Svar: 46
Tråde: 13
Modtaget Likes: 0 i 0 svar
Givet Likes: 0
Hej,
Jeg har et par ure som jeg gerne vil skifte remme på. Men hvordan får jeg stifterne ud som sidder på ur-kronen? De har ikke sådanne huller i siden så jeg fx kan bruge en nål...
Derudover ville jeg gerne tage bagpladen af så jeg kan kigge til urværket - men tør ikke angribe de (meget små) hakker på pladen med en alm skruetrækker.
Kan man få noget specialværktøj som kan klare de 2 ting? Og hvad hedder de i så fald?
--
Werner
•
Svar: 537
Tråde: 34
gå eventuelt ind på [url]"http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.ebay.de[/url]" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false; og søg på følgende: gehauseöffner, federstegsbesteck og ikke mindst werkhalter/uhrhalter, så du ikke jager spidse værktøj i hånden eller ridser/ødelægger uret. Der findes forskellige typer af åbningsværktøj til baglåget, Rolex bl.a. bruger sit eget system.
Det lyder jo til at der er tale om et vandtæt ur, så det er nok ikke anbefalingsværdigt at man selv piller baglåget af i tide og utide uden dertilhørende tryktest.
Kronen er det man stiller eller trækker uret op med. Du mener nok hornene på urkassen:wink:
Desuden ville jeg rulle lidt tape rundt om de 4 fastholdningspunkter på værk/urkasse-holderen inden jeg spændte kassen fast. God belysning er ligeledes essentiel for et godt resultat
•
Svar: 777
Tråde: 45
ITemplate Skrev:Men hvordan får jeg stifterne ud som sidder på ur-kronen? De har ikke sådanne huller i siden så jeg fx kan bruge en nål...
Derudover ville jeg gerne tage bagpladen af så jeg kan kigge til urværket - men tør ikke angribe de (meget små) hakker på pladen med en alm skruetrækker.
Hej Werner.
Makita har peget på et sted, hvor du kan købe det nødvendige værktøj.
Jeg vil blot advare dig mod at ødelægge urene. Det kræver lidt øvelse at bruge værktøjerne, så man ikke ridser uret. Hvis du åbner bagkassen er der risiko for, at uret ikke længere er vandtæt.
Men det er da godt, at du ikke har "angrebet" bagkassen med en skruetrækker.
JK
•
Svar: 46
Tråde: 13
Perfekt, jeg har bestilt. Tak for jeres svar.
Det eneste rigtige vandtætte ur jeg har er mit Certina og det kunne jeg ikke drømme om at åbne selv. Det skal dog have ny rem og jeg har bestilt en 2-delt rem fra Panatime som jeg så skal kunne montere.
Det er et ældre Tanis ur jeg vil åbne for at kigge på mekanikken. Blot nysgerrig
--
Werner
•