Køb af brugt kvalitetsur
Churchill Skrev:Jeg kan fornemme, at det virker lettere provokerende på flere af jer, at jeg vægter investeringskriteriet tungt
Det provokere næppe nogen på dette forum. De fleste her er blot klar over, at det ikke er særlig nemt at tjene penge på ure.

Churchill Skrev:Min tilgang er nok noget anderledes da jeg i forvejen investerer i både aktier og råvarer.
Det er vi nogle stykker herinde, som også har fundet på Icon_smil

Churchill Skrev:Men min primære tilgang vil stadig, som udgangspunkt være, at uret ikke "bare" skal være en hobby, men også noget der kan tjene som hedging i usikre tider og dermed supplement til aktier etc.
Held og lykke. Det kan lade sig gøre, men det kræver stor viden og en fornuftig startkapital.
JK
Svar
Churchill Skrev:Jeg kan fornemme, at det virker lettere provokerende på flere af jer, at jeg vægter investeringskriteriet tungt Icon_e_biggrin
Dette kan jeg godt forstå, da jeg fornemmer de fleste af jer er virkelige entusiaster der elsker jeres ure, hvilket jeg har stor respekt for.
Min tilgang er nok noget anderledes da jeg i forvejen investerer i både aktier og råvarer.
Jeg har i lang tid været fascineret af ure uden dog at gøre noget videre ved dette.
Men da jeg så Kristian Haagen på DR blev jeg fanget og kunne fornemme den fantastiske verden jeg tror gemmer sig her.
Men min primære tilgang vil stadig, som udgangspunkt være, at uret ikke "bare" skal være en hobby, men også noget der kan tjene som hedging i usikre tider og dermed supplement til aktier etc.

Jeg tror ikke på at det er let at forudsige hvad der vil være en fornuftig investering på 10 års sigt. Det er desværre alt for afh. af moden - også moden indenfor ursamlere. Pt. er store sportsure det der er efterspurgt og det er det muligvis også om 10 år, men der kan jo også komme et skift så det er andre ure der bliver efterspurgte.

Under alle omstændigheder kan jeg vist sige med ret stor sikkerhed at den væsentligste del af gevinsten for mange ursamlere ligger i at vide så meget om urene at man kan købe ind til meget fine priser. Disse samlere kan så senere sælge uret med en præcis beskrivelse af hvad det er og med garanti for 100% originalitet og blåstemplet af sælgerens gode navn og rygte samt gode billeder af uret i fin stand. Pengene tjenes med andre ord ikke ved at investere, men ved at handle.

Provokeret er jeg slet ikke blot tror jeg det er lidt naivt at tro man uden stor viden lige kan købe et ur som også er en god investering.

Et Rolex Daytone til en god pris tror jeg dog kunne være et godt bud på det du er ude efter, men jeg ville aldrig selv betragte urene som en god investering - bare håbe på at samlingen viser sig at være nogenlunde værdifast.

vh baun
Svar
Ok fair nok at du vil anskue det som en investering, men så syntes jeg du kigger i de forkerte retninger. jeg tror du skal kigge rigtig vintage eller også skal du kigge på øverste hylde, hvor der er tale om helt unikke værker og design.

tager vi vintage først (og ser bort fra Rolex) har visse mærker og modeller taget enorme spring i løbet af de sidste 10 år; Universal Geneve Compax, Breitling Co-Pilot, Breguet XX, Omega Speedmaster pre-moon osv osv. De har den klarer fordel at de ikke koster en hel bondegaard, men det kræver selvfølgelig en stor viden og kærlighed til disse ure for at vælge lige netop den model der holder bedst. Da du er novice i ure - er det nok ikke en vej du skal gå, og jeg ville ikke selv seriøst sige at min samling var en investering (det siger jeg kun til min kone)

Haute Horology: Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke rigtigt selv kan gennemskue driveren for f.eks. MB&F, Harry Winston, Urwerk visse Patek mf.. Priserne er oppe i $90k laget på MB&F hvilket afholder de fleste fra at købe, men de er helt unikke og jeg vil betegne dem som kunstværker. At vurderer unika, er svært men jeg vil formode at køberne til disse ure ikke bruger dem som deres foretrukne "have-ur", men at der netop er et markede for denne type ure, og en senere efterspørgsel - ligesom alm kunst. MB&F har lige vundet "best mens watch" på GPHG messen, det er et fantastisk værk/ur - kunst IMHO

http://www.mbandf.com/

og en lille film:
http://vimeo.com/mbandf/lm1

vedr ophold i bankbox (med mindre du mener værdiskab i hjemmet), må jeg sige at det dræber meget af glæden ved at have et unik ur / samling. Efter min samling fik permanent ophold i bankbox, så savner jeg muligheden for at betragte urene, skifte remme, tage billeder, checke facts osv. For slet ikke at tale om det logistiske mareridt det er for mig at nå i banken før lukketid for at skifte ur - det holder slet ikke.

/longbear
Svar
Min erfaring, er at skal du handle ure med lidt fortjeneste for øje, så skal du være i stand til at handle overseas, og dermed være i stand til at gennemskue både markedspriserne engros og troværdigheden af dem du handler med....Det kræver altså et "godt navn" og forbindelser....

Er du både villig og god nok til at handle på det fjernøstlige marked, hvor der virkelig handles ure på kryds og tværs?

Og finanskrisen in mente, så går det ikke så stærkt mere med de gode handler..

Mikael
Svar
Jeg har nok formuleret mig forkert.
Jeg har ingen intentioner om at "lave boksen" på handel med ure eller lignende. Det ville være uendeligt pretentiøst at tro jeg kunne gøre det uden erfaring.
Mit mål er alene at finde et superlækkert ur i 50-60K-klassen (brugt) som kan forventes at følge inflationen (med et lille plus måske).
Altså som en slags "store of value" som supplement til øvrige investeringer, men en "store of value" der samtidigt kan give fornøjelse.
Svar
Churchill Skrev:Jeg har nok formuleret mig forkert.
Jeg har ingen intentioner om at "lave boksen" på handel med ure eller lignende. Det ville være uendeligt pretentiøst at tro jeg kunne gøre det uden erfaring.
Mit mål er alene at finde et superlækkert ur i 50-60K-klassen (brugt) som kan forventes at følge inflationen (med et lille plus måske).
Altså som en slags "store of value" som supplement til øvrige investeringer, men en "store of value" der samtidigt kan give fornøjelse.

Og det er en fair ambition eller intention. Så ville jeg forsøge at gøre et godt køb af en Rolex daytona.

vh Baun
Svar
1) Jeg vil købe uret brugt via en forhandler (en af de nævnte good-guys her på siden). Hvad er en rimelig brugtpris for et ur som dette hvis det er i rigtig god stand, dvs. tæt på ubrugt?

En rimelig brugtpris finder du ved at gå ind og sammenligne med tilsvarende ure til salg rundt om i Danmark og ellers rundt om i Europa, uden fro EU skal du påregne et pænt beløb til afgift.

2) Hvis jeg køber uret vil det (også) skulle kunne være en fornuftigt investering, dvs. det skal som minimum følge inflationen, så hvis jeg evt vil sælge det igen om 10 år vil jeg gerne have (mindst) samme real-pris for det til den tid. Opfylder uret dette krav efter jeres vurdering?

Det er som at købe aktier, det er umuligt at svare på, men Rolex sportsmodeller har gennem året klaret sig godt.

3) Jeg vil kun bruge uret ved særlige lejligheder, måske 2-3 gange om året. Resten af tiden havde jeg tænkt mig, at det skulle ligge i bankboks. Er det godt eller skidt for uret at blive brugt på denne måde?

Uret er ret lideglad men uret bliver ikke slidt i boksen.

4) I artiklen om værket nævnes, at flere af lejerne er keramiske og derfor ikke skal smøres. Betyder dette, at uret ikke behøver at skulle serviceres så ofte som andre ure (dvs typisk hvert 5.år)?

Service skal passes på alle ure, det er med til at holde brugtprisen, men koster selvfølgeligt også og skal lægges i den oprindelige pris.

5) Hvad koster service typisk på dette ur og hvor ofte er det nødvendigt (jf. spørgsmål 4)? Hvis prisen på service bliver for høj, kan investeringskravet jo ikke længere opfyldes (jf. spørgsmål 2)

Service kan foretages fra mellem 1000 dkr. og til langt over 20.000 afhængigt af ur, mærke og komplikationer, men en Jaeger vil vel ligge på ca. 5000 og en Rolex ca. 1500 lavere. med en tidshosisont på 10 år skal du regne med ihvertfald 1 eftersyn.

6) Er der gode urmagere i Østjylland som kan servicere uret og har de rimelige priser?

Ja, men hvis du skal have en autoriseret forhandler til at lave service på eks. Jaeger mener jeg den ryger til Schweiz og her findes kun forhandler i København, personligt bruger jeg primært i Østjylland Halse i Horsens som har 3 faguddannede urmagere, men der er mange dygtige urmagere rundt om i hele jylland.
Mywatch.dk
Bjarne Vork
Svar
In your price class ca. 60.000 kr i would buy a vintage sub or a used Daytona . Both watches will keep there value quite well , and the service costs are reasonable compaired to a high end brand . Willy
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
Uret er ret lideglad men uret bliver ikke slidt i boksen.

Hej Bjarne. Tak for svar.

Jeg mener at have læst, at olien kan "størkne" ved lang tids inaktivitet, derfor mit spørgsmål.

mvh

Churchill
Svar
Churchill Skrev:Jeg kan fornemme, at det virker lettere provokerende på flere af jer, at jeg vægter investeringskriteriet tungt Icon_e_biggrin
Dette kan jeg godt forstå, da jeg fornemmer de fleste af jer er virkelige entusiaster der elsker jeres ure, hvilket jeg har stor respekt for.
Min tilgang er nok noget anderledes da jeg i forvejen investerer i både aktier og råvarer.
Jeg har i lang tid været fascineret af ure uden dog at gøre noget videre ved dette.
Men da jeg så Kristian Haagen på DR blev jeg fanget og kunne fornemme den fantastiske verden jeg tror gemmer sig her.
Men min primære tilgang vil stadig, som udgangspunkt være, at uret ikke "bare" skal være en hobby, men også noget der kan tjene som hedging i usikre tider og dermed supplement til aktier etc.

Rolex Daytona ville jeg så gå efter. Og jo ældre jo bedre. Men det da synd hvis du ikke er så glad for Rolexmodellerne. Omega Planet Ocean brugt til 14.000 - 17.000 uden stopur eller 22.000 - 26.000 med stopur (chronograph), vil nok holde prisen, men
stiger med 99 % ikke i værdi hvis du sælger det om eksempelvis 15 år. Desuden skal der jo ofres service på uret ved salg og priser er ca. lige nu 3.500 kr for Omega PO uden stopur, og ca 5.000 kr for uret med stopur. Køb urerne med lænke. Så er uret nememre at sælge, men hvis jeg skulle vælge er Rolex Daytona et supervalg eller Rolex LV sub med grøn krans.
VH
Nicholas
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)