Told på Submariner købt for 3 år siden
#1
Hej

Et spørgsmål.

Jeg har en kollega, som lige er kommet hjem fra Dubai.
Han fløj via Hamborg og da han landede spottede tolderne hans Submariner. De bad ham dokumentere at det ikke var købt i Dubai. Han sagde han fået det af sin kone, men det var tolderne ligeglade med. De tjekkede servicenummeret op i deres system og der kunne de se det var købt for 3 år siden i Dubai.
Han endte med at betale en bøde samt toldafgift.

Må man virkelig det?
Hvad hvis man har købt det brugt, af en der har hentet det i Dubai?

Han havde sin kammerat med, som havde et Omega Seamaster. Han skulle ligeledes dokumentere, at det ikke var købt uden for EU. Han havde købt sit i DK, men han skulle alligevel bruge tid på at fremskaffe dokumentation på sit indkøb i DK.

Må man virkelig det?
Svar
#2
Damn! Det lyder godt nok temmelig krakilsk, tror dog godt at de må det, men der burde da være en forældelsesfrist. Hvis man bor i Udlandet , så kan jo købe en bil og efter 2 år tage den med hjem til Dk mod en minimal beskatning....

Din Kollega må kunne ringe til dem og høre om ikke der er tale om fejl. For det kan vel ikke være rigtig, at man skal beskattes af alle sine ejendele som man har erhvervet igenne en årrække...
Svar
#3
Mener forældelsesfristen på moms og afgifter er 3 (eller 5) år. Toldere er i deres gode ret til at kræve det dokumenteret, at man har betalt den afgift, som man er pligtig til at gøre - det uanset om man har købt nyt eller brugt.

Ved der tidligere har været tilsvarende sager på kameraudstyr - her er der også nogen, som "havde glemt" at man ikke bare kunne købe billigt kameraudstyr på ferien til USA og så ikke betale told og moms af købet når man kom tilbage til DK - dette har både været i forhold til nyt og brugt udstyr købt i USA.

Så det gælder om at have papirarbejdet i orden - på den anden side er det vel ganske få, som bliver taget til side og får foretaget denne kontrol, så risikoen er nok forholdsvis lav for en ekstraomkostning, hvis man ikke har de fornødne papirer eller på anden måde kan godtgøre, at der er betalt de fornødne afgifter.
MVH Jesper
Svar
#4
Så betyder det, at man skal have en kopi af certifikat (EU stemplet) hvis man rejser udenfor EU med et "dyrt" ur på armen? ... altså bare for, at gøre det lettere for en hvis man bliver pillet ud til kontrol i tolden!
Simon Hedegaard
Svar
#5
det er ikke så helt usædvanligt at de stopper folk med ure - eller fotoudstyr som nævnt - eller sågar guitarer fra USA rejsende. Man får naturligvis mulighed for siden at vise dem regningen hjemmefra på købet, og har man købt det brugt af en der oprindeligt har købt det i Dubai - så vil man jo ofte, hvis det er under 3 år gammelt - ha fået papirerne, eller som minimum en regning med mandens CPR nummer og navn - og i en del fald - en elektronisk overførsel der også kan bruges.
Det er klart man kan være lidt på den, hvis sælger kun vil ha kontanter og ikke vil gi en regning, men så må man nok gå videre hvis man vil være sikkert

Lige i den aktuelle, er det jo heller ikke så let - lad os sige manden måske ikke ville ha sin kone rodet ind som vidne, hvor købte hun uret osv - som hun jo så skulle kunne vise ville man ha troet.

vh
Mvh. John  - Glad for ure og frisk på lidt iværksætterråd.
Besøg min blog med gode råd til iværksættere!
Besøg min blog om ure!
Svar
#6
Hej a64419.
Jeg forstår godt dine spørgsmål og det er et interessant scenarie men det er en lidt pudsig vinkel din kollega's situation ses fra. Hvorfor er Sub'en købt i Dubai i første omgang og ikke i DK? Hvorfor tales der om brugt når det var nyt ved køb?
Var uret købt nyt som brugt og sendt som pakke skulle der betales told og moms ved indførelse til DK. At din kollega selv har valgt at indføre uret gør ingen forskel.
Mvh
Klaus
Mvh Klaus
Svar
#7
a64419 Skrev:Hej
Han fløj via Hamborg og da han landede spottede tolderne hans Submariner. ...

Er det tolderne i Hamburg eller i DK?

Man kan jo sige at hvis din kollega ikke kan fremskaffe dokumentation for hvor uret er købt (eller momskvittering), så skulle man synes det stadig er op til tolderne at bevise at der ikke er svaret moms på det.

Men det er da interessant at de kan slå urene op på nummeret og se hvor de er solgt ...

Thorbjorn Skrev:Hvis man bor i Udlandet , så kan jo købe en bil og efter 2 år tage den med hjem til Dk mod en minimal beskatning....
Det gør ingen forskel om du har ejet bilen i udlandet i en årrække, eller om du lige har hentet den efter en weekend i Tyskland.
Du betaler de samme skatter/afgifter.
İmage
Svar
#8
Når jeg har rejst har jeg altid taget et billede af uret på mit håndled med dagens avis fra før afrejse, for at dokumentere at jeg også havde uret med på udrejsen. Det havde jeg så klar på min iPhone. Men nu er det åbenbart ikke tilstrækkeligt, men skal også kunne bevise at uret ikke har gæld til skat. Surt show, men helt fair.

Jeg tror der er mange herinde som har handlet brugte ure i DK hvor det fremgår at de er indkøbt udenfor EU. Hvis det ikke kan bevises at de er blevet lovligt importeret, så er der jo i princippet gæld i alle de ure.

Afsted til borgerservice og frem med pungen.
Svar
#9
Var det i Kastrup Lufthavn ???


Vh Stenstrup
Svar
#10
@Steff:
Nedenstående er ikke korrekt. Jeg bor pt i Dubai, og kunne f.eks indføre en bil told og moms frit hvis jeg lever op til disse regler:
En brugt bil kan indføres told- og momsfrit som flyttegods, hvis du har ejet og benyttet bilen de seneste 6 måneder, og den har kørt min. 6000 km. Som dokumentation skal fremlægges et udenlandsk registreringsbevis.
Du skal desuden dokumentere, at du har boet uden for EU i en sammenhængende periode på mindst 12 måneder.
I de første 12 måneder efter indførslen må bilen ikke sælges, pantsættes eller udlejes.

Steff Skrev:Det gør ingen forskel om du har ejet bilen i udlandet i en årrække, eller om du lige har hentet den efter en weekend i Tyskland.
Du betaler de samme skatter/afgifter.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: