 30 K få et super lækkert ”Luksus Medium end” ur med inhouse værk og super finish på alle dele. Eller et lækkert Chronograf ur med et fint kolonnehjuls værk og med mange fine detaljer på kasse, lænke, skive og visere.

I ”Luksus High end klassen” som i mit univers er ure over ca 50 K ligger ure hvor man kan forvente mere på alle fronter. Jeg er ikke den rette til at beskrive hvad det er man får mere her, men det handler om fine værker, fine slibninger, super design, lækre detaljer, dyrt metal, høj brandværdi og noget udefinerligt ”Duft af eksklusivitet og super luksus”. Jeg har selv til gode at eje et ur i den klasse.

Udgangspunktet i denne gennemgang er nyprisen. Kommer vi over i Vintage ure og brugte ure bliver det sværere for visse mærker afskriver meget – og kommer hurtigt i en prisklasse hvor det kommer inden for rækkevidde – under halv af nypris er ikke unormalt.

Vintageurene er et kapitel for sig selv. Her er hensynet til stand, originalitet og muligheden for at skaffe reservedele vigtig – og prisen er i lige så høj grad afhængig af hvor efterspurgt uret er for samlere som hvilken kvalitet uret som udgangspunkt har. Stor set samme model af et ur kan koste det dobbelte blot pga. en mindre detalje som intet har med urets kvalitet at gøre, men som altså er efterspurgt blandt samlere og Vintage ur entusiaster.

Kompliceret – ja. Svært – ja. Umuligt – nej. Det kan lade sig gøre at finde ud af hvad der er op og ned i denne verden…………………….

For det gode er at der er hjælp at hente.

Der er 2 supergode fora om ure i Danmark. På disse fora er vidende, velmenende, hjælpsomme mennesker, som med stor passion og stor kompetence vil svare på alt mellem himmel og jord om urene. I alle kategorier, nye og brugte og vintage.
Vi er også så heldige at have flere urmagere som jævnligt skriver på de 2 fora, så også de tekniske sider kan dækkes super fint.

Du er også heldig at der er en hel række gode og ordentlige brugt-urs forhandlere. Både folk som opererer via Internettet og i hvert fald 4-6 butikker landet over. Nogle af den deltager i debatterne på fora andre ikke. Du finder Deres kontaktinformationer her på sitet og du kan trygt henvende dig til dem. Husk at stille de rigtige spørgsmål, så får du også de svar du behøver.

Det er i det hele taget et ”nøgleord”: Stil de rigtige spørgsmål også på de 2 fora. Det er vigtigt at du tager dig lidt tid til at spørge ordentlig. Lidt baggrund og kriterier og så gode spørgsmål – og du vil se at svarene ruller i brede mængder.

Vh baun
Svar
Tak for et godt indlæg Per, der kommer hele tiden nye "urtosser" på banen og de skal selvfølgeligt guides på en god og professionel måde, vi andre er også startet fra bunden på et tidspunkt.

Hold tonen god og soper i denne tråd, urforum.dk er et forum som skal foregå i en god og positiv tone og være et forum som er for alle ur interesserede, og hvor alle skal føle sig velkomne.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
Jeg er naturligvis klar over hvad reglerne er på de to fora. Også at der er åbent for salgssnak på det ene forum.

Jeg tror også jeg kender de fleste urhandlere som skriver herinde og jeg betragter dem som gode, seriøse, ordentlige mennesker der godt kan give gode råd. Faktisk langt bedre råd end så mange andre. De ved jo faktisk noget om ure og om afskrivninger.

Jeg har selv med stor fornøjelse handlet med flere og modtaget super vejledning og råd fra fx.

Mads Gjødesen
Peter Halse
Bjarne Vork
Camaro
Krognos
Mølbak
Svajz

Og sikkert flere andre. Jeg har aldrig modtaget dårlige eller egennyttige råd fra urhandlere der opererer på de to fora. Så jeg anbefaler meget gerne alle - også nybegyndere at tage mod råd.

Men vigtigt er det at stille seriøse spørgsmål hvis man vil have gode og brugbare svar.

VH Baun
Svar
Lad denne tråd være en sticky så nye på forum f år øje på denne vejledning.
Mvh. Bjørn
Seiko "Grand Cocktail" SDGM003, Omega SMPc, Magrette Dual Time, Seiko "Sumo" SBDC003, Steinhart OVM, Seiko SKX007 (modded), Certina DS Caimano, Casio G-shock, Casio Duro MDV106
Svar
Baun Skrev:Jeg har selv med stor fornøjelse handlet med flere og modtaget super vejledning og råd fra fx.

Mads Gjødesen
Peter Halse
Bjarne Vork
Camaro
Krognos
Mølbak
Svajz

Og sikkert flere andre. Jeg har aldrig modtaget dårlige eller egennyttige råd fra urhandlere der opererer på de to fora. Så jeg anbefaler meget gerne alle - også nybegyndere at tage mod råd.

Men vigtigt er det at stille seriøse spørgsmål hvis man vil have gode og brugbare svar.

VH Baun
Helt enig i din liste og godt indlæg. Der er en del flere rigtigt gode handlere i DK end den liste og alle disse arbejder jo med at sælge ure i vores lille andedam, og skulle de være bad-guys, så ville det superhurtigt være rygtet ud overalt - så der er i mine øjne ikke nogen bad guys mellem de etablerede handlere jeg kender til her hjemme heldigvis.
Alle vil jo naturligvis gerne ha mest muligt for urene, men generelt beskrives alt generelt ordentlig, og jeg har heller ikke hørt om problemer med afterservice hvis noget driller. Generelt set er de også så godt inde i markedet prismæssigt, at priserne svarer meget godt til markedet iøvrigt. Samtidigt gør de meget ud af at vælge ure som har en vis værdi og generelt ikke er så svære at sælge. Det er noget skidt set i forhold til at det begrænser udvalget til det sikre og i sagens natur kan det blive det lidt mere ensformigt.
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
listen var ikke et forsøg på at lave en komplet liste, blot at nævne nogle jeg selv har personlige erfaringer med, både mht. til rådgivning og handel.

der er som Hanover rigtigt skriver - en hel del andre - og jeg har sikker også glem en enkelt eller 2 som jeg har handlet med og fået råd fra.

Jeg har aldrig mødt nogen som har prøvet at give egennyttige råd eller sælge "katten i sækken".

vh baun
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)