Købskontrakt
Der findes en blanket til brug ved privat salg af cykler og knallerter.
Brug den som forlæg, eller brug et blankt stykke papir og nedskriv relevante data.
Svar
Jo, men det er sådan set ikke det, der er problemet.

Når et forum stiller en blanket til rådighed (også selvom den er neutral), så indestår man for indholdet, som udgangspunkt.

Og selvom man måske har taget et juridisk forbehold, så vil man uvægerligt stadig få et "etisk" og "omdømmemæssigt" ansvar pålagt, hvis du forstår, hvad jeg mener Icon_e_smile

kristofferJ Skrev:Kan man ikke bare lave en helt neutral pdf-fil uden navne eller noget på. Som de to parter bare kunne udskrive og sætte deres eget data ind i?
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Jeg er helt med Peter.
Svar
Kan godt forstå Peters forbehold.
Siden en printet eller håndskreven kontrakt, hvor der er data om det solgte vare, begge parter og som er underskrevet og dateret tydeligtvis ikke er nok, søges her noget "officielt", "blåstemplet af Vintageure.dk" etc.
I alle tænkelige situationer, fra tyveri, sagsbehandling med forsikringsselskabet mm. vil en fritformuleret privatkvittering være nok.
Og føler man sig stadigvæg usikker, kan man altid suplere dokumentet med et billede og evt. kopi af bankoverførsel (hvis uret blev betalt på den måde).
Som både Hannover og Christoffer skrev, er den slags 100% tilstrækkelig og holdbar.
Og er forsikringsmanden stadigvæg irriteret eller irriterende, ville jeg skifte selskab.

Cheers - John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
Tio Malo Skrev:I alle tænkelige situationer, fra tyveri, sagsbehandling med forsikringsselskabet mm. vil en fritformuleret privatkvittering være nok.

Det er jeg enig i, når vi taler om forsikringsdokumentation.

Det er kun, når man som køber (eller sælger) vil sikre sig køberetligt, at den købte/solgte genstand har nogle forud definerede egenskaber, som f.eks. stand, alder, holdbarhed eller lignende, at man behøver at beskrive genstanden nærmere.

Dette kan naturligvis have relevans også forsikringsretligt - men man skal have sig for øje, at der kan være flere formål med en kontrakt. Forsikringsdokumentation og/eller køber-/sælgerbeskyttelse.

Men generelt kan det blot siges, at såfremt det i handelen er væsentligt, at den omhandlede genstand skal være i besiddelse af egenskaber eller karakteristika, som ligger ud over de helt generelle egenskaber, som genstanden må forventes at have (altså at en bil f.eks. har en motor - hvis der er nogen, der her kan huske Låsby-Svendsens eskapader Icon_e_smile ), så bør man for både sælgers og købers skyld, beskrive disse så præcist som muligt i kvitteringen (=købsdokumentet).

Som med så meget andet her i livet, så handler det om forventningsafstemning køber og sælger imellem !! Icon_e_wink
/Peter

"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
Ikke en ide jeg heller er ret vild med.

Hvis nogen ønsker at handle ure privat er det helt fint, men i bund og grund er en kontrakt jo blot et stykke papir hvorpå man nedfælder hvad parterne er blevet enige om.

Og som privat handlende er den normale vel at et bytte med et ur mod et andet ur eller en stak sedler, eneste derud over er vel om man giver en form for garanti eller ej, men det bør parterne jo nok selv blive enige om Icon_cool

Så et stykke papir med navn og øvrige ønskede oplysninger, hvad man handler, beløb samt hvad man er blevet enige om så tror jeg den holder.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)