Seiko Sawtooth og Tuna Can
Hej urtosser.
Jeg sad og kiggede på ure på nettet. Tilfældigvis faldt jeg over billeder af Seiko Sawtooth og Tuna Can.
To ure som i mine øjne er super flotte og lige min stil. Men efter at have kigget lidt videre blev det svært at bevare overblikket.
Derfor tænkte jeg at nogen af jer urtosser kunne hjælpe mig. Jeg har et par spørgsmål.
Hvordan er disse to modeller i forhold til hinanden?
Hvilke udgaver/modelnumre findes der?
Hvor kunne man eventuelt købet et af disse ure?
Har I nogen erfaringer med disse ure?
Andre tanker om urene?
På forhånd tak for hjælpen.
Svar
Hej Max Icon_e_smile

Begge modeller er udgået af produktion Icon_e_sad

De kan dog begge købes rundt omkring på diverse fora Icon_e_biggrin

Tunacan hører til Seikos ypperste divere - Marinemaster serien. Uret er let at holde kørende og let at servicere, da det kan klares gennem bagkassen. Eneste minus ved modellen er det stærkt domede glas, som kan tage imod ridser - men det er vist også dét negative, som kan siges om klokken. Et fedt ur Icon_cool

İmage

Sawtooth er en klokke, som på visse punkter (shrouden især), forsøger at ligne Tundåserne. Uret er dog ikke i nærheden af at være i samme kvalitet, da det har dårligere værk og generelt er dårligere konstrueret (scuba diver). Dette betyder dog ikke, at uret ikke er et bekendtskab værd, for det er det bestemt Icon_exclaim

İmage

For at forstå Seiko divernes ophav, skal man måske liste fra ende til anden: Seiko entry level (SKX007/Monster/Sawtooth/Knight osv.), Prospex mid end level (Sumo, Shogun, Samurai etc.) og så til sidst Marinemaster brandet, som også hører under Prospex serien (SBDX001, SBDX011, SBDD001/003 oa.) De to ure, som du spørger til, hører altså hjemme i henholdsvis Marinemaster serien og i entry level segmentet - fede klokker begge to, men i hver deres segment Icon_e_wink
De venligste hilsner, John
Svar
Elsker min Tuna...

İmage
Mvh Kim 
Svar
Tak for besvarelserne og de flotte billeder. Flot rem på din Tuna.
Priserne på urene viser også der er en del forskel på kvaliteten.
Det er helt sikkert den ekstra "beskytter" på ringen jeg er faldet for. Det gør uret anderledes, men samtidig meget ren og enkel skive og visere.
Jeg tror jeg konsentrerer mig om Sawtooth, da dens pris nok passer mig (og konen) bedst.
Der er en del forskellige udgaver og modeller. Jeg tror jeg har gennemskuet følgende:
SHC057 - blå skive - blank krans
SHC061 - sort skive - sort krans
SHC063 - sort skive - blank krans
Plus der er nogen farvede udgaver.
Er det rigtigt? Eller er der flere?
Mads.
Svar
Du er kommet meget godt omkring de forskellige Sawtooth modeller. Den eneste, der mangler på din liste er SHC059, Orange Sawtooth.

Hvis det er shrouden, som du er faldet for, kan du også finde mekaniske ure, som har dette element indeholdt, fx Frankenmonster modellerne og nogle nyere klokker, som kan ses her:

[url]"http://www.monkeyswag.co.uk/seiko-limited-edition-divers-watch-srp236k1-706-p.asp" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.monkeyswag.co.uk/seiko-limit ... -706-p.asp[/url]

Yellow og Blue Frankenmonster:

İmage

İmage

Det lidt sjove ved Frankenmonster modellerne er, at de er fra en tid, hvor Seiko havde planer om at indlemme deres entry leve divere under "Seiko 5" brandet. Planerne strandede imidlertid, og således er Frankenmonster og 40 års jubilæumsudgaverne for Seiko divere, nogle af de få "ægte" divere under "Seiko 5" brandet Icon_e_smile

Det skal måske lige bemærkes, at På Seikos top-Marinemaster ure, er shroud´en fremstillet af keramisk materiale, hvorimod den på de lidt blligere modeller er lavet i enten stål eller plastik.
De venligste hilsner, John
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)